trompet.nl > forum > Toon onderwerp - speciefieke voorbeelden nodig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 21:10 

De Ronde Van schreef:

Ik begrijp niet zo goed wat je onder "meetbaar" verstaat

Wanneer je een hoge noot hoort is dat met enige regelmaat een octaafbinding bv F2 -> F3. Dat is meetbaar, dan weet je nl dat iemand een oktaaf erboven op gooit.
Sommige nummers zijn zo bekend dat je de slotnoot al weet. Als je dat slot dan hoort weet je welke noot gespeeld wordt. Dat vind ik meetbaar.

Maar hoe zuiver iemand speelt is niet te meten (hooguit met een metronoom...)
En hoe goed iemand timed is ook niet te meten, dat moet je zeg maar ervaren of beleven.
Idem met opvatting, en dat is zelfs nog smaak gebonden.

Maar heeft allemaal veel meer met muzikaliteit te maken dan hoog spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 21:27 

Jaws schreef:
En hoe goed iemand timed is ook niet te meten, dat moet je zeg maar ervaren of beleven.

Zuiverheid en timing zijn wel meetbaar voor een getraind oor. Daarom zitten op de belangrijke plekken van een orkest ook de beste mensen. Een jury heeft tijdens het proefspel "gemeten" dat de persoon persoon in kwestie het beste speelt wat betreft zuiverheid, timing, frasering, mengen, etc.

Als ik met goede sectieblazers speel heb ik ook nooit last van timings of stemmingsproblemen in de sectie. Hetzelfde geld voor een goede drummer of een goed bassist. Als de ritmesectie swingt dan hoef ik een stuk minder hard te werken als lead om het bandje onder elkaar te houden. Dan hoef ik alleen maar met de muziek bezig te zijn. De hoge noten gaan dan ook een stuk makkelijker omdat ik minder vermoeid raak.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 21:40 

Citaat:
Wanneer je een hoge noot hoort is dat met enige regelmaat een octaafbinding bv F2 -> F3. Dat is meetbaar, dan weet je nl dat iemand een oktaaf erboven op gooit.

?

Citaat:

??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 22:55 

De Ronde Van schreef:
?

Meten doe je met maten, van Capelle naar Fijnaart is 50 km en van een F2 ->F3 is een octaaf.

De Ronde Van schreef:
??

Hoe zuiver iemand (tijdens een optreden) speelt is niet te meten, er is nl geen eenheid voor zuiverheid bij mij weten, en ook geen eenheid voor de afwijking.

En ik zal je aanvullen:

???

Er is ook geen eenheid die de afwijking van een timing weer kan geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 23:14 

De Ronde Van schreef:
Het is ook een typisch trompettistending. Saxofonisten, fluitisten, trombonisten, etc. zijn daar veel minder mee bezig. Ik zou het net zo raar vinden als bv drummers zouden kicken op zo hard mogelijk spelen.

Volgens mij heeft ieder instrument zo zijn hang ups. Volgens mij spelen saxofonisten bv. graag zo snel mogelijk, bastrombonisten zo laag (!!!!!hahahaha) mogelijk, en drummers toch ook wel zo hard mogelijk. Is toch leuk? Niet muzikaal, wel leuk.

Citaat:
Heel vaak niet, ik kon niet aanwezig zijn op de trumpetparty maar heb Wayne Bergeron's
bijdrage op youtube gezien, die man speelt 10 keer beter trompet dan ik maar wat was het ongelofelijk lelijk

Ik hou niet van hoge noten helden, maar er is ook nog iets als algemene kwaliteit. Deze man kan trompetspelen zoals maar weinig mensen het kunnen. Doe het maar eens na, en dan niet zo flauw van ik zou het niet eens willen. Als je dit kunt, heb je alle mogelijkheden om het muzikaal zo in te vullen als je zelf wil. Dat moet het doel zijn.

Citaat:
Helemaal met je eens maar je zit vast niet dagelijks een C4 of hoger te piepen.

Jawel. ik probeer iedere dag minstens 1 C4 te spelen. Waarom niet?

Citaat:
Ik ben er zeker van dat jij in je solo's de hoge noten speelt die goed klinken...

Er zitten hele mooie bij, en er zitten hele lelijke bij.Ik probeer ze wel bij mijn verhaal te laten passen. En er zullen altijd mensen zijn die het op een andere manier mooier vinden. Ik kan daar heleaam niks aan doen. Ik heb in ieder geval mijn stem gevonden nu ik ook in de hoogte wat beter uit de voeten kan.

Citaat:
De Sacre is overigens mijn favoriete stuk aller tijden, gevolgd door andere werken van Stravinsky zoals Petrouska,Vuurvogel, Symphony of Psalms, etc.

@ Erik, schei uit hou op, zo dadelijk zeg je nog dat je van Laar toeters ook al goed vind. M.a.w. dit zijn ook mijn alltime favorites. 't Moet niet gekker worden.
Ben blij dat we het over BE nooit eens zullen worden;)

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 23:15 

Jaws schreef:
Hoe zuiver iemand (tijdens een optreden) speelt is niet te meten, er is nl geen eenheid voor zuiverheid bij mij weten, en ook geen eenheid voor de afwijking.

Er is ook geen eenheid die de afwijking van een timing weer kan geven.

Ik kan dat gewoon "meten" met mijn computerprogramma, de wijzertjes geven dat perfect aan. Gelukkig hoor ik het ook zelf. Ik kan ook gewoon op mijn monitor zien dat de timing van de onderliggende stemmen niet gelijk is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 23:34 

HJ schreef:
Ben blij dat we het over BE nooit eens zullen worden;)

Ach, misschien zie je het licht nog eens.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 23:43 

Citaat:

Als ik een hoge noot hoor is dat met enige regelmaat een oktaafbinding? Waar heb je het in hemelsnaam over? Een hoge noot kan iedere noot zijn. Het kan om een oktaaf gaan,
maar ook om een secunde (groot of klein), terts (groot of klein), etc...
Dat ik weet of iemand er een oktaaf danwel een overmatige kwart erop gooit dat weet ik
omdat ik ooit solfège heb gehad.
Er is bovendien wel degelijk een eenheid voor zuiverheid (A= 440 of 442 of 444).

Citaat:
Sommige nummers zijn zo bekend dat je de slotnoot al weet. Als je dat slot dan hoort weet je welke noot gespeeld wordt. Dat vind ik meetbaar.

Als een arrangeur een bekend stuk arrangeert weet jij de slotnoot bij voorbaat?
Of bedoel je dat je de slotnoot weet van een stuk dat je al vaker hebt gespeeld, net zoals
je de afloop kent van een boek dat je vaker hebt gelezen? En dat is meetbaar?
Het aantal vraagtekens neemt toe!

Citaat:

Een metronoom is een instrument dat tijd aangeeft en met een stemapparaat kun je
de stemming/zuiverhuid checken, net als met goede oren.

Citaat:
En hoe goed iemand timed is ook niet te meten,

Als je vóór de lead uitspeelt ben je te vroeg, als je na de lead inzet ben je te laat,
da's de maatstaf en dus meetbaar.

Citaat:

Je volgt de opvatting van de lead (smaak of niet).

Citaat:
Maar heeft allemaal veel meer met muzikaliteit te maken dan hoog spelen.

Gelukkig!

Laatst bijgewerkt door De Ronde Van op 23 nov 2007 00:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur