trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk yamaha Sterling Sylver
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2007 10:33 
Moderator

Ja, je kunt een mondstuk voor die prijs kopen, maar hoe dan ook, als je techniek niet meezit, is het toch werken geblazen.

Wat voor de een, een steunend mondstuk is, is voor de ander een continue worsteling. Wat voor mij een uitkomst is, is dat voor jou niet. Ik heb door de jaren heen gruwelijk veel geld uitgegeven aan mondstukken, van de duurste modellen, tot de goedkoopste. Nu speel ik voorlopig op een Stork, maar wie weet kom ik straks iets veel beters tegen. Werken moet je toch, elke dag weer.

Ik heb ze niet geprobeert, omdat ik simpelweg meestal door toeval aan een beter mondstuk kwam.

Het is m.i. een misvatting om te denken dat het geluid in een trompet of mondstuk zit. Het geluid zit tussen je oren. Een mondstuk of trompet helpt daarbij, ondersteund door bepaalde bouwwijzen of materiaalkeuzes. Maar je moet zelf dat dode stuk ijzer in klank weten te brengen. Wat voor jou het beste werkt is een avontuurlijke zoektocht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2007 10:44 

marnix schreef:

Het is m.i. een misvatting om te denken dat het geluid in een trompet of mondstuk zit. Het geluid zit tussen je oren. Een mondstuk of trompet helpt daarbij, ondersteund door bepaalde bouwwijzen of materiaalkeuzes. Maar je moet zelf dat dode stuk ijzer in klank weten te brengen. Wat voor jou het beste werkt is een avontuurlijke zoektocht.

Dat het geluid tussen je oren zit is gedeeltelijk waar. Materiaal speelt zeker wel mee, en een mondstuk heeft vaak een nog grotere invloed op je sound dan het instrument. Daarnaast is geluid tussen je oren een vage omschrijving, want je wordt gelimiteerd door de vorm van je schedel, kaak en holtes, lichaamsbouw, noem het maar op. Dat speelt naast de sound tussen je oren zeker mee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2007 11:29 

ok, mee eens.. Een Botti sound is geen Ferguson sound en vice versa.. Ik kies deze omdat ze ook qua bouw niet echt op elkaar lijken..

Maar als ik mijn King tegen een Yam 6310 Shew vergelijk dan komt het niet eens in de buurt.. Ik hou dan ook van een warm en dik geluid, oftewel het oude jazz geluid. Vandaar dat die Sterling Sylver daar zo goed bij past, maar daarom vroeg ik me dus ook af waarom er toch weinig geschreven is over dit mondstuk laat staan gebruikt wordt..

Is dat dan idd voor de prijs? Neem aan als je echt voor het geluid van een toeter gaat dat dit soort dingen gewoon normaal zijn? Ik drum ook en een beetje bekken/cymbaal of iets begint dus gewoon bij 250 - 300 piek en daar heb je er dan een paar van nodig...

"Dogs smoke in France"
Ozzy Osbourne

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur