brassheavy schreef:
Jongens als Erik Veldkamp, Martijn de Laat, Ray Bruinsma, Serge Plume+ Nico Schepers(Brussels jazz orkest opnames) horen eigenlijk ook in dit rijtje thuis. Alleen hebben die nog niet zo veel credits achter hun naam staan als Jelle,Wim en Jan. Maar dat is een kwestie van tijd.
Serge Plume toch wel? Het mooie van Serge, Wim, Andy en Thorsten is dat ik hun geluid zo ontzettend mooi vind, en hun speelmanier zo muzikaal. De overige genoemden zijn ook erg goed qua timing, "leaden" en stamina, maar de vier hierboven vind ik de top in dit gedeelte van de wereld.
Het moeilijke van het beoordelen van leadspelers aan de hand van opnames is dat de technicus zoveel kan maken en breken aan een lead-geluid. Zo vind ik sommige studio-opnames van bijvoorbeeld Al Porcino en Dave Stahl echt niet goed klinken, terwijl dat toch super-leads zijn. Ik heb beide heren nooit live gehoord, dus weet niet of het de opname is die me niet bevalt, of het geluid van deze heren.
Wie speelt er leadtrompet op het bigband-album van Sinead O'Connor: Am I Not Your Girl? De line-up van de trompetsectie is: Bob Milikan, Brian O'Flaherty, Alan Rubin, Joe Shepley en Lew Soloff. Die kunnen volgens mij alle 5 wel een goede leadpartij spelen. Ik vind de sound van de leadtrompet op dit album fenomenaal.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL