trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Beste lead
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 07:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: lead
BerichtGeplaatst: 09 dec 2007 21:16 

jacky schreef:
de bekende namen zijn allemaal goed.

"de beste" bestaat niet voor mij, ze hebben allen wel hun sterke kant.

Dat is ook zo, wat is het criterium voor "beste". Mijn motivatie is dan ook met mijn "Beste" om te kijken naar hun staat van dienst en wat ze tot nu toe gedaan hebben.......

Met de meeste heb ik mogen spelen en op het podium merk je pas echt wat die jongens kunnen en met een band kunnen doen! Lead spelen is niet de hoogste noot proberen te raken tijdens een concert(is wel mooi meegenomen natuurlijk), maar juist de timming, artikulatie, dynamiek, frasering....

Is moeilijk uit te leggen. Daarvoor moet je op dat niveau (mogen)kunnen spelen en de kans krijgen om met dit soort mensen te spelen. De combinatie van wat je op papier ziet en wat je om je heen hoort is een bijzondere gebeurtenis als alles klopt. De "Lead" is bepalend.

Jongens als Erik Veldkamp, Martijn de Laat, Ray Bruinsma, Serge Plume+ Nico Schepers(Brussels jazz orkest opnames) horen eigenlijk ook in dit rijtje thuis. Alleen hebben die nog niet zo veel credits achter hun naam staan als Jelle,Wim en Jan. Maar dat is een kwestie van tijd.

Profiel  

Berichttitel: Re: lead
BerichtGeplaatst: 10 dec 2007 00:02 

brassheavy schreef:
Jongens als Erik Veldkamp, Martijn de Laat, Ray Bruinsma, Serge Plume+ Nico Schepers(Brussels jazz orkest opnames) horen eigenlijk ook in dit rijtje thuis. Alleen hebben die nog niet zo veel credits achter hun naam staan als Jelle,Wim en Jan. Maar dat is een kwestie van tijd.

Serge Plume toch wel? Het mooie van Serge, Wim, Andy en Thorsten is dat ik hun geluid zo ontzettend mooi vind, en hun speelmanier zo muzikaal. De overige genoemden zijn ook erg goed qua timing, "leaden" en stamina, maar de vier hierboven vind ik de top in dit gedeelte van de wereld.

Het moeilijke van het beoordelen van leadspelers aan de hand van opnames is dat de technicus zoveel kan maken en breken aan een lead-geluid. Zo vind ik sommige studio-opnames van bijvoorbeeld Al Porcino en Dave Stahl echt niet goed klinken, terwijl dat toch super-leads zijn. Ik heb beide heren nooit live gehoord, dus weet niet of het de opname is die me niet bevalt, of het geluid van deze heren.

Wie speelt er leadtrompet op het bigband-album van Sinead O'Connor: Am I Not Your Girl? De line-up van de trompetsectie is: Bob Milikan, Brian O'Flaherty, Alan Rubin, Joe Shepley en Lew Soloff. Die kunnen volgens mij alle 5 wel een goede leadpartij spelen. Ik vind de sound van de leadtrompet op dit album fenomenaal.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2007 19:56 

Ik snap eigenlijk nooit zo goed waarom Nico Schepers altijd bij de top van trompettisten uit nederland/belgie wordt genoemd. Zijn geluid ligt me niet zo. Ik heb hem een poos terug live gehoord als solist bij het millenium jazz orchestra. Daar speelde hij bugel en trompet. Op zijn bugel had hij een erg schel geluid, bijna trompet. En op zijn trompet was hij enorm soft, softer dan op zn bugel. Een beetje apart.. Hij had wel mooie lijnen, maar zijn klank kon me absoluut niet behagen :oops: .

Maar het kan maar zo zijn dat hij een day off had, want zijn staat van dienst zegt natuurlijk wel wat..

Helaas heb ik nog lang niet de in dit topic genoemde namen gehoord. Waarom komen die grote jongens nou nooit in het noorden spelen..;)

Johan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2007 19:29 

screamboy schreef:
Ik snap eigenlijk nooit zo goed waarom Nico Schepers altijd bij de top van trompettisten uit nederland/belgie wordt genoemd.

Omdat Nico een geweldige trompettist is, hij is erg veelzijdig. Er zijn niet zoveel trompettisten die geweldig sectie (lead) kunnen spelen en daarnaast zo goed kunnen improviseren. Hij en Serge Plume zijn dan ook niet voor niets zo druk in België EN Nederland.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2007 09:50 

Serge vind ik ook echt geweldig!
Ik ben bij Paul de Leeuw in het Gelredome geweest en daar viel hij niet ze erg op, maar op de DVD laat ie echt wel horen dat het echt een hele goeie lead is!

En met het commentaar op Nico Scheepers ben ik het ook helemaal niet eens!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 dec 2007 11:06 

Het verschil tussen de "oudere" leads in NL en de "jongere" is dat de meeste nu ook uitstekend kunnen improviseren. Maar iedereen heeft zo zijn sterke kanten.

Ik ben in ieder geval blij dat ik in mijn studietijd veel met Jan Oosthof heb gespeeld. Het heeft mijn opvatting over hoe bigband muziek gespeeld moet worden (timing, frasering e.d.) sterk beïnvloed. Je leert toch het beste in de praktijk door naast een geweldige muzikant te staan en je oren open te houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 dec 2007 11:38 

erikveldkamp schreef:
Het verschil tussen de "oudere" leads in NL en de "jongere" is dat de meeste nu ook uitstekend kunnen improviseren. Maar iedereen heeft zo zijn sterke kanten.

Komt dit ook niet door de hogere eisen die worden gesteld aan elk type muzikant?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2007 15:03 

Nee, ik denk dat het meer te maken heeft met hoe de dingen lopen, plus dat de opleidingen van de desbetreffende muzikanten anders waren dan de onze. Jan en Jelle zijn namelijk klassiek getraind maar werden al snel gevraagd voor 1e trompet in een big band gezet door hun capaciteiten. Ik geloof dat Jelle vroeger ook nog wel klassiek gesnabbeld heeft. Hij heeft ook diverse piccolo solo's gespeeld, ook bij het Metropole Orkest.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur