trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Brassband
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brassband
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 21:18 

Zijn hier leden (behalve Niels Marchal) die merken dat ze door in een brassband gaan spelen, beter zijn geworden?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 21:26 

Ik speel sinds september in een brassband. En ik ben sinds dien een heel stuk beter geworden. Kan ook zijn omdat ik sindsdien weer elke week een flinke trompetles heb en daarvoor nog meer studeer dan ik al deed.

Wat ik wel merk is dat ik nu steeds sneller lees, technische figuurtjes worden steeds makkelijk voor mij. En het stimuleert mij ook heel erg om juist op die technische dingetjes meer te studeren, want niks is frustrerender dan dat je buiten de boot valt in een orkest om dat je het technisch nog niet aan kan, en vooral bij een brassband valt zo'n tekortkoming des te meer op.

Dus al met al stimuleert mijn brassband mij om (nog) meer te studeren, waar je dus automatisch (als het goed is) beter van word.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 21:57 

leer je in een brassband meer als in fanfare of harmonie dan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 23:05 

broek76 schreef:
leer je in een brassband meer als in fanfare of harmonie dan?

Ja. Spelen in een brassband heeft voor en nadelen voor een trompettist. Een groot voordeel is dat je nergens anders zulke lastige partijen in een orkest tegen zult komen. Een voorbeeldje, ik studeer in Amsterdam op het conservatorium en heb deze NBK met Amsterdam Brass meegedaan op Es-cornet in de kampioens divisie. Nu, na de NBK, neemt een mede student van het cons mijn plek over daar, een Spanjaard. Toen hij de eerste partij kreeg van de band belde hij me op of het een grap was of niet, omdat die partij lastiger was dan welk concert hij ooit gespeeld had. Het is dus veel technischer, en de soprano partij hoger en zwaarder, dan een partij in een symfonieorkest of harmonie of fanfare. Een nadeel is dat sommige trompettisten het vibrato zo overnemen van de brassband scène dat ze het niet meer "uit kunnen zetten".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2007 00:05 

Als je het vibrato niet uit kunt zetten dan heb je dat onderdeel in ieder geval nog niet onder controle ondanks al die technische vaardigheden (vingervlugheid en tongslag).

Ik ben een paar keer gastsolist geweest bij brassbands en verbaasde me ook over het hoge nivo. Ik geloof ook niet dat ik die partijen zo weg speel. Aan de andere kant hoef ik waarschijnlijk ook niemand uit die brassbands te vragen mijn partijtjes te spelen want daar heb ik ook niet veel vertrouwen in qua opvatting, timing, frasering, geluid e.d.

Ieder zijn vak/hobby natuurlijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2007 12:44 

Ik ben aan het begin van dit jaar bij een braasband begonnen en ik vind dat ik sindsdien een stuk beter geworden ben. Maar ik heb deze uitdaging bewust gezocht om beter te worden, ik moet er wel stevig voor studeren.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2007 14:42 

erikveldkamp schreef:
Als je het vibrato niet uit kunt zetten dan heb je dat onderdeel in ieder geval nog niet onder controle ondanks al die technische vaardigheden (vingervlugheid en tongslag).

Nouja, laat ik dat zeggen dat het je gebruikelijke vibrato kan beïnvloeden, zonder dat je dat zelf soms door hebt. Dat is tenminste wat ik hier en daar heb gezien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2007 15:52 

Het vibrato wat ik zo hoor in de brassbands is wat mij betreft ook wel een beetje veel van het goede. De kunst is om een noot strak te houden en langszaam het vibrato op te kunnen voeren, zodat je in staat bent het te doseren al naar gelang de muziek dat verlangt. Luister maar eens naar een goede zanger(es) en luister ernaar hoe die dat doen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur