trompet.nl > forum > Toon onderwerp - speelgevoel vs. klank
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 18:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 16:46 

Ik snap het ook wel hoor erik. Daar niet van. Maar als je alleen op speelgemak en sound afgaat dan laat je andere belangrijke aspecten van een toeter buiten beschouwing. Bijv. stemming (intonatie) en techniek. Ik denk dat als je alleen zoekt naar speelgemak en sound je beter kan gaan trainen. Iedereen weet dat als je regelmatig goeie oefeningen speelt je sound en speelgemak verbeteren. En dit zelf in een dusdanige mate kan verbeteren dat je erachter komt dat een nieuwe toeter je niet zo veel verder helpt (natuurlijk is een leuk nieuw stuk koper voor veel mensen een stimulans om meer te gaan spelen). Ik denk dat er op dit forum te weinig aandacht word besteed aan trompetspelen. En te veel aan met welke toeter je beter zou worden. Het lijkt wel een gitaar forum, daar denkt iedereen dat 'ie op een ibanez as200 met 2 mesa-boogie mark 3 versterkers en een roland CE-3 analoog chorus pedaal klinkt als [wie-o-wie, 1 biertje].
Ik snap dat het leuk is om over toeters te praten, en ik snap dat er veel advies valt geven over de keuze van een toeter... maar goeie oefeningen en weten waar je naar moet luisteren is zó veel belangrijker...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 19:39 

Ik kan hier veel op antwoorden omdat ik jouw muzikale achtergrond ken, maar dat doe ik hier maar niet.

Maar, misschien had je nog niet begrepen dat dit forum trompet.nl heet en niet trompetspelen.nl Dus als hier veel over toeters gepraat wordt dan kan dat wel kloppen. Net zoals er op een gitaar forum over gitaren gesproken wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 23:36 

Ik snap heeeeel goed dat het trompet.nl is. Maar volgens mij is een trompet op zich alleen maar een dood stuk blik... het gaat toch om het bespelen van een trompet? en als het dan over klank en speelgemak gaat... nouja.. laat maar, deze discussie is opzich erg interresant maar misschien beter om via PB verder te voeren, houden we het hier lekker on-topic.

(ik zou voor de trompet gaan die goed klinkt en lekker speelt. al eens bij hub geweest :wink: ?)

Laatst bijgewerkt door cees op 21 dec 2007 00:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 00:29 
Moderator

ik begin spontaan trek te krijgen in een dubbele Whopper met kaas en bacon, en een portie twister frietjes met ketchup.

Maar even los van mijn hongergevoel, en aansluitend op dit geheel:

It's the man behind the gun.... vrij naar James Stamp.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 08:54 

Als het toch om de speler gaat en niet om de trompet dan snap ik niet waarom jij niet op de goedkoopste Jupiter speelt i.p.v. een Bachalone.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 09:48 
Moderator

Heb jij op het conservatorium geen nuancering geleerd?

De klank is voornamelijk speler, en dan trompet. het comfort van een trompet telt uiteraard mee, maar het blijft studeren. ( Goh, ik heb het gevoel dat ik mezelf blijf herhalen ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 09:55 

Als je mijn berichten in dit topic had gelezen dan was je dit tegengekomen:

Citaat:
De uiteindelijke klank wordt maar voor zo'n 10% bepaald door de trompet dus vindt ik het speelgevoel het belangrijkst. Na 2 a 3 weken gespeeld te hebben op de nieuwe trompet komt jouw geluid toch weer bovendrijven, ook al klinkt de nieuwe trompet iets anders dan de oude.

Als het goed is moet de trompet ervoor zorgen dat hij jou zo goed mogelijk en zo gemakkelijk mogelijk in staat stelt om het geluid te produceren dat jij in je hoofd hebt.

Wat jij en Cees blijkbaar niet kunnen is 2 dingen scheiden, het speelgevoel/speelgemak van het instrument en je eigen vaardigheden. Het ging hier om het speelgevoel van het instrument. Ik krijg ook de indruk dat ik mezelf blijf herhalen trouwens.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 10:27 
Moderator

Je zou ook kunnen stellen: speelgevoel is klank. Want als een instrument goed voelt, dan klink je er beter op. Komt je klank makkelijker tot uiting.

EN:

Als je maar vaardig genoeg bent, krijg je op elk instrument jouw geluid eruit.

Maar dit zal gegarandeerd niet voor iedereen gelden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur