Ik heb diverse trompetten getest die allemaal erg goed speelden en klonken. Toch zou ik daar nooit op gaan spelen omdat het speelgevoel van die trompetten me niet bevielen. Een Eclipse bijv. dwingt me teveel in de kern, ik heb meer vrijheid nodig. Desondanks klonk ik er (volgens de toehoorders) goed op. Ik voel me ook het meest thuis op mijn B4 terwijl ik waarschijnlijk niet veel anders klink op Hub's andere modellen (ondanks dat ze wat ander speelgevoel/klank hebben).
Speelgevoel van een trompet: weerstand, stroomt de lucht goed door, klikken de noten er goed in, etc.
Speelgemak van een trompet: spreekt ie goed aan, intonatie, blijft een trompet open klinken in de hoogte of gaat ie dichtzitten in het hoge register, etc.
Klank van een trompet: donker geluid door meer massa of meer koper of juist een helder geluid door gebruik van nikkelzilver en weinig massa, de vorm van de beker zorgt voor een breed geluid of een meer gecentreerd geluid, etc.
Dit zijn allemaal dingen die hoe lang je ook studeert nooit zult veranderen aan de trompet. Net zoals hoe goed ik ook leer autorijden, mijn Golfje zal nooit harder gaan dan 180km/u en zal geen betere wegligging krijgen.
Citaat:
Als je maar vaardig genoeg bent, krijg je op elk instrument jouw geluid eruit.
Maar dit zal gegarandeerd niet voor iedereen gelden.
Je hoeft niet vaardig te zijn om je eigen geluid uit een trompet te krijgen. Iemand met een slecht geluid heeft ook zijn eigen geluid. Het is alleen zo dat je over het algemeen een beter geluid krijgt als je meer vaardigheden hebt. En dat geluid dan ook kan behouden in het hele register en ook na een paar uur spelen. Daarbij komt dat als je meer vaardigheden hebt, je jouw geluid ook aan kan passen aan de situatie.