trompet.nl > forum > Toon onderwerp - speelgevoel vs. klank
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 19:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 22:15 
Moderator

Gek is dat eigenlijk.

In het begin maakte je een opmerking waar ik het helemaal mee eens was, maar zodra er een opmerking tussendoor komt, die refereert aan James Stamp, of dat je het niet alleen in het materiaal moet zoeken. Dan kom je aankakken met je VW golf. En dan verwijt je ons dat wij geen onderscheid kunnen maken tussen speelgevoel en eigen vaardigheden.

Een topic is een eigen discussie, en in dergelijke discussies komen nogal eens andere dingen aan bod.

Maar goed ik zal niet meer met stellingen van een grote trompettist gaan smijten. Het bevordert de discussie hier niet bepaald.

Jammer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 22:29 

marnix schreef:
Gek is dat eigenlijk.

In het begin ...

U heeft zojuist mijn sympathie verworven.....

Prettige feestdagen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 23:16 

Willy schreef:
Wel Ruli, dan neem ik aan dat jij ruim overschot hebt aan uithouding en techniek ofwel wel speel jij alleen thuis in je garage. : :D

...uithoudingsvermogen; mwja... ik speel op een vrij groot mondstuk B1-5M (vergelijkbaar met een VB 1B) terwijl ik het misschien NOG langer zou kunnen volhouden op een VB 3C. Maar naar mijn mening is MIJN klank mooier op die 1B en lever ik daar graag iets voor in qua uithoudingsvermogen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2007 00:05 

Ik geef Willy gelijk. Een goed geluid is totaal onbruikbaar als je het maar 5 minuten kunt laten horen. Je kunt beter op iets spelen dat het hele concert goed klinkt, dan op iets dat het eerste nummer briljant klinkt, en daarna slecht. Dus het ligt er maar aan wat je doet: alleen maar concertjes van een kwartier in de kerk, of 3 stets combo per avond. In beide gevallen wil je een zo goed mogelijk geluid, maar in het laatste geval is uithoudingsvermogen een minstens zo belangrijk item: de mensen onthouden toch altijd hoe je bij het laatste nummer klonk.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel: Re: speelgevoel vs. klank
BerichtGeplaatst: 22 dec 2007 00:11 

trumpet john schreef:
Wat is belangrijker bij het uitzoeken van een nieuwe trompet, speelgevoel of de klank?

Om terug te komen op de originele vraag, ik zou een trompet kopen waarbij je op alle fronten tevreden bent. Er zijn duizenden trompet modellen in omloop. Het zou raar zijn als er niet eentje tussenzit die perfect is voor jou op alle fronten. En anders laat je er eentje bouwen die precies zo is zoals jij het wilt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2007 12:50 

Ik denk dat v.w.b. uithoudingsvermogen het mondstuk nog veel belangrijker is. Speelgemak van een trompet is natuurlijk belangrijk maar door een goed bij jou passend mondstuk te gebruiken zal je uithoudingsvermogen ook beter worden. En je toon natuurlijk ......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2007 15:02 

Karel schreef:
Ik denk dat v.w.b. uithoudingsvermogen het mondstuk nog veel belangrijker is. Speelgemak van een trompet is natuurlijk belangrijk maar door een goed bij jou passend mondstuk te gebruiken zal je uithoudingsvermogen ook beter worden. En je toon natuurlijk ......

... het kan daardoor makkelijker worden om je sound te vinden. Maar iets verbeterd noooooit door je toeter, alleen maar door jezelf.

Ik vind 180 op de snelweg super. Maar ik heb geen rijbewijs dus dat maakt 't al tricky. Dus degene waarmee ik on-the-road ben bepaalt hoesnel we gaan. En als hij 180 wil, en we rijden in een, eend (niet gepimped) dan gaat t niet lukken.
Is dat ook zo bij toeteren? Op een gegeven moment wil je wel die hoge G (en je kunt het ook natuurlijk :roll: ...) maar je toeter wil het niet???
Je hebt wel de chops voor een 5 min. lange solo op F#7alt maar je toeter werkt niet mee??

Als je een toeter uit gaat zoeken dan heb je op een gegeven moment wel het 'dit-is-goed' moment. En misschien is dat dan wel het 'speelgevoel'...
Ik heb een tijd gedacht dat ik op een Martin (die nieuwe van leBlanc) moest spelen om een Miles sound te krijgen. (hé, ik was 15 en Alles tussen Bitches Brew en Doo-Bop was te gek.. is te gek)

Proberen, proberen, proberen... en vooral lekker spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2007 15:25 

Cees:
Ik weet wel dat het voor mij een groot verschil maakt op welke toeter je speelt. Sinds ik op mijn B2 (Van Laar) speel gaat het toch allemaal een beetje makkelijker. Ik speelde daarvoor (steeds met hetzelfde mondstuk) op verschillende toch wel gereputeerde merken (Bach, Benge, Schilke, Stomvi, Yamaha Xeno) en dan merk ik wel degelijk dat "iets WEL verbeterd met de toeter". Voor mij is dat nu mijn B2 en voor iemand anders kan dat uiteraard een heel ander instrument zijn.[/i]

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur