trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe test je een trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 18:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe test je een trompet?
BerichtGeplaatst: 27 dec 2007 20:37 

Ik ben momenteel bezig een nieuwe trompet uit te zoeken, in het segment E2000+ maarruh wat is nou eigenlijk een verstandige manier om een trompet te testen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: test
BerichtGeplaatst: 27 dec 2007 21:43 

als je dat niet weet? waarom wil je dan een nieuwe trompet?

Klinkt een beetje bot, kortom speel gewoon alles en kijk, voel, en luister naar jezelf.
Let op klank? aanspreken? afwerking / Look? stemming?

Soms kiezen mensen merk A niet omdat de pinkhaak niet lekker voelt, sommige kiezen een bepaalt merk bewust niet? en voor de ander bestaat er maar 1 merk en anders niet!?

Gewoon spelen dus en dan bepaal jij zelf welke het wordt. Het is wel fijn als je bij een zaak komt die je een beetje helpt. Door bv. steeds drie trompetten te laten spelen die heel anders zijn zodat de verschillen goed opvallen.

Als je er echt niet uit komt dan kijk je waar de grote jongens misschien op spelen? of je leraar? maar dan laat je je door andere dingen beinvloeden anders dan hoe jij op een instrument speelt.

In de prijsklasse van 2000E + kan je bijna alles proberen wat er nu op de markt is. Maar misschien vindt je een trompet van 1200E die jij het beste vindt spelen, en dan moet je dat gewoon doen!
De duurste speelt zeker niet altijd het best.

Neem van mij aan het is niet moeilijk uit de eerste 20 een keuze te maken... het wordt pas lastig/leuk als er twee trompetten overblijven!

Succes!!!

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoe test je een trompet?
BerichtGeplaatst: 27 dec 2007 23:35 

Gerrit Oosterhuis schreef:
Ik ben momenteel bezig een nieuwe trompet uit te zoeken, in het segment E2000+ maarruh wat is nou eigenlijk een verstandige manier om een trompet te testen?

Stel jezelf een aantal vragen;
-Wáárvoor ga je de trompet gebruiken? (Speel je alleen klassieke muziek? wil je Jazz
spelen? Speel je in een harmonie en moet je vooral goed mengen met de anderen?etc...)
-Wat is het trompetgeluid dat je zelf ook graag zou willen hebben? Zijn dat collega's
uit jouw band of orkest? Zo ja, waarop spelen zij?
-Wil je een ronde sound of juist een scherp randje eraan?
-Wil je absoluut een nieuwe trompet of mag het ook een 2e hands zijn? Op de 2e hands
markt kun je fantastische trompetten kopen.
Zoek die trompet die jou relatief makkelijk datgene laat spelen wat jij in je hoofd hebt.
Heeft de trompet een fantastische sound maar heb je het gevoel dat je er keihard op
moet werken om die sound te krijgen? Dan misschien tóch beter een andere gekozen...
Je kunt hier ongetwijfeld nog vragen aan toevoegen. Het geeft je wellicht iets meer
inzicht in wat je eigenlijk wilt...
Ik heb het zelf altijd prettig gevonden om een bevriende trompettist mee te vragen.
Dan kun je hem of haar ook laten spelen en zelf luisteren.
Tenslotte; €2000,- is een hoop geld... staar je niet blind op de prijs van een instrument.
Laat de klank en het speelgemak prevaleren boven een mooie (nieuwe) glimmende...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2007 11:12 

Ik herken het gevoel van Gerrit wel, je kunt je geld maar 1x uitgeven dat wil je dan ook zo goed mogelijk besteden.
Ook probeer je voor jezelf in te schatten hoe groot het risico is dat je na een half jaar toch niet zo tevreden bent dan je had gehoopt.
Ma.w. een beetje huiswerk en info binnenhalen vooraf kan beslist geen kwaad.
Bovenstaande forumleden geven goeie tips, vergeet daarbij niet dat jijzelf de hoofdverantwoordelijke bent voor hetgeen er uit de beker komt.
Succes iig.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2007 19:43 

je kunt inderdaad hier op het forum altijd gewoon vragen stellen over trompetten, of de zoekfunctie gebruiken op een van de merken/types waar jij aan zit te denken.

zelf heb ik gewoon op een aantal verschillende toeters gespeeld, een melodie die lekker loopt, en die je tig keer kan herhalen, zodat je echt goed kan vergelijken.
dus niet op de ene trompet een hele rustige jazz balade gaan spelen en op de andere slechts wat hoge noten piepen.

en uiteindelijk bleef er maar 1 trompet voor mij over,
eerst natuurlijk wat weg moeten strepen puur op buget,
en uiteindelijk was er maar 1 trompet waar ik me goed bij voelde,
echt zo'n gevoel van, dit is mijn trompet!
dan nog even afrekenen, en dan is t ook echt zo

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2007 20:02 

Bedankt voor jullie reacties!

Het komt aardig overeen met wat ik zelf had bedacht. Ik had de vraag ook expres open gesteld in de hoop op wat nieuwe ideeen. Ben idd. wel mee eens dat veel euro's wel echt iets moet toevoegen bovenop mijn huidige instrument. Maar ik heb dan ook redelijk helder wat daar beter aan kan.

Punt is alleen dat sommige mogelijkheden die een nieuwe trompet je biedt, pas uit de verf komen als je er een tijdje op speelt. Je speelt met de beperkingen van je huidige instrument. Hoe kan je de 'verborgen' mogelijkheden van een nieuwe trompet ontdekken in dat kwartiertje/halfuurtje dat je in zo'n hokje zit te spelen?

Ik heb trouwens sowieso nog wel een probleem met die kleine hokjes waar je vaak in wordt gezet om proef te spelen. Zodra je een beetje power geeft kan je de klank slecht beoordelen. Zijn er nog tips om hier rekening mee te houden?

Profiel  

Berichttitel: HOE TEST JE EEN TROMPET?
BerichtGeplaatst: 28 dec 2007 22:44 

Hallo Gerrit!
Die kleine hokjes.Ja, dat is gewoon waardeloos.
Gewoon een beetje brutaal zijn,dunkt me. Vragen of je niet even wat kan blazen
in de winkel of zo. Ik wed,dat ze dat niet eens een gek verzoek vinden.
Uiteindelijk wil men je toch graag een trompet verkopen.
In mijn tijd gingen er heel wat trompetten over de toonbank en lagen de
mondstukken voor het grijpen. Ook toen deed men niet moeilijk.
Dus doen wat je zelf het beste lijkt.
Veel succes toegewenst!

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2007 23:47 

Citaat:
Punt is alleen dat sommige mogelijkheden die een nieuwe trompet je biedt, pas uit de verf komen als je er een tijdje op speelt.

Dat is zeker waar! Het best test je een trompet door er een paar weken op te spelen.
Helaas wordt je, om begrijpelijke redenen, die kans niet vaak geboden door de verkoper.
Het is al heel mooi als je er 1 of 2 op zicht mag meenemen voor een paar dagen.
Daarom vind ik het ook fijn om een goede trompettist mee te vragen als je tot aankoop
hebt besloten, misschien je docent?
Citaat:
Hoe kan je de 'verborgen' mogelijkheden van een nieuwe trompet ontdekken in dat kwartiertje/halfuurtje dat je in zo'n hokje zit te spelen?
I
Dat is ook lastig, maar moet het in dat halve uurtje?
Je kunt toch best een aantal trompetten testen in een paar uur (zeker als je een collega
bij je hebt), om vervolgens een dag of wat later weer eens terug te komen om de
meest aansprekende modellen nog eens opnieuw te testen?
Citaat:
Ik heb trouwens sowieso nog wel een probleem met die kleine hokjes waar je vaak in wordt gezet om proef te spelen. Zodra je een beetje power geeft kan je de klank slecht beoordelen. Zijn er nog tips om hier rekening mee te houden?

Persoonlijk vind ik het juist prettig om in een kleine droge ruimte een trompet te testen,
in een kerk klinken we allemaal en op iedere trompet goed.
Een droge ruimte maakt het blazen wel zwaarder maar je kunt wel alles goed horen.
Naar mijn mening kun je juist in zo'n hok de trompet goed beoordelen, ook als het om het
volume gaat. Eventueel kun je ook tegen zo'n plexiglas schildje aanspelen waardoor je
jezelf heel direkt kunt horen.
Test de trompetten door er dezelfde dingen op te spelen, en nogmaals, houdt vooral
rekening waarvóór je de trompet gaat gebruiken.
Als je valt voor een mooie donkere (met weinig boventonen) sound maar je moet er lead
op spelen in een big band of popsectie, dan wordt het nog hard werken om er een helder trompetgeluid van te maken...
Succes!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur