trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hub van Laar Bugels
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 10:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2007 13:28 
Moderator

Dat is nergens handig. Bij geen enkel merk. Ook niet bij Hub van Laar. Ook niet bij Yamaha. Je moet altijd de kans krijgen om een toeter uit te proberen. Maar ja, defensie gelden bepaalde regels.
Overigens: als je trompet/bugel verzilverd is, mag je volgens mij best op een merk naar eigen keuze spelen. Doen ze iig bij ons niet moeilijk over.

Toch lijkt het me raar als een Custom bouwer als Hub van Laar zijn toeters niet wilde verzilveren. Toch een grote order. En als je dan op die manier klanten verspeelt, dan stoot je jezelf wel een heleboel geld uit je mond. Dus dat lijkt me een raar verhaal. En die bewuste bugelspeler zal ongetwijfeld graag op die van Laar hebben willen spelen. Maar ja, hij is niet de enige. Misschien waren er andere spelers die liever op een andere toeter wilde spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2007 14:37 

Eén van de trombonisten van het FKKL vertelde laatst dat hij een mooie Edwards trombone had gekregen toen hij in het orkest kwam,....., en dat hij die alleen gebruikte op straat, want alle concerten / repetities speelde hij op z'n eigen Courtois!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2007 16:13 

Citaat:
Aha, een onzin discussie.

Dacht ik ja, jullie zijn nog niet veel verder gekomen als een jaartje terug.
Citaat:
Dus: als ik jouw redenatie volg, is het pas een goeie discussie als ik het met Erik V ( is hij crimineel geworden? ) eens ben.

Neen! Als je mijn redenatie volgt zijn er talloze goede en slechte trompetten
(én trompettisten). We gebruiken onze instrumenten allen op onze "eigen" wijze,
de één speelt één keer in de week in de harmonie, de ander studeert zich te pletter
op zijn klassieke etudes, kortom; er is niet één trompet zaligmakend voor iedereen!
Gelukkig kunnen we dan ook beschikken over tientallen merken, elk wat wils.
Deze discussie gaat m.i. al lang niet meer over het materiaal zelf maar meer over
gelijk krijgen of niet en dat komt mij nogal kinderachtig over.
Dat ik het daarbij vrij vaak eens ben met Erik Veldkamp (om 'm maar even uit de criminele
sfeer te halen), heeft te maken met het feit dat hij, wederom, vrij vaak zinnige uitspraken
doet. Het leuke van trompet.nl is dat iedereen zijn/haar zegje kan doen en dat is heel
vermakelijk, maar ik hecht toch echt meer waarde aan de knowhow van Erik V.
dan van van iemand die louter "Gilles de la Trompet" uitspraken doet.
Citaat:
Feiten lees ik hier zelden.

Ik ook, Erik komt een heel eind.
Citaat:
Want laten we wel wezen, kwalitatief zal Hub inderdaad prima instrumenten maken. Maar dat wil niet zeggen dat ze voor mij of wie dan ook goed zijn.
Dat lijkt me echt geen onzin om dat te stellen.

Daarom zei ik ook; je hebt goede Bach's, Yamaha's, enz, enz, enz....
Citaat:
Muziek is subjectief,

Ja.
Citaat:
een goed instrument is dat ook.

Nee.
Net als elk ander gebruiksvoorwerp is een trompet te beoordelen door iemand die er
verstand van heeft. Om bv. te kunnen bepalen of een trompet vals is of niet heb je
naast een goede blaastechniek vooral goede en getrainde oren nodig.
Van Erik weet ik in ieder geval dat hij zeer goed in staat is een trompet te beoordelen,
van jou weet ik dat (nog) niet. :wink:
Citaat:
Laten we maar nokken met deze discussie. En het instrumenten forum een andere naam geven: hubvanlaarforum.

Of Hub van L. (crimineel goeie trompetten). :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 14:34 
Moderator

Ach, dergelijke discussies zullen nooit echt veranderen. Of ik er nu wel of niet aan meedoe.

Ok, jij bent het met Erik Veldkamp eens, ik wat minder vaak, maar je doet het voorkomen alsof het oneens zijn met Erik Veldkamp onzin is. Je redenatie snap ik wel, maar ik chargeer hem, omdat ik te weinig nuancering zie in objectieve en subjectieve zaken. Hetgeen je ook heel mooi verwoord in je 2e alinea ( sorry, ben nog te brak en te lui om alles helemaal uit de quoten ).

De enige feiten die ik hier lees zijn de maatvoeringen, de legeringen, de afwerkingen van merken van trompetten. Dat zijn feiten. De rest niet. De rest is de input van iemand die vanuit zijn of haar referentiekader een trompet wel of niet goed VIND. Maar het wordt gesteld als een feit. En dat is onzin.

Je komt aan met instrumententests. Dat vind ik een prachtvoorbeeld om even op in te haken. Want Erik Veldkamp zal ongetwijffeld aan kunnen geven of een trompet hem bevalt. En of hij stemt. En hij zal ook kennis in huis hebben om aan te geven of het materiaaltechnisch klopt. Dat kan ik allemaal ook. Maar ik kan er nooit een algemeen oordeel over geven, want dat is een oordeel wat alleen voor mij opgaat. En dan is het dus niet algemeen meer.
Zo heb ik met interesse zijn tests van de C trompetten gelezen. En dan valt mij op dat hij ze keurig netjes test, maar de waarde voor iemand die een c trompet gaat kopen, is nul, want hij geeft niet aan hoe makkelijk dat ze mengen met de houtblazers in een symfonie orkest. Of met de strijkers. Hoe plooibaar het instrument is in stijlverschillen, als Bruckner en Debussy. Of direct met bijvoorbeeld een fagot en een fluit en klarinet in kamermuziek van Hartmann, Poulenc. Of dat het meer een instrument geschikt is voor Tomasi en andere solo's uit het Franse repertoire. Dat kan hij ook niet, want hij zal zelden in een symfonieorkest spelen als sectiespeler of solo-trompettist. Dat is zijn vak niet. Dus kan je je vragen stellen bij de validiteit van zo'n test.

Ook dit bedoel ik niet hufterig. Ik heb alleen zo mijn bedenkingen omtrent dit soort zaken. Even los van merken en mensen.

ik hoop dat ik zo duidelijker heb gemaakt wat ik bedoel.

Overigens: ik wens iedereen een mooi 2008

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 14:40 

Mooi gesproken Marnix, en jij net als de rest een zeer goed 2008!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 16:22 

Citaat:
Ok, jij bent het met Erik Veldkamp eens, ik wat minder vaak, maar je doet het voorkomen alsof het oneens zijn met Erik Veldkamp onzin is.

Dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik constateer alleen dat het op deze site wel lijkt alsof
er twee kampen zijn, de pro en contra van Laar's. Iedereen heeft recht op zijn/haar
mening en dat is nou juist ook het leuke van trompet.nl. Wat Erik volgens mij alleen maar
verkondigd is dat een HvL instrument veel biedt voor relatief weinig geld. De kritiek die
over het algemeen gegeven wordt op HvL toeters is met name gebaseerd op de wat
oudere modellen van zo'n 3,4,5 jaar teug. Volgens Erik zijn Hub's instrumenten met name
de laatste, pakweg, 2 jaar ontzettend verbeterd en zelfs héél erg goed geworden.
Ik speel veel met Erik en ik heb hem de laatste jaren met veel verschillende trompetten
naast mij gehad. Dat waren allemaal tours zodat hij in staat was een gedegen oordeel
over die trompetten te geven. Daarbij was ook de mening van de rest van de trompetsectie en ook van de trombones voor hem van belang. Voor mij is dit een zeer
gedegen manier om een instrument te beoordelen, en nogmaals ik vind hem een buitengewoon goede trompettist mét goede oren en met name dat laatste vind ik in dit
kader van belang.
Citaat:
Je redenatie snap ik wel, maar ik chargeer hem, omdat ik te weinig nuancering zie in objectieve en subjectieve zaken.

Erik kan soms behoorlijk bot zijn maar dat gebeurt met name als iemand écht onzin
uitkraamt, en dat komt nogal vaak voor.
Citaat:
De enige feiten die ik hier lees zijn de maatvoeringen, de legeringen, de afwerkingen van merken van trompetten. Dat zijn feiten. De rest niet. De rest is de input van iemand die vanuit zijn of haar referentiekader een trompet wel of niet goed VIND. Maar het wordt gesteld als een feit. En dat is onzin.

Da's dan een kwestie van woordkeus. Erik kan met stelligheid zijn mening geven over
trompetten en trompettisten maar ik heb hem toch ook vaak heel genuanceerde antwoorden zien geven op trompet.nl.
Citaat:
Je komt aan met instrumententests. Dat vind ik een prachtvoorbeeld om even op in te haken. Want Erik Veldkamp zal ongetwijffeld aan kunnen geven of een trompet hem bevalt. En of hij stemt. En hij zal ook kennis in huis hebben om aan te geven of het materiaaltechnisch klopt. Dat kan ik allemaal ook. Maar ik kan er nooit een algemeen oordeel over geven, want dat is een oordeel wat alleen voor mij opgaat. En dan is het dus niet algemeen meer.

Dat ben ik niet met je eens. Iedere test die door iemand wordt uitgevoerd die daar competent voor is blijft altijd een persoonlijk oordeel. Juist vanwege iemand's vakmanschap wordt er waarde gehecht aan zijn/haar uitspraken. Op die manier zou
je nooit tot een algemene conclusie kunnen komen want dan zou iedereen de kans moeten krijgen om een trompet te testen, maar omdat niet iedereen over de vaardigheid
en muzikaliteit beschikt is het prettig dat iemand anders dat doet die er dan uiteindelijk
toch echt een algemeen oordeel over moet geven. Niets anders dan een oordeel over een wasmachine of een recensie van een restaurant in de Michelingids.
En natuurlijk mag de lezer het daar hardgrondig mee oneens zijn...
Citaat:
Zo heb ik met interesse zijn tests van de C trompetten gelezen. En dan valt mij op dat hij ze keurig netjes test, maar de waarde voor iemand die een c trompet gaat kopen, is nul, want hij geeft niet aan hoe makkelijk dat ze mengen met de houtblazers in een symfonie orkest. Of met de strijkers. Hoe plooibaar het instrument is in stijlverschillen, als Bruckner en Debussy. Of direct met bijvoorbeeld een fagot en een fluit en klarinet in kamermuziek van Hartmann, Poulenc. Of dat het meer een instrument geschikt is voor Tomasi en andere solo's uit het Franse repertoire. Dat kan hij ook niet, want hij zal zelden in een symfonieorkest spelen als sectiespeler of solo-trompettist. Dat is zijn vak niet. Dus kan je je vragen stellen bij de validiteit van zo'n test.

Ik vind dat je hier een sterk argument hebt. Erik is sinds jaar en dag werkzaam in de
lichte muziekscéne (ik heb dat altijd een rare benaming gevonden voor jazz en pop enz,
maakt dat de klassieke muziek dan "zwaar" of "donker"?...).
Hij heeft niet vaak in een klassiek orkest gezeten. Wellicht had hij over die c-trompettest
genuanceerder moeten zijn, ik heb het niet gelezen. Zelf heb ik daar weinig over te melden.Mijn klassieke optredens beperken zich tot de (lees; mijn) huiskamer.
Neemt niet weg dat ik toch vaak mensen geïrriteerd zie reageren op uitspraken van Erik
terwijl ze naar mijn mening écht onzin praten.
Citaat:
ik hoop dat ik zo duidelijker heb gemaakt wat ik bedoel.

Zeker!
Citaat:
Overigens: ik wens iedereen een mooi 2008.

En ik ook!

PS. In mijn eerste reactie had ik het over een zinloze discussie en niet een onzindiscussie, da's toch iets anders nietwaar?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 17:16 

marnix schreef:
Je redenatie snap ik wel, maar ik chargeer hem, omdat ik te weinig nuancering zie in objectieve en subjectieve zaken.

Blijkbaar ben jij niet in staat om feiten te zien als ik ze opnoem.

- Een trompet stemt goed als ie objectief getest wordt met speciale apparatuur die daarvoor ontwikkeld is. Yamaha maakt hier gebruik van, Hub maakt hier gebruik van en zo zullen er nog wel een paar zijn die dat soort apparatuur gebruiken. Feit is dat ik bij Hub mijn Bach Mt.V uit heb laten lezen en dan zie je duidelijk de verschillen per noot per instrument. Hub's toeters "slotten" erg goed en stemmen erg goed. Dat is gewoon op een grafiek af te lezen. Als een bespeler van Hub's toeters daar dan toch problemen mee heeft dan zou ik de oorzaak vooral bij jezelf zoeken of evt. bij de combinatie met het mondstuk. Ik merk in de praktijk duidelijk de verschillen tussen mijn vorige toeters en mijn nieuwe B4. De Eb3 is bijvoorbeeld een stuk safer geworden voor me, omdat ie er veel beter in klikt op mijn B4. Dit verschil kun je overigens ook duidelijk op een grafiek terugzien. Dan zie je dat de amplitude bij de Eb3 op de Bach een stuk lager is dan bij de B4, als ie al precies op de goede frequentie zit.

- Dat ik in mijn C-trompetten test niet heb staan voor welk stuk ze precies geschikt zou zijn slaat natuurlijk nergens op. Als een allround trompet goed gemaakt is, is ie voor elk stuk inzetbaar. Het is dan aan de bespeler ervan om te mengen met andere instrumenten van het orkest. Sommige trompettisten gebruiken daarvoor ventieltrompetten van dat merk, andere weer cylindertrompetten van dat merk. Zo speelde Bud Herseth een tijdje op een Monette omdat ie die te gek vond spelen/klinken totdat de dirigent hem vroeg wat er met zijn geluid was gebeurt! Dokshitzer speelde veel op zijn Benge Bb trompet met een 7c mondstuk. Zo interpreteert iedereen wat de beste klank is. Maar het komt erop neer dat de bespeler moet mengen, niet het instrument. Mengen heeft namelijk niet alleen met klank van de toeter te maken, die klank wordt sowieso maar voor 10% beïnvloed door de toeter. Mengen heeft vooral met frasering, timing, opvatting en dat soort zaken te maken. Daarbij hoeft een trompet niet precies te mengen met een viool, anders was het wel een viool geweest. Het gaat juist om de klankverschillen tussen de instrumenten. Dit zeg ik ook vanuit mijn ervaringen als componist/arrangeur. Debussy of Mahler heeft ook niet in de composities gezet op welke trompet, of met welke klank de trompet partij gespeeld moest worden. Dit zijn allemaal maar interpretaties achteraf. Een trompettist vindt dit, een dirigent vindt misschien weer het tegenovergestelde.

marnix schreef:

Een feit is ook dat Hub enorm veel professionals op zijn toeters heeft spelen. Mensen die zo veel meer te melden hebben dan mij en zeker dan Marnix. Ik heb het dan over een Ack van Rooijen, Chuck Findley, Tony Kadleck, Charley Davis, Jan Oosthof, Paolo Fresu, Bob Coasin, Jon Lewis. Maar ook Nico Scheepers, Martijn de Laat, Ray Bruinsma, Eelco Oudolf, Rob Bruynen, Christoph Titz, Nils Wülker, Bob Findley, Sanne van hek, Eric Vloemans, Andrei Kavalinski en dan vergeet ik er nog een hele hoop. Feit is als er zoveel profs op jouw toeters spelen dat je wel kunt stellen dat Hub geweldige toeters maakt. Of ze dan voor JOU geschikt zijn, heb ik hier nooit gesteld. Het enige wat ik meestal aangeef hier op trompet.nl of in email contact is dat je minstens de moeite zou kunnen nemen om ze uit te proberen. Als ze dan niets voor jou zijn koop je toch gewoon een andere maar dan weet je in ieder geval wat Hub te melden heeft. Het is sowieso leuk om eens een keer te buurten in de werkplaats van een instrumentenbouwer.

Wat ook een feit is dat ik behoorlijk veel ervaring heb met het testen van toeters. Ik heb er inmiddels honderden getest waarvan een tiental erg uitvoerig. Vandaar dat ik ook door meerdere instumentenbouwers gevraag ben naar mijn mening over hun instrumenten en evt. verbeteringen kan aangeven. Dat heb ik als eerste gedaan voor Schagerl, daarna voor Hub, maar ook voor Eclipse, Thein en Adams. Als ik iemand advies geef over een bepaalde toeter of een bepaalde richting opstuur, dan helpt die ervaring me daarbij om iemand daarbij te helpen. Ik verwijs overigens lang niet iedereen naar Hub door. Dat heeft te maken met wat men zoekt. Als men een Bach achtige toeter zoekt die beter/makkelijker speelt dan ligt een B4 erg voor de hand.

marnix schreef:

Dat is dan het verschil, ik kan er wel een algemeen oordeel over geven. Ik kan alleen niet zeggen of de toeter voor jou geschikt is, maar dat is wat anders dan een algemeen oordeel. Een algemeen oordeel bevat dingen zoals, voldoet ie aan de verwachtingen die de instrumentenbouwer schept. Stemt ie goed. Waar is ie voor geschikt. Slotten de noten goed. Lopen de ventielen goed. Is het een lichtgewicht toeter of een zwaardere toeter. Is ie flexiblel, hoe is de response. Is ie goed afgewerkt, etc.

Dus als men mij zegt dat ie voor pop/bigband sectie werk gemaakt is kan ik wel aangeven of dat werkt in de praktijk. Vandaar dat ik ze ook altijd 3 weken op zicht heb en tijden concerten inzet. De Cannonball 789L en Taylor VR die ik getest heb waren in dat opzicht voor mij (en mijn collega's) onvoldoende daarvoor geschikt.

marnix schreef:

Dit is allemaal lulkoek zoals ik al aangegeven heb. Ik heb overigens de C trompet ook laten testen door een welbekende klassieke trompettist en die kon mij hier ook niets zinnigs over zeggen. C-trompetten zijn erg persoonlijk, meer nog dan Bb-trompetten. Dezelfde muziekstukken zijn door dezelfde trompettisten vaak op verschillende merken toeters gespeeld. Frits Damrow en Peter Masseurs spelen dezelfde muziek nu op een Yamaha terwijl een collega van hun dat op een zware of lichte Monette doen.

De C-trompetten testen waren overigens niet mijn idee, ik wilde dat eigenlijk niet omdat ik daar te weinig ervaring in heb. Vandaar dat ik de hulp ingeroepen heb van bekende klassieke trompettisten om mij hun ervaringen met deze toeters te delen. Het zijn wel minder diepgaande testen geworden dan bij mijn Bb trompetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 17:38 
Moderator

Beste vriend: NUANCERING is the keyword.

Jouw mening is geen FEIT. Maar een MENING.

Einde van deze discussie, met mij althans, want ik ga lekker studeren. Ik gun je al je gelijk verder.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur