trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 15:49 

Belemmeringen is al weer een stap verder dan ik het hier over had. Iedereen vind het logisch dat je als ongeoefend atleet geen toptijd kan lopen op de marathon of 100m, maar trompettisten willen wel zonder voldoende training een C4 spelen of een erg moeilijk loopje.

Ik ben op het moment alleen maar Bach aan het studeren, ik verwacht van mij dan op het moment ook geen geweldig hoog register. Dat hoeft ook niet want ik hoef eind januari pas weer lead te spelen. Ik ga dan ook niet gefrusteerd raken als ik er nu geen hoge G uit krijg.

Als ik een hoge G wil spelen dan moet ik daar op gaan trainen. Ik neem aan dat de meesten hier niet echt trainen op het hoge register, maar over het algemeen meer in het normale register (tot C3) spelen en oefenen. Je moet dan ook niet raar opkijken dat je er geen vette hoge Q uit krijgt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Trompet spelen is simpel...
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 16:01 

Citaat:
Heel leerzaam en interessant die clinic. Fantastische trompettist ook. Brengt mij gelijk op de stelling van Erik dat trompetspelen simpel is. Dat is waar voor diegenen die het instrument volledig beheersen (zoals jij). Dat vinden vele mindere goden waarschijnlijk niet.
Ik denk dat het trompetspel simpel is voor spelers met een natuurlijke aanleg. Dus diegene met de perfekte kaakbouw, mondholte, gebit etc. Dat zijn ook altijd de gasten die al op jonge leeftijd makkelijk het hoge register bereiken. Dat worden ook bijna altijd leadspelers. Kijk b.v. naar Maynard Ferguson, Wayne Bergeron, Arturo Sandoval en zo zijn er nog veel te noemen. Heel leerzaam en interessant die clinic. Fantastische trompettist ook. Brengt mij gelijk op de stelling van Erik dat trompetspelen simpel is. Dat is waar voor diegenen die het instrument volledig beheersen (zoals jij). Dat vinden vele mindere goden waarschijnlijk niet.

Vele vele vele trompetters hebben emboureproblemen, of ooit gehad... Ook velen vinden
trompet spelen "moeilijk" , zelfs na jarenlange studie.
Stel dat ik wil leren zwemmen, en mijn 1e docent verteld me; "jongen, zwemmen is niet makkelijk en de verdrinkingsdood ligt op de loer, en houd altijd je hoofd oven water
want dan ga je het snelst en spieren opwarmen is nergens voor nodig...
Dan heb ik een lifetime nodig om een goede zwemmer te worden. "Pas als ik op een
goede dag een docent zal treffen die met "waarheden" aankomt, is het nog de vraag
of ik al die negatieve elementen uit mijn zwemmen zal weten te krijgen. D'r ligt voor jaren
(fout) spiergeheugen en negatieve ervaringen opgeslagen.
Bobby Shew, die masterclasses geeft over de hele wereld over dit onderwerp, vertelde
eens dat hij ook een vrij grote groep privéleerlingen heeft die hij thuis lesgeeft.
Hij beweerde dat niet één van hen, tussen de 7 en 77 jaar, embouchure problemen heeft.
Natuurlijk is er sprake van nivoverschil, de één studeert meer, de ander heeft meer aanleg, maar toch...
Ik geloof hem op zijn woord want hij is degene geweest mij van mijn problemen heeft
afgeholpen en mijn ademhaling en steun en daardoor mijn geluid, uithoudingsvermogen
en zelfs frasering en time, enorm heeft verbeterd. Ik was jarenlang zo'n trompettist die
zich smiddags bij een repetitie al zorgen kon maken of er nog wel embouchure zou
overblijven voor het avondconcert. Nergens voor nodig blijkt nu. Ik ben nadien nooit meer
stuk gegaan op een optreden omdat er altijd lucht achter blijft zitten.
Citaat:
Het leuke is dat er waarschijnlijk mensen rondlopen die fantastische trompettisten zouden zijn omdat ze, door hun kaakstand, gebit e.d. van nature de perfecte balans hebben voor een trompetmondstuk.

Zeker waar! Maar dat gaat voor elke discipline op. Ik zal nooit weten of ik ooit goed zou zijn geworden in Worstelen, bloemschikken of duiven verzorgen...
Citaat:
Iedereen kent wel van die gasten die er geen moeite voor hoeven te doen om met een prachtige klank 4 octaven te bespelen. Waar het bij sommigen dan mis gaat is de muzikaliteit en creativiteit. Die heb je ook van moeder natuur in meer of mindere mate meegekregen
.
Nog zekerder waar!!!
Citaat:
En als het zo simpel was, dan hadden we, alleen in Nederland al, een grote club zeer goede trompettisten.

Ik moet er niet aan denken...
Citaat:
Mijn stelling is dus: trompetspelen is simpel voor mensen met een natuurlijke aanleg

Ik snap de gedachtengang heel goed, maar toch...
Ik denk dat de belangrijkste vorm van aanleg is die van hard kunnen werken.
Als je buitengewoon muzikaal bent en ook nog eens heel makkelijk trompet kan spelen
maar uiteindelijk geen moer uitvoert wordt je nooit een heel erg goed.
Als je er écht voor wilt gaan en je steekt er de energie in die ervoor nodig is hoeft je
aanleg niet eens zo groot te zijn en je muzikaliteit ook niet om toch een goede
trompettist te worden.
Een bekende uitspraak van grote musici; Het is 1% inspiratie en 99% transpiratie!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 16:05 

Veel oefenen en herhalen werkt wel. Ik heb zelf voor het laatst op kerstavond gespeeld. Dat was de vierde opéénvolgende avond waar ik als invaller meespeelde in een op behoorlijk niveau spelende coverband (Pascal Jacobs deed ook nog een paar nummers mee). De hoogste noot die ik moest spelen was een Eb3. Ik moet zeggen dat het de laatste avond pas echt lekker ging. Ik speel niet zo heel vaak hoog dus dit was wel even hard werken voor mij. Ik kan me dus wel voorstellen wat het betekent als je dagen achter elkaar in dat register moet spelen.

Vanaf kerst werd ik ziek (griep) en zonet heb ik voor het eerst weer wat geprobeerd op de trompet. Daar werd ik dus niet vrolijk van.......... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 16:10 

Laat ik het zo verwoorden. Iedereen vindt lopen simpel, je leert het als jong kind. Als je er bij na gaat denken hoeveel verschillende spierbewegingen er wel niet aan te pas moeten komen om een lichaam voort te bewegen dan lijkt het ongelofelijk ingewikkeld. En dan heb ik het nog niet over de coördinatie om in balans en evenwicht te blijven.

Toch leer je al als baby hoe je moet lopen. De meesten vinden dat dus simpel ervan uitgaande dat je gezond bent en geen handycap hebt. Dat wil dan niet zeggen dat iedereen talent en aanleg heeft om de gouden plak op de 100m te winnen op de Olympische spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 17:20 

De vergelijking met lopen gaat voor mij redelijk op. (ik was op m'n 2e al gefacineerd door de toeter van m'n vader en heb door zelf de kloten een voor mij werkende embouchure opgebouwd)
Pas toen ik les kreeg op het conservatorium werden er allemaal technieken en ideeen mbt trompetspelen naar me toe gegooit (daarvoor had ik een jaar les bij Eddie Engels maar daar hadden we het toch meer over muziekmaken). En daardoor raakte ik een beetje in de knoop, maar door zelf goed na te denken wat ik precies doe en wat me in de weg zit en daar aan te werken ben ik naar mijn mening een stuk verder gekomen.
Ik denk niet dat trompetspelen makkelijk is. Ik denk dat je (net zoals lopen, ook niet makkelijk) allemaal comlexe technieken onder de knie moet hebben, en die dan toepassen zonder na te denken, wil je goed trompet kunnen spelen.
Het is wel zo dat als je denkt dat het makkelijk is, het ook makkelijker gaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 17:27 

kortom: song and wind

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 17:30 

mi trompeta schreef:
kortom: song and wind

Precies, de clinic van Allen sluit goed aan bij het verhaal van Arnold Jacobs, maar nog meer bij dat van Bill Adam. Die was geen fan van buzzen, A.J. deed wel aan rim buzzen maar wel met melodieën, geen drills.

Op Allen's site staat nog een leuk artikel:

http://www.vizzutti.com/journal/journal.asp

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 18:41 

Het schijnt dat Wayne Bergeron ook altijd een zgn. "buzzer" was tot dat hij de tip van Malcom Mc.Nab kreeg om op de leadpipe in te blazen. Volgens de Bill Adam methode dus. Hij schijnt dat sindsdien nog steeds te doen.

En ja, Song en Wind is het helemaal denk ik. Ik heb het boek ..Lasting Change..al twee keer gelezen en je ontdekt toch weer nieuwe dingen. Er staat ook zoveel in te lezen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur