trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 15:31 

marnix schreef:
Er zijn een heleboel facetten die je niet goed kunt leren aan de hand van: "speel mij maar na".

Noem er eens een paar.

Het gaat overigens niet om het naspelen op zich, maar om een voorbeeld te hebben waar de leerling mee aan de slag kan. Een doel waar hij naartoe kan werken.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 03 jan 2008 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 15:42 
Moderator

erikveldkamp schreef:
marnix schreef:
Er zijn een heleboel facetten die je niet goed kunt leren aan de hand van: "speel mij maar na".

Noem er eens een paar.

Het overigens niet om het naspelen op zich, maar om een voorbeeld te hebben waar de leerling mee aan de slag kan. Een doel waar hij naartoe kan werken.

Je kunt geen Mozart voorspelen of Böhme of zo en dan verwachten dat een leerling dat zonder meer naspeelt, in dezelfde stijl, met dezelfde klank. Je zult ook moeten aangeven in woorden, hoe je bepaalde technische aspecten aanpakt.

Je laatste alinea geeft precies aan wat ik wel bedoel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 15:55 

Citaat:
Maar lopen ís niet makkelijk volgens mij. Het word op een gegeven moment door super veel oefenen natuurlijk. En kommop, iemand die 't net leert, dat ziet er toch niet uit...
Maargoed, er zijn dingen die écht natuurlijk zijn; ogen-knipperen, adem-halen, poepen, zuipen.

Vanaf het moment dat we geboren worden start er een een oneindig leerproces. Sommige van de vaardigheden die jij benoemt zijn reflexen, ogen knipperen, adem halen
etc... daar hoeven we niets voor te leren, ik een goed werkend lichaam gaat dit vanzelf.
Eten, drinken zijn basale behoeftes, als we het nalaten gaan we dood. Ook dit zijn geen
vaardigheden. Al het andere moeten we leren, meestal van de ouders of oudere broers en zussen en later vriendjes en op school. Een peuter die overgaat van kruipen naar
lopen ziet er heel vertederend uit maar ik ben met je eens dat het er ook heel onbeholpen
aan toe gaat. Dit is een heel proces en daarbij worden we geholpen door ouders en/of
verzorgers. In die eerste paar jaar vinden honderden leerprocessen tegelijk plaats,
lopen, rennen, fietsen, touwtje springen, voetballen, lezen, schrijven, rekenen, etc...
Wat al deze vaardigheden met elkaar gemeen hebben is dat ze allemaal lastig zijn om
te leren. Tóch ervaren de meeste kinderen dit na verloop van tijd niet als lastig, maar wel
als leuk om te doen en ze willen er beter in te worden. Trompet spelen is niet iets natuurlijks...net als fietsen, auto rijden, behangen, goochelen, parachute springen, etc...
We moeten er tijd insteken om er vaardig in te worden. Afhankelijk van onze inzet ÉN
de juiste docent op de juiste plek kunnen we eventueel heel goed in worden. Maar zoals
ik al eerder schreef; Als zwemmen mij niet vanaf het beginaf aan op de juiste wijze
wordt aangeleerd maar ik wil er wel graag mee verder, dán heb ik een probleem. Dat is dan ook het moment dat ik ga denken; tjonge, dat zwemmen is echt moeilijk... En als dat
ook nog eens wordt bevestigd door mijn vriendjes die het ook niet goed kunnen onstaat
er de gedachte dat zwemmen moeilijk is en eigenlijk alleen maar goed beoefend wordt
door mensen die er "aanleg" voor hebben. Daar bedenk ik vervolgens een theorie bij dat
een zwemmer over een enorme longinhoud moet beschikken en heel gespierd moet zijn
en het beste een punthoofd kan hebben... Allemaal misvattingen, maar als ik er maar in
blijf geloven wordt het mijn waarheid, en dáár is lastig aan te tornen getuige de vele
bijdragen op deze site. Het is ook prettig om de dingen op je eigen manier te blijven zien,
zelfs als het misvattingen (blijken te) zijn. Het verschaft ons zekerheid. Om tot het besef
te komen dat je een vaardigheid, waaraan je lang hebt gewerkt, eigenlijk op een wijze hebt beoefend die veel beter of makkelijker had gekunt heb je vaak iemand nodig die er
echt verstand van heeft en in staat is om je uit dat verkeerde denkpatroon te halen.
Dat zal nooit lukken als je er überhaupt niet voor open staat.
Dit is inderdaad allemaal te lezen in Kenny Werner's Effortless Mastery, het boek heeft
mij ook geholpen.
Jij beschrijft hoe leren lopen in zijn werk gaat. Als je inderdaad zou nadenken bij alles
wat er voor nodig is om tot lopen te komen; een signaal van je hersenen naar je spieren,
opstaan, evenwicht bewaren, één voet optillen, in balans blijven op het andere been...etc... kom je geen meter ver.
kortom, dat moet je helemaal niet willen, althans niet om er beter door te willen leren lopen, en al helemáál niet in het beginnersproces.
Al deze voorbeelden zijn direkt toepasbaar op trompet spelen. Ik (en velen met mij) heb
het allemaal meegemaakt, en ik moet er zelfs na 35 jaar trompet spelen spelen nog af en
toe tegen knokken om het niet op de oude en foute manier te doen.
Mijn stelling; iedereen kan trompet spelen als hij/zij er moeite voor wil doen, het op de
JUISTE wijze krijgt aangeleerd, en er niet al te veel lichamelijke belemmeringen zijn.
En zelfs dán, trompettist Menno Daams heeft trompet leren spelen nadat hij door ziekte
zijn rechterarm is kwijtgeraakt. Menno is één van de allebeste jazztrompettisten van ons
land met een fantastische sound. Zijn grote talent, naast zijn muzikaliteit, is naar mijn mening zijn wilskracht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 16:02 

Ik verwacht ook niet dat een leerling iets moeilijks meteen na kan spelen. Maar dat ie probeert het na te spelen in de stijl (frasering, timing, geluid) dat ik het voorspeelde. Door veel te oefenen met die klankvoorstelling in gedachten kan ie het hopelijk dan op de volgende les het wel spelen.

Zoals je al aangeeft zijn de meeste belemmeringen mentaal, niet een technische probleem. Ik denk nooit in problemen maar in uitdagingen. Iets wat je door studie overwint. Als je er al vanuit gaat dat iets moeilijk is dan heb je de eerste mentale blokkade al te pakken.

Ik heb al diverse leerlingen gehad die steeds met dezelfde problemen aan komen zetten. En dat is dan meestal het hoge register. Als ik ze dan het probleem stuk hoor spelen dan hoor ik alleen maar losse noten met een slecht geluid. Als ik ze dan hetzelfde voorspeel met een vol geluid (ademsteun e.d.) en meestal overdreven met vibrato laat spelen dan gaat het ineens een stuk makkelijker en klinkt het een stuk beter. Meestal spelen ze ook geen horizontale frasen (dus eigenlijk 1 lange noot) maar verticaal. Dus van noot naar noot zonder een ademsteun. Ze zien alleen maar lage en hoge noten waarbij de hoge noot steeds het probleem lijkt maar in feite is de lage noot ook al niet goed.

Ik had ook kunnen zeggen dat ze zo en zo de embouchure moeten doen en zo en zo de ademhaling moeten doen maar dan creëer je alleen maar een fixatie op die onderdelen en zal het daarna nog niet goed klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 16:07 

True
Effortles Mastery is voor mij nu een goeie steun. Maar dat is vooral omdat ik al die fucking scales en II-V7 shit niet wil horen in m'n solo's (of eigenlijk ook weer wel. maardan wel vanuit iets anders dan de automatische piloot)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 16:07 
Moderator

erikveldkamp schreef:

Ik had ook kunnen zeggen dat ze zo en zo de embouchure moeten doen en zo en zo de ademhaling moeten doen maar dan creëer je alleen maar een fixatie op die onderdelen en zal het daarna nog niet goed klinken.

Dat is niet zoals ik het ervaar bij de meeste leerlingen, moet ik zeggen.
De kunst is namelijk om het ze spelenderwijs te leren. Fixeren is inderdaad nooit goed. Dat bedoel ik ook met dogma's waaraan je je als docent ( en speler ) niet te zeer aan moet houden.

Maar je klank is niet gelijk aan hoogte, timing of frasering. Ten minste, ik weet niet hoe dat met jazz zit. Maar je kunt zoals je zelf al zei, met hele lelijke klank iets perfect timen. De kunst is dus voor mij, om een leerling zichzelf te laten overstijgen.
En dat kan inderdaad op diverse manieren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 16:30 

cees schreef:
True
Effortles Mastery is voor mij nu een goeie steun. Maar dat is vooral omdat ik al die fucking scales en II-V7 shit niet wil horen in m'n solo's (of eigenlijk ook weer wel. maardan wel vanuit iets anders dan de automatische piloot)

Sorry Cees dat ik er weer gelijk op reageer, maar...
Die scales en die die II-V-I shit, zoals jij het noemt, behoren tot het vocabulaire van de
muziek. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat je moe wordt van de patronen die je vaak
speelt, dan is het tijd om je vocabulaire uit te breiden. Ga andere, nieuwe dingen studeren en je zult zien dat je die na verloop van tijd zult gebruiken in je solo's.
Ik heb je nog nooit horen spelen, maar heb je die scales en die II-Vjes écht onder de knie?
Juist die harmonische bewegingen zijn voor mij een onuitputtelijke bron van creativiteit.
Maar nog belangrijker (Naar Mijn Mening, moet je er tegenwoordig bij zeggen) is, hoe is
je geluid en timing/frasering? Belangrijker dan harmonisch en melodisch inzicht is je
geluid en time. Als je grote onzin speelt mét een mooie sound en het swingt écht
klinkt het gewoon goed. Speel je de allermooiste lijnen out of time en zonder lucht...tja...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 16:36 

De Ronde Van schreef:
cees schreef:
True

Sorry Cees dat ik er weer gelijk op reageer, maar...
Die scales en die die II-V-I shit, zoals jij het noemt, behoren tot het vocabulaire van de
muziek. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat je moe wordt van de patronen die je vaak
speelt, dan is het tijd om je vocabulaire uit te breiden. Ga andere, nieuwe dingen studeren en je zult zien dat je die na verloop van tijd zult gebruiken in je solo's.
Ik heb je nog nooit horen spelen, maar heb je die scales en die II-Vjes écht onder de knie?
Juist die harmonische bewegingen zijn voor mij een onuitputtelijke bron van creativiteit.
Maar nog belangrijker (Naar Mijn Mening, moet je er tegenwoordig bij zeggen) is, hoe is
je geluid en timing/frasering? Belangrijker dan harmonisch en melodisch inzicht is je
geluid en time. Als je grote onzin speelt mét een mooie sound en het swingt écht
klinkt het gewoon goed. Speel je de allermooiste lijnen out of time en zonder lucht...tja...

Klopt helemaal. Wat ik meer bedoelde is dat ik liever niet wil klinken als een ander. En als ik dan opnamen van mezelf hoor dan denk ik "waarom speel je die domme lick daar, wees nou een creatief"
Ik weet van mezelf dat ik nog niet alles onder de knie heb. Maar vind het heel belangrijk om iets eigens te creëren.

oja
Als iemand iets wil horen van mij. Dan kan dat natuurlijk (ook al knijp ik 'm voor de negatieve reacties)
waar dan? hierrrr (in m'n hyves-player-ding-iets)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur