trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 13:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 14:47 

Dennis van Deudekom schreef:
Erik,

Ik zal het eens opzoeken.

Intussen "The basic Caruso" van Markus Stockhausen gevonden.
Is dit aan te raden om deze methode te volgen?
:?:

Dat vind ik een hele goeie.....zie nieuwe thread!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 14:47 

Caruso is een beetje gespitst op jezelf zo vermoeid maken dat je spieren er sterker van worden. Dit met oefeningen in een bepaald tempo. Ik ben er zelf niet zo fan van omdat het bij deze oefeningen niet zo belangrijk is hoe het klinkt. Ik combineer liever mijn oefeningen zodat ik EN aan mijn uithoudingsvermogen werk, En aan mijn bereik werk, EN aan mijn geluid En flexibility werk. Dit doe ik onder andere door Bach te studeren, of staccato oefeningen e.d. Als ik een leadembouchure wil opbouwen thuis, speel ik zware leadstukken mee met de opname, dan werk ik ook meteen aan mijn timing en frasering naast het uithoudingsvermogen.

Maar Caruso had erg goede leerlingen zoals Chuck Findley, dus het werkt in ieder geval wel goed. Het is ook maar een gedeelte van de dag waar je aan Caruso moet besteden. Het liefst aan het eind omdat het erg vermoeiend is waardoor je daarna goed moet herstellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 14:53 

Ok,

Bedankt :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 15:22 

Jens schreef:
Wat mij opvalt is dat de profs hier zeggen dat het eigenlijk simpel is. Ik vind dat allemaal nogal kort door de bocht. Marcel, jij zegt dat je 15 jaar aan het ploeteren bent geweest alvorens het kwartje viel. Dan kan je nu wel zeggen dat het simpel is, maar uiteindelijk neem je je 15 jaar oefenen en inzet natuurlijk wel mee.

15 jaar oefenen (eigenlijk was het nóg langer) op een foute manier is niet alleen zonde
van de tijd maar zelfs desastreus voor het moment dat je snapt hoe het wél moet.
Jaren van onzekerheid, twijfel en (fout) spiergeheugen ligt in je (in dit geval mijn)
spiergeheugen opgeslagen. Ik gaf eerder al aan dat ik nog immer bij de les moet blijven
om het op de goede manier te doen. Ook mij overkomt het nog regelmatig dat ik in een
fractie van een seconde denk; oh, die volgende noot zou ik wel eens kunnen gaan
missen... Daarmee is het leed al geschiedt. Sterker nog, als ik die noot dan wel op de juiste wijze raak heb ik gewoon geluk gehad. Herkenbaar toch?
Het kwartje viel bij mij pas toen ik Bobby Shew ontmoette. Grote kans dat als dat niet
was gebeurd dat ik nog op de oude en foute manier zou spelen.
Citaat:
Ik vind opmerkingen zoasl "trompet spelen is simpel" gechargeerd en misschien wel enigszins aanmatigend. Hetzelfde als ik zoeen stellige opmerking zou neerzetten over een bepaald type trompet :wink:

Ik vind het jammer dat je deze uitspraak enigszins aanmatigend vindt. Geloof me, zo is
het écht niet bedoeld. Het is gewoon ontzettend moeilijk om die hardnekkige en verkeerde
oordelen over trompetspelen te ontkrachten. Ik beweerde eerder al dat het heel
menselijk is om aan je eigen gedachten en gewoontes te blijven vasthouden, het verschaft zekerheid. Jammergenoeg sta je daarmee vaak vooruitgang in de weg.
Mijn onzekerheid over trompetspelen zat op een hoogtepunt toen ik 20 jaar geleden
in een big band speelde met o.a. jelle Schouten en Wim Both. Ik keek huizenhoog op
tegen die gasten en zat ongelofelijk te prutsen omdat mijn geest het niet toestond het
allemaal op een andere en positievere manier te benaderen.
Uiteindelijk ben ik gaan lesnemen bij Jelle. Alle docenten die ik totdantoe had waren
altijd wel te spreken over mijn muzikaliteit maar (terecht) niet over mijn trompetspel.
Het is misschien lullig achteraf, maar ik heb het gewoonweg niet op de juiste manier
aangeleerd gekregen. Ik heb zelfs jaren les gehad van iemand die mij "non pressure"
wilde laten spelen. Onzin! Lucht en de juiste ademhaling en steun is the keyword!
Maar goed, Jelle zei tegen mij; Ik zie geen enkele reden waarom jij niet goed trompet zou
kunnen spelen, je hebt een normale rij tanden, je hebt een paar goede longen en je bent
muzikaal, maar het zit wel allemaal fout in je hoofd. Hij zei; het begint met vertrouwen
krijgen in jezelf en dat lukt alleen maar als je het op een andere manier gaat benaderen.
Eerst; Ga hard werken op de JUISTE manier, kijk niet naar wat je allemaal NIET kunt, maar geniet van wat je al WEL kunt en bouw daarop verder.
Citaat:
Misschien is trompet spelen simpel, maar je moet wel eerst tyfus hard studeren om de technieken onder de knie te krijgen en om erachter te komen hoe simpel het is. Buiten degenen met een aangeboren gevoel en talent.

Sorry maar ik weet gewoon niet wat ik er nog meer over moet zeggen om duidelijk te
maken dat dit een misvatting is. Hard studeren? Ja! Aangeboren gevoel en talent maakt
onderscheid op hoog nivo. Dat is b.v. het verschil tussen de concertmeester van een
symfonie-orkest en een tweede violist op stoel 12. Ze hebben zich beiden een slag in de
rondte gestudeerd maar die ene heeft (misschien) meer aanleg (of is misschien louter
ambitieuzer.
Citaat:
Nogmaals, alleen de goeien hier zeggen hoe makkelijk het is. Wie weet denk ik dat ook wel over 10 jaar, als ik mijn 15 jar hard studeren heb gehad.....Ooohhhh....zit dat zooo....

Ik hoop het van harte!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 16:03 

De Ronde Van schreef:
Maar goed, Jelle zei tegen mij; Ik zie geen enkele reden waarom jij niet goed trompet zou
kunnen spelen, je hebt een normale rij tanden, je hebt een paar goede longen en je bent
muzikaal, maar het zit wel allemaal fout in je hoofd.

Bill Adam zegt in principe het zelfde, trompetspelen is vooral een mentale zaak, geen fysieke. Ik ben het daar dan ook volledig mee eens.

Het is vaak een vicieuze cirkel, als je steeds maar denkt dat je het niet kunt, dan lukt het ook niet. Dus als je denkt dat het een hoge noot is zul je hem ook meestal niet raken.

Als je er vanuit gaat dat je een moeilijk stuk wel kunt spelen, door goed en gemotiveerd te oefenen, dan lukt het ook en meestal veel sneller.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 16:06 

Daar herken ik heel veel van mezelf in. Ik heb ook heel lang verkeerd gespeeld. Al mijn leraren hebben mij nooit goed leren ademhalen. Ik ben er achtergekomen via internet op de diversen forums en door veel te lezen over Bill Adam en Arnold Jacobs. Van Erik zijn raadgevingen op dit forum heb ik ook heel veel opgestoken.
Het gaat nu een stukje beter omdat ik me er meer bewust van ben. Als ik 's-middags een repetitie heb en 's avonds een optreden dan komt de twijfel nog wel boven omdat ik bang ben dat ik 's avonds geen goeie "embouchure" meer zal hebben. Dat moet ik dus nog afleren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 16:17 

Karel schreef:
Het gaat nu een stukje beter omdat ik me er meer bewust van ben. Als ik 's-middags een repetitie heb en 's avonds een optreden dan komt de twijfel nog wel boven omdat ik bang ben dat ik 's avonds geen goeie "embouchure" meer zal hebben. Dat moet ik dus nog afleren.

Ik speel meestal beter met een vermoeid embouchure omdat ik me dan beter concentreer. Omdat ik dat van mezelf weet dat het zo is, maak ik me er ook niet druk (meer) om. Daardoor heb ik geen last van onnodige spanningen waardoor je eerder vermoeid kunt raken, ik kicks minder, etc.

Zoals ik al zei, het is een mentale zaak en een vicieuze cirkel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 18:02 

Even een andere invalshoek;
De stelling; trompetspelen is moeilijk en wordt alleen als makkelijk ervaren door mensen
die er aanleg voor hebben (even voor de goede orde; daarmee ben ik het dus niet eens!).
Kunnen we dan ook hetzelfde beweren over piano spelen, of saxofoon?
Ik vermoed dat veel koperblazers dan al gelijk denken; ach kom, dat kan toch niet waar
zijn? Je drukt een toets in er is klank en bij de saxofoon zijn er genoeg voorbeelden van
beginners die al vrij snel iets kunnen spelen. Als dat zo zou zijn zou het barsten van de
fantastische pianisten én saxofonisten... Echter, het nivoverschil tussen de verschillende instrumentgroepen in b.v. een amateur bigband is niet zo groot toch?
Met matige saxofonisten kun je sloten dempen. We kunnen hooguit constateren dat het
in het begin van het piano of sax leren spelen het iets makkelijker is dan bij een trompet.
Op een trompet moeten we nu eenmaal zelf de sound maken. Maar om een hoog nivo te
bereiken is ervoor hen net zoveel studie en inzet nodig als bij trompettisten.
Dacht je dat Rob van Bavel en Peter Beets, of Simon Rigter en Benjamin Herman het
hebben aangewaaid gekregen omdat ze nu eenmaal getalenteerd zijn, of nóg idioter,
ze op een "makkelijk" instrument spelen? Die jongens studeren zich al jarenlang helemaal
te pletter, én nog steeds!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur