trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 14:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2008 17:08 

Leuke discussie mensen!

Het gebeurt helaas teveel dat mensen jarenlang hun lijf op de verkeerde manier leren gebruiken en doelen nastreven die niets te maken hebben met trompetspelen (of het verbteren ervan). Je kunt heel bewust de mondhoeken fixeren (whatever that may be??) en je buikspieren aanspannen tot ze pijn doen terwijl je er qua trompetspel (bereik, muzikaal) niets mee bereikt of erger nog dat je alleen maar de strijd tegen het instrument vergroot en dus het spelen moeilijker maakt.

Het nadeel is dat met deze manier van spelen/studeren een redelijk nivo bereikt kan worden maar dat vanaf een bepaald punt dingen veel moeilijker worden dan ze eigenlik hoeven zijn.

Na het lezen van Lasting Change (advies van Erik, waarvoor dank), vele artikelen en het zien van films van o.a. Vizutti en Manley bleek bijna alles van wat me tot nu toe belangrijk leek of aangeleerd was bij het trompetspelen bijna complete onzin. Wat een verademing! en inderdaad: de basisprincipes zijn echt niet moeilijk.

er is bovendien een misverstand over getalenteerde muzikanten. Er is niets dat hen komt aanwaaien. Het vele studeren wat ze doen is nodig om de simpele basisprincipes zodanig te leren gebruiken dat ze er creatief, vernieuwend en vindingrijk mee om kunnen gaan (en om er brood mee te verdienen natuurlijk).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 02:01 

Citaat:
Na het lezen van Lasting Change (advies van Erik, waarvoor dank), vele artikelen en het zien van films van o.a. Vizutti en Manley bleek bijna alles van wat me tot nu toe belangrijk leek of aangeleerd was bij het trompetspelen bijna complete onzin. Wat een verademing! en inderdaad: de basisprincipes zijn echt niet moeilijk.

Hè, wat fijn om dit te lezen!
Ik bedoel i.p.v. reactie's die het alleen maar willen aanvechten...
JA, ho, ho, ho....ik hoor het... Ieder zijn mening :!:
Mag ik even slijmen?
We kijken allemaal filmpjes op you tube van de meest fantastische trompettisten en trompetgoeroe's. Zij vertellen dingen over trompetspelen die we snel geneigd zijn aan te
nemen, misschien wel omdat het buitenlanders (Amerikanen) zijn. Ik heb het al eerder
gezegd, ik ben het vrijwel altijd met Erik V. eens omdat hij écht verstand van zaken heeft.
Wees blij met zo iemand als Erik op deze site, hij wordt er niet voor betaald, hij vind het
alleen maar leuk om hier zijn know how te vertellen en mensen te stimuleren om die
trompet te pakken. Als Erik Amerikaan zou zijn geweest hadden zijn critici hier misschien
wel heel graag les van hem willen hebben!

Erik, die 500,- euro? kan dat zwart?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 09:54 

De Ronde Van schreef:
Erik, die 500,- euro? kan dat zwart?

sssstttttt....

Je zou dan ook kunnen zeggen, als ik redeneer vanuit de philosofie van sommigen hier dat als je het moeilijk vindt, je geen of weinig aanleg hebt voor trompet spelen. Dat motiveert toch ook echt om door te gaan lijkt me zo.... :wink:

Ik heb op mijn Trumpetkings blog net een paar filmpjes gezet van trompettisten die in ieder geval aanleg hebben en zich ook helemaal de tyfus gestudeerd hebben. Wat Wynton speelt in het 1e filmpje op Just Friends is eigenlijk buitenaards...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 13:04 

Citaat:
Ik heb op mijn Trumpetkings blog net een paar filmpjes gezet van trompettisten die in ieder geval aanleg hebben en zich ook helemaal de tyfus gestudeerd hebben. Wat Wynton speelt in het 1e filmpje op Just Friends is eigenlijk buitenaards...

En dát met die ritmesectie die niet vooruit te branden is... Erg leuk ook om het gedrag
van dat jongetje met die trompet er omheen te observeren, zijn geldingsdrang is groot.
Jon Faddis daarentegen kon ik niet uitluisteren... wat een onzin! Nee, écht blij werd ik
wederom van Clark Terry, "jazzer" kan het niet. Moon River van Till is trouwens ook erg
mooi. Leuke filmpjes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 17:11 

De Ronde Van schreef:
Ik bedoel i.p.v. reactie's die het alleen maar willen aanvechten...

Aan de andere kant snap ik wel: we hebben toch bijna allemaal wel docenten of andere voorbeelden gehad, die ons juist een richting hebben gewezen waarvan je nu leest dat dat ook anders (lees makkelijker) kan. Je merkt aan veel discussies op dit forum (vooral die over instrumenten en techniek) dat mensen moeite hebben zich los te wrikken uit begrippen die jaren lang hun manier van spelen hebben beinvloed. Laat staan dat je ook nog je manier van spelen zelf probeert te veranderen . . . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 18:06 

Het heeft ook lang niet altijd met de docenten te maken. Ik ken ook wel voorbeelden van trompettisten die ondanks een fantastische leraar of leraren zichzelf erg moeilijk maken. Trompettisten zijn soms ook grote twijfelaars en vertrouwen niet genoeg in hun eigen kunnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 18:15 

Ik heb nu eenmaal last van een negatief beeld van trompetleraren (uitzonderingen daargelaten) en da's wellicht niet fair . . . .excuse moi.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 18:30 

Dat snap ik in jouw geval ook wel, ik bedoelde het ook niet persoonlijk maar meer in het algemeen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur