trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Booster voor cornet Denis Wick 3 of 4 mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Booster voor cornet Denis Wick 3 of 4 mondstuk
BerichtGeplaatst: 07 jan 2008 15:58 

Geacht forum, wat is de ervaring in het verzwaren van de V type mondstukken van Denis Wick voor Cornet middels een Denis Wick Booster, of het verzwaren van mondstukken in het algemeen t.a.v. klank en blaastechniek? :?:

Alvast bedankt voor de reacties en eventuele aanbevelingen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2008 16:52 

Een "aftermarket" verzwaard instrument dan wel mondstuk speelt iets anders. Niet beslist beter. De klank is wat dikker, de flexibiliteit minder. Mijn ervaring is dat het bij een goed instrument meestal niet nodig is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2008 18:26 
Moderator

vroeger ( ja zelfs ik leer bij ) vond ik dat ook maar niks.

Maar ik speel sinds kort met een Booster op mijn piccolo mondstuk, en dat speelt wel heel erg fijn. Ook bij de gewone trompet gebruik ik het nu.

Het voordeel is dat het gewicht wat beter verdeeld is. En het lijkt alsof ik minder kickesen maak. Qua klank heb ik echter niet het gevoel dat het anders is geworden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2008 21:41 

Ik prefeer echt zwaar. Wat Marnix al zegt het is alsof je minder kickst. Mijn slotting, zeker vanaf midden c naar hoge a is een heel stuk beter.
En ik kan een stuk makkelijker had zonder dat mijn toon achteruit gaat. Ik speel in een Drum and bugle corps en daar is het volume nog wel eens hoog. En daar speel ik nou veel makkelijker hard zonder dat ik ga scheuren.
En ik meng nu ook een stuk beter met de rest van de 1e trompetten bij m'n vereniging. Ik stak er meestal in de hoogte wat bovenuit. Nou is net het randje scherpte eraf.
En wat de flexibiliteit betreft, bij mij is het niet achteruit gegaan.

Op cornet heb ik nooit zwaar geprobeerd. Maar ik kan me voorstellen dat het dezelfde extra eigenschappen geeft. DW heeft trouwens de cornet mondstukken ook in standaard verzwaarde versie, wat meer effect heeft dan de booster.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 14:28 

Ik gebruik sinds kort een booster van Courtois of Couesnon (ik heb hem geleend van iemand die hem bij bläserforum in Keulen gekocht heeft, ben even kwijt wat het fabrikaat nu was, hij heeft het me verteld...) die aanzienlijk zwaarder is dan een DW booster. Hij gaat zelfs nog een stukje over de leadpipe heen. Voor een afbeelding zie de foto van Rob Bruynen op de website van Hub van Laar (onder de knop trompettisten).

Het geluid wordt aanzienlijk vetter en desgewenst ook donkerder. Of het mengt heb ik nog niet durven uitproberen, volgens degene waarvan ik hem geleend heb (Marc Huijnen) mengt het slecht. Erik zou dat kunnen bevestigen dan wel ontkennen want die heeft met Marc met en zonder Booster bij Glenn Miller gespeeld.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 14:33 

Die booster is van Courtois.

Ik kan niet zeggen dat het slechter mengt, Marc was er destijds blij mee maar omdat hij 4e speelt en de 3e trpt er tussen zit (die ook behoorlijk kan tetteren op zijn Schilke X3) kan ik niet zeggen of ie wel of niet mengt. Het zal wel meer van de persoon afhangen. Mijn Oiram heeft een ingebouwde booster (heavy receiver) en ik had geen problemen met mengen in de Metropole sectie toen we een bigband project deden vorig jaar.

Zo'n booster doet precies wat het woord al zegt. Je kunt dan blij zijn dat je harder/vetter speelt of je kunt wat gas terug nemen omdat het wat makkelijker gaat. De laatste optie zal denk ik wel het beste mengen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 17:49 

Ik heb ook een diep zwaar mondstuk. Het kan echt heerlijk zijn om mooi groot, rond > forte te begeleiden of voor een solo/melodie. Maar soms vind ik het moeilijker om er met mooi zacht bescheiden mezzo piano spel doorheen te komen zonder meteen veel herrie te gaan maken. Met een ondieper en lichter mondstuk vind ik het makkelijker om er met een bescheiden hoeveelheid geluid doorheen te komen

Dus we gaan gewoon weer verder opzoek :wink: Volgende uitprobeersel zwaar maar wel wat minder diep

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 18:13 

Ik ben erg blij met mijn qua diepte tamelijk middle of the road Schilke 10B4, werkt goed in combinatie met 10A4 en kan ontzettend vet en donker klinken, zeker in combinatie met de booster. Diepere mondstukken klinken bij mij een beetje te kernloos.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur