trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 15:56 

erikveldkamp schreef:
Schaatsen is ook niet moeilijk, maar ik neem aan dat Sven Kramer er iets harder voor traint dan de gemiddelde trompet.nl forumlid. Daarom gaat ie zo hard. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik in 5 minuten ook kan schaatsen al heb ik het al 20 jaar niet gedaan.

M.a.w ik geloof niet dat je iets begrepen hebt van mijn verhaal... :cry:

Als je het filmpje luistert, is dat precies wat Sven K. zegt.
Ik bedoel dus dat de "stelling" opgaat voor meer dan alleen trompetspelen.....
In de basis is het niet moeilijk, wil je goed (de beste?) worden, dan moet je, met een hoop talent, aan het werk......

:D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 16:04 

OK, sorry dan had ik je verkeerd begrepen... :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 18:04 

erikveldkamp schreef:
Lees maar eens al die topics op de TH in Fundamentals over hoe je de tong moet houden, of je sterke mondhoeken moet hebben, TCE, BE, etc.

Afgezien van het feit dat BE (nergens staat hoe je je tong moet houden, je lippen moet vormen etc. Er staan enkel oefeningen in om ONBEWUST te komen tot een lekker speelbare embouchure. Het hele boekje gaat er nu net over dat alle bewegingen veel te verfijnd zijn om te analyseren en uit de doeken te doen) niet in dat rijtje thuishoort, ben ik het volledig met je eens dat al die flauwekul overbodige ballast is. Trompetspelen is net als leren praten. Als je iemand gaat uitleggen hoe je het woord 'trompet' vormt, wat je tong doet etc. dan zal het vrijwel niemand lukken dit ooit uit te spreken. Punt is alleen, dat mensen evolutionair wat beter getraind zijn te leren praten dan te leren trompetspelen (helaas ;-)), dus begeleiding in dat proces, is vaak nodig.

Citaat:
Als ik dat allemaal lees en ik zie dan een video van Vizzutti dan heb ik het gevoel dat een simpele benadering helemaal niet zo abstract en academisch is.

Een simpele bendaering is heel iets anders dan de stelling 'trompet spelen is simpel'. Je kunt ook zeggen dat trompetspelen moeilijk is, maar er toch een simpele benadering op loslaten.

Even inhakend op Sven K: het punt is natuurlijk dat velen van ons nou net wél Sven K. op trompet willen worden (ik weet eigenlijk niet of hij goed speelt :-D). Om over een bepaald punt te komen dat het ergens op begint te lijken, moet er toch veel gebeuren. Het liefst zo natuurlijk mogelijk. Zonder meer de beste benadering, maar als dat niet werkt, wat dan? Bovendien is er niet zoveel natuurlijks aan trompetspelen, hoe simpel het in wezen ook is. Lippen zijn nooit gemaakt om trompet mee te spelen om maar iets te zeggen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 18:24 

Vingers zijn nooit gemaakt om te typen, maar genoeg mensen zijn daar erg handig in. Of het een natuurlijke handeling is, who cares?

We zijn ook niet voortbestemd om te leren schaatsen of fietsen of autorijden maar dat lukt ook de meesten wel.

Het ging me niet om het boekje BE op zich, maar al dat geneuzel erom heen. Al die vragen over roll in, roll out. Ik lees eerder vragen van hoe een squak moet klinken i.p.v. dat men zich afvraagt hoe een goed trompetgeluid moet klinken. Dat BE een indirecte methode is weet ik wel, daar hebben we het al eens over gehad.

In ieder geval blijf ik gewoon bij mijn stelling, trompet spelen is simpel. Op de video laat Allen zien hoe simpel je een toon produceert: een constante luchtstroom en dan houdt je er een mondstuk tegen aan. De rest is hard werken om te perfectioneren.

Iedereen kan zingen, maar niet iedereen wordt zo goed al een Pavarotti, Maria Callas of noem ze maar op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 19:57 

Als je plezier heb in het spelen, ga dan lekker door,op wat voor manier dan ook!

Je speelt op je eigen manier voor je eigen plezier.(op de voor jou simpelste manier)
Voor mij part zet je je toeter op je neus en speel je de sterren van de hemel.

Als jij dit maar simpel vind.

Al ziet het er niet uit hoe jij je trompet vast houd,of je mondstuk op je lippen zet als het voor jou maar simpel gaat.

Wil je beter worden ,dan moet je KEIHARD trainen!!!!

Voor de een gaat liptrillers maken makkelijk ,de ander zit er 2 weken op te oefenen.
De een kan heel makkelijk een f3 spelen,maar kan geen fatsoenlijke bindingen spelen.

IS TROMPET SPELEN SIMPEL :?:

Voor die gene die nu hun brood er mee verdienen misschien wel(vergeet niet dat ze niets anders doen dan trompet spelen)
Ook zij hebben het niet "MAKKELIJK",maar daar kies je voor.

Bij de gewone trompeteur, "die zit elke avond te oefenen om een mooie toon te krijgen"!
En de liptrillers te studeren.en de bindingen.

Het ligt er ook aan hoe je vroeger les heb gekregen of nu les krijgt op een muziekschool.
Daar gaat het om diploma's halen en niet om hoe je speelt.

SIMPEL HÉ :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 20:15 

goed verhaal... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 20:19 

Dank je :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 20:33 

erikveldkamp schreef:
Vingers zijn nooit gemaakt om te typen, maar genoeg mensen zijn daar erg handig in. Of het een natuurlijke handeling is, who cares?

Nee, dat klopt. Maar ik hoor heel vaak dat je een zo natuurlijk mogelijke manier van spelen moet zien te krijgen, maar het is niet zo natuurlijk om trompet te spelen. Daarmee heb ik niet gezegd dat je er niet heel erg handig in kunt worden.

Citaat:
Ik lees eerder vragen van hoe een squak moet klinken i.p.v. dat men zich afvraagt hoe een goed trompetgeluid moet klinken.

Hahaha, dat vind ik wel een goeie. Heb je wel gelijk in, hoor.

Citaat:
Dat BE een indirecte methode is weet ik wel, daar hebben we het al eens over gehad.

Ik ga er ook niet meer over discussieren. Alleen klopt het gewoon niet als je zegt dat o.a. BE één van de methodes is waarbij alles wordt doorgeanalyseerd. Juist niet. Dat wilde ik maar kwijt.

Citaat:
Iedereen kan zingen, maar niet iedereen wordt zo goed al een Pavarotti, Maria Callas of noem ze maar op.

Maar als je een poging wil doen, blijkt het toch niet zo simpel als wellicht gedacht. ik sta eerder op het standpunt dat niks dat je op een hoog niveau wil doen, simpel is. Fietsen, schaatsen, praten, lopen, in wezen simpel, maar daar is ook alles mee gezegd.

@schuitentrompet

Citaat:
nu les krijgt op een muziekschool.
Daar gaat het om diploma's halen en niet om hoe je speelt.

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Het gros van mijn leerlingen doet helemaal geen examen. Als ze het al doen, doen ze het alleen omdat ze het zelf willen. Heel soms laat ik het iemand doen om hem of haar te motiveren. Voor de rest gaat het mij er vooral om dat ze er zoveel mogelijk plezier aan beleven.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur