trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 15:33 

Arnold Jacobs heeft denk het het meeste onderzocht wat er fysiek en psychisch allemaal aan de hand is tijdens het spelen op een blaasinstrument. Hij is na meer dan 50 jaar onderzoek tot de slotsom gekomen dat de beste (en eenvoudigste) manier om je te ontwikkelen is dmv. "Song & WInd". Song is muzikaal voorstellingsvermogen en wind de ademhaling.

Als je het boek "Lasting Change for Trumpeters" hebt gelezen dan snap je misschien beter waarop ik doel in dit topic.

Ik geloof niet dat er van Bobby Shew materiaal op het net staat waarop Marcel doelt. Ik heb zelf redelijk veel materiaal van Bobby inclusief 1 van zijn laatste clinics op dvd. Daar praat ie vooral veel over de psychische kant van trompet spelen. Erg interessant wat mij betreft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 15:59 

Citaat:
Ik geloof niet dat er van Bobby Shew materiaal op het net staat waarop Marcel doelt. Ik heb zelf redelijk veel materiaal van Bobby inclusief 1 van zijn laatste clinics op dvd. Daar praat ie vooral veel over de psychische kant van trompet spelen. Erg interessant wat mij betreft
.
Is er niet één van de lezers die dat heeft, of weet te vinden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 17:26 

Om goed trompet te spelen moet je veel studeren, dat is duidelijk voor iedereen. Ik ben echter wel benieuwd hoeveel uur per dag de profs op dit forum studeren. Ik heb een baan dus ik kan dagelijks zo'n 1,5 tot 2 uur studeren. Soms moet ik noodgedwongen een dag overslaan, maar ik probeer zo regelmatig mogelijk de trompet aan m'n hoofd te zetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 17:35 
Moderator

imho gaat het niet om het aantal uren dat je studeert, maar hoe je studeert.

Ik studeer hooguit 4 uur per dag. Vind ik voldoende, want in die 4 uur, doe ik alles wat ik mezelf opleg te doen. Dus hoofdzakelijk technische dingen, auditiemateriaal, en concertprogramma's.

Ik studeer zo, dat ik weinig tijd verdoe met overbodigheden, maar heel geconcentreerd de dingen die ik moet doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 17:44 

Ik studeer hoogstens een uur per dag. Ik ben niet zo'n studiewonder. Daarentegen doe ik wel veel optredens, zo'n 160+ per jaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 17:55 

Andrea Giuffredi was ook niet zo'n studiewonder las ik in het interview met hem in de Sonic. Maar dat is hem niet aan te horen. Wat een ongelofelijke goeie speler is dat.

Ik denk inderdaad dat het meer gaat om de kwaliteit dan om het aantal uren o.i.d. Beter een half uur goed gestudeerd dan één uur gerommeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 17:57 

Ik moet er aan toevoegen dat ik nauwelijks een warming-up doe. Eigenlijk begin ik altijd meteen te studeren, soms doe ik wat toonladders als de boel nog een beetje vastzit. Maar dat duurt nooit langer dan een minuut.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 18:55 

marnix schreef:
imho gaat het niet om het aantal uren dat je studeert, maar hoe je studeert.
Ik studeer zo, dat ik weinig tijd verdoe met overbodigheden, maar heel geconcentreerd de dingen die ik moet doen.

daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik ken muzikanten die heel heel hard studeren en toch niet goed spelen,
komt bij saxofonisten best vaak voor, (ik denk omdat je, qua chops vergeleken bij trompet,
veel langer sax kunt spelen)... Je moet die dingen studeren waarin je (relatief) zwak bent. Veel mensen studeren juist die dingen waarin ze eigenlijk al best goed zijn, dat geeft een goed gevoel, maar daardoor sla je wel de plank mis.
Als je inderdaad geconcentreerd studeert op de lastige dingen boek je snel vooruitgang.
Ik heb in periodes hard gestudeerd maar nooit meer dan 4 uur per dag. de laatste jaren
heb ik veels te weinig gestudeerd, maar wel behoorlijk veel gespeeld en ik merk dat dat
ook heel goed werkt. Ik heb van een paar dagen voor de kerst tot 4 januari de toeter niet
aangeraakt, daar had ik behoefte aan, maar wat mij vertrouwen geeft is dat ik op mijn
adem kan vertrouwen zodat ik me qua chops geen zorgen hoef te maken.
Wat de techniek betreft duurt het me wel langer voordat het weer soepeltjes gaat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur