trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen zonder mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 11:26 
Moderator

Tussen de meningen van de profs, dan ook maar een bijdrage van een amateur 8) :
Een aantal jaren geleden hadden wij een erg goede trompettist als dirigent voor het orkest. Uiteraard spraken we ook over buzzen. Hij adviseerde me bij (voor) het thuis studeren steeds zo'n 2 tot 5 min te buzzen en daarbij een zo perfect mogelijke toon zien te krijgen, bij het spelen van toonladders/eenvoudige melodietjes op het mondstuk. Hij is van mening dat je eventuele onzuiverheden c.s. op die manier sneller boven water haalt dan met de trompet over het mondstuk, omdat een trompet toch enigszins camoufleert/corrigeert. 100% zeker werkte dit bij mij, en ben er blij om er mee begonnen te zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 13:19 

Als de amateurs dan toch aan het woord zijn:

met alle respect voor iedereen die baat heeft bij buzzen . . .

Ik kan me voorstellen dat er aspecten in het buzzen zitten die positief voor je trompettechniek kunnen zijn maar

Ik doe het zelf nooit omdat buzzen voor mij gewoon iets heel anders is dan trompetspelen en trompetspelen is wat ik graag (goed) wil doen. Ik vind het raar dat je dan juist het 'ding' waar het omgaat voor je neus weghaalt. (Helemaal als je eindelijk voor een hoop geld je droominstument gekocht hebt :!: :wink: ).

Zoals ik al eerder gepost hebt, gaat het toch juist om het in trilling brengen van de lucht die in het instrument aanwezig is (waarmee een drukgolf ontstaat die je trommelvliezen in trilling brengen etc etc) en dat is toch heel wat anders dan de kolom lucht in de stift van het mondstuk. Ik kan me voorstellen dat je lippen dan heel anders reageren dan met trompet erbij. Maar nu ga ik misschien in op iets waar ik geen verstand van heb :?:

Als ik het verhaal van Marnix lees zou het best zo kunnen zijn dat buzzen je helpt het gehoor te trainen. Als je daardoor weet hoe iets moet klinken, kun je het beter spelen. Hetzelfde geldt dus voor het luisteren naar opnames van mensen van wie je vindt dat ze goed spelen. Zo zou ik dus ook naar Derek gaan en een ander misschien naar een masterclass over (o.a.) buzzen en zijn we misschien wel ongeveer met hetzelfde doel bezig. Behalve het aspect van de tecniek dus want daar ben ik het niet mee eens omdat buzzen niet hetzelfde is als trompet spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 14:17 

diederik schreef:
Hij is van mening dat je eventuele onzuiverheden c.s. op die manier sneller boven water haalt dan met de trompet over het mondstuk, omdat een trompet toch enigszins camoufleert/corrigeert.

Misschien haal je de onzuiverheden beter boven water met alleen mondstuk. Waarschijnlijk wel. Maar die onzuiverheid zit uiteindelijk wel in je hoofd. Niet in de lip. Dus je zou de muziek ook eerst kunnnen zingen en daarna op trompet spelen ipv buzzen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 14:27 
Moderator

Kan best, maar nu actueel ervaar ik het navolgende:
Afgelopen dinsdag de 15e ben ik "lekker" twee uur onder narcose geweest en heb er vier nieuwe voortanden, een nieuwe kies, en een aantal andere behandelingen van meegekregen, met achterlating van een verstandskies :D Daarom langs deze weg meteen ook nog even dank voor alle pbtjes/telefoontjes/ e-mail belangstelling! Het gaat goed!
Na twee twee dagen al een toonladder, een dag later al octaverend zoveel mogelijk met het orkest mee gerepeteerd, gisteren al weer c3 . Ongelooflijk. Maar nu merk ik in de afgelopen paar dagen meteen dat het met buzzen gewoon makkelijker is om weer even de "ideale stand" (er is tenslotte toch wel wat veranderd) te vinden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 14:44 

Dat komt denk ik omdat je inmiddels aan het buzzen gewend bent geraakt. Ik zou (denk ik) nooit de ideale stand vinden via het buzzen omdat ik dat nooit doe. Een mens is een gewoontedier... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 16:03 
Moderator

Punt is dat als ik maar fractioneel van "de ideale plek" afwijk de toon bij buzzen direct minder wordt. Doe ik dit met trompet dan is het effect geringer. (corrigerende werking van de trompet?) Moet dus bij het aanzetten van de trompet/mondstuk weer het automatisme vinden dat het "gelijk goed staat". Verder blijft het me verbazen wat ik na vijf dagen al weer kan, de d3 lukt ook alweer, zeker gestoten, gebonden is wat lastiger nu, mede omdat m'n onderlip van tangen en klemmen te lijden heeft gehad. Maar in ogenschouw genomen dat, voor de ingreep, normaal gesproken, behoudens een uitschieter, de e3 zo beetje m'n limit was, mag ik niet klagen, integendeel ik zit er alweer dichtbij, en dat had ik niet kunnen dromen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 16:13 

Zoals ik al zei, als je profijt van buzzen hebt moet je het vooral blijven doen. Zolang je het maar niet overdrijft zodat je teveel spanning in het embouchure krijgt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 17:20 
Moderator

Haha, in het geheel geen zorgen, ik hou het simpel :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur