trompet.nl > forum > Toon onderwerp - wie is volgens jullie de beste jazztrompet solist?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 10:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:20 

Klopt, Wayne is een fantastische trompettist. Hij is natuurlijk DE leadtrompettist in de USA. Ik hoor hem wel veel liever dan Jim Manley. Maar daar zijn ze in de States ook lovend over. Er staat een leuk filmpje van hem met Howie Shear op de Bob Reeves website. Daar hoor je vind ik duidelijk het verschil tussen twee stijlen. Ik vind Howie Shear erg smaakvol soleren met een mooie toon.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:20 

erikveldkamp schreef:
Wayne is ook geen typische jazzsolist, maar een leadtrompettist die ook soleert.

Uiteindelijk wordt je natuurlijk toch beoordeeld op hetgeen je laat horen...
Vanzelfsprekend mag iedere muzikant ook uitstapjes maken naar andere terreinen,
maar je kunt niet makkelijk iemand naar de kroon steken die zijn/haar hele leven is bezig
geweest met soleren, nét als andersom trouwens...
De leadtrompettisten die mij het meest aanspreken zijn dan ook de mensen die over het
algemeen goed kunnen soleren zoals bv Snooky Young en Roy Eldridge en Bobby Shew.
Citaat:
Aangezien hij opgegroeid is met Maynard wordt je daar nu eenmaal door geïnfecteerd. In Amerika vinden ze dat hoge geneuzel ook veel interessanter dan hier. Vandaar dat hij zijn hele leven lang ook McArthur Park en dat soort stukken zal (moeten) blijven spelen. Hij vond dat ook niet zo erg zei hij me. Maynard deed dat ook elke avond.

Ik vind dat jammer... Het moet toch ook mogelijk zijn om heel hoog te spelen en toch ook
smaakvol? Da's ook een kwestie van arr.keus... Als ik zo'n heavy trompetspeler zou
zijn, zou ik een goede arrangeur iets "moois" voor me laten schrijven.
Citaat:
Maar Wayne kan ook fantastisch andere zaken spelen. Hij is niet voor niets zo veelgevraagd in de studio scene in LA.

Als ik ooit de helft zou kunnen spelen van wat hij kan op een trompet zou ik heel blij zijn,
zo is het natuurlijk ook weer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:35 

De Ronde Van schreef:
Ik vind dat jammer... Het moet toch ook mogelijk zijn om heel hoog te spelen en toch ook
smaakvol?

JIJ vindt dat niet smaakvol, veel Amerikanen wel. Zie het succes van Maynard in zijn commerciële periode. Hij is niet voor niets dat soort stukken gaan spelen. Maar ik hoor Maynard ook liever in zijn swingperiode. Of Wayne gewoon lead spelen, zijn soleren vind ik vooral technisch knap. Ik hoor natuurlijk ook liever Clark Terry soleren, of Ack om dichter bij huis te blijven.

Wayne vertelde me dat ze na de concerten met de Big Fat Band nog een paar uur lang handtekeningen zitten uit te delen, vooral aan jeugd. Dat betekent dat er toch veel mensen op kicken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:57 

erikveldkamp schreef:
Wayne vertelde me dat ze na de concerten met de Big Fat Band nog een paar uur lang handtekeningen zitten uit te delen, vooral aan jeugd. Dat betekent dat er toch veel mensen op kicken.

Die Big Fat Band is ook overweldigend, maar da's misschien ook juist wat ik erop tegen
heb... Af en toe speel ik in een situatie die zich daarvoor leent een lange hoge noot,
meestal ook nog met een shake daarop omdat ik weet dat het grootste deel van het
publiek dat prachtig vindt, je weet waarover ik het heb... Ik doe dat omdat ik het in de
kontekst van het geheel vind passen, maar ik zou zoiets nooit in mijn hoofd halen om te
doen in een meer artistieke zetting. Zo zie ik de Big Fat Band ook; spierballenjazz...
Of zoals Jörg Achim Keller (fantastische arrangeur en dirigent van de Hessische
Rundfunk en volgend jaar de NDR) het zo mooi noemt; "Opel Mantafahrerjazz"...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 20:06 

Toch is de heer Goodwin niet minder begaafd dan de heer Keller. Ze hebben alleen een andere smaak wat muziek betreft. Gordon Goodwin zou de muziek van Jurg-Achim weer ouderwets kunnen noemen. Zo is er altijd wat.

In ieder geval is het gewoon een kwestie van smaak. "Arrangeurstechnisch" heeft Goodwin een hoop te melden, hij maakt gewoon andere keuzes en daar heeft ie veel succes mee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 20:35 

Citaat:
quote="erikveldkamp"]Toch is de heer Goodwin niet minder begaafd dan de heer Keller.
Zeker waar!
Citaat:
Ze hebben alleen een andere smaak wat muziek betreft. Gordon Goodwin zou de muziek van Jurg-Achim weer ouderwets kunnen noemen. Zo is er altijd wat.

Ook waar!
Citaat:
In ieder geval is het gewoon een kwestie van smaak.

Da's precies wat ik hier al eerder zeg, alles draait om smaak.
Desondanks valt over smaak m.i. wel dégelijk te twisten... Iedereen mag álles mooi vinden maar Von Karajan had op artistiek gebied toch écht meer te melden dan
André Rieu.
Citaat:
"Arrangeurstechnisch" heeft Goodwin een hoop te melden, hij maakt gewoon andere keuzes en daar heeft ie veel succes mee.

Maar succes hebben is toch niet altijd gelijk aan heel goede kwaliteit leveren?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 20:52 

De Ronde Van schreef:
Maar succes hebben is toch niet altijd gelijk aan heel goede kwaliteit leveren?

Nee, maar in dit geval gaan beide op. Hetzelfde geldt voor collega's van hem zoals John Williams, Hans Zimmerman, Morricone, e.d.

De heer Goodwin heeft namelijk veel geld verdient in de filmmuziek. De Big Fat Band is een hobby van hem...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 21:02 

We moeten de kwaliteit van het geleverde niet verwarren met iets dat artistiek gezien
een hoog nivo heeft. Je kunt slechte composities of arrangementen toch heel goed
uitvoeren. Ik wil daarmee echt niet beweren dat hetgeen de Big Fat band laat horen
slecht is, maar het is m.i. weel geschreven voor een "groot" publiek... Ik bedoel je hebt
niet veel luisterervaring nodig om het mooi te vinden. Op zich is daarmee niets mis maar
Gil Evans schreef anders als je begrijpt wat ik bedoel...
Minder gericht om een groot publiek te dienen maar met de muziek als uitgangspunt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur