Even een stuk(je) uit Trouw afgelopen zaterdag, met natuurlijk de grote vraag: In hoeverre zou dit ook voor trompet (of koperblazers in het algemeen) op gaan?
-----------------------
Waarom de amateur geen hoge noten uit zijn sax krijgt.
-----------------------
Veel amateursaxofonisten hebben moeite met de hoge noten. Wetenschappers begrijpen nu hoe dat komt.
Grootheden als John Coltrane en Charlie Parker schieten in hun schitterende improvisaties moeiteloos door naar de allerhoogste noten op hun sax. Hoe ver ze ook klimmen, het blijft zuiver en strak.
Wat een contrast met de moedige pogingen van de buurjongen! Die blaast een aardig riedeltje mee, maar in de hoogte klinkt het ineens alsof er een dooie muis in zijn toeter zit. De hoge noten komen er vaak helemaal niet uit, of op z’n best met een afgeknepen klank.
Australische wetenschappers hebben nu ontdekt hoe dat komt. Het geheim schuilt in de stembanden. Tijdens hoge passages stellen professionele spelers die banden in alsof ze een hoge noot zingen – maar zonder stemgeluid te maken. De in stilte ’gezongen’ noot moet dezelfde frequentie hebben als de gespeelde noot, anders gaat het mis.
De wetenschappers kwamen tot hun ontdekking door voor het eerst bij spelende musici te meten wat er in de keel gebeurt. Tot nu toe hielden velen zo’n meting technisch voor onmogelijk, vanwege het natte milieu van de mond en de enorme herrie van de sax. Maar met een ingenieus apparaatje, bevestigd op het mondstuk van de saxofoon, lukte het uiteindelijk toch.
In totaal bliezen er vijf profmusici en drie amateurs in de testsax. De profs ’zongen’ in de hoogte keurig mee met hun stembanden; in de laagte deden ze dat niet. Bij de amateurs zat er geen enkele logica in het gebruik van de stembanden. Zij haalden de hoge tonen dan ook niet, melden de onderzoekers vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift Science. De bevindingen gelden waarschijnlijk ook voor klarinettisten, en misschien ook voor hoboïsten en fagottisten.
In een reactie wijst saxofoniste Candy Dulfer erop dat de grepen en de lipspanning eveneens van belang zijn. Maar: „Alleen de knoppen indrukken en hard blazen is niet genoeg. Als je een hoge A wilt spelen, moet je hem in je hoofd al een beetje ’zingen’. Maar of ik echt mijn stembanden gebruik? Ik weet het niet, ik zal er de volgende keer eens op letten, als ik daar tenminste tijd voor heb tijdens het soleren.”
-----------------------
http://www.trouw.nl/sax