Pas op voor dit artikel als je muziek wilt maken zou ik zeggen! Best interessant hoor, maar ik denk niet echt van toepassing op trompettisten. Volgens mij in feite ook niet op saxofonisten trouwens.
Onderbouwing van deze stelling: vraag een professionele zanger(es) maar eens of die bewust zijn of haar stembanden aanspant als hij/zij hoger gaat zingen en het antwoord komt of niet of heel moeizaam (ik heb het zojuist een zeer ingewijde in die wereld en zelf uitvoerend zanger gevraagd...

).
Door hoge noten in je hoofd a.h.w. al te zingen en te horen voor je ze gaat spelen help je door mentale sturing je lijf om die hoogte te ondersteunen, dat lijkt me duidelijk (en dat zal ongetwijfeld via onbewuste hersenimpulsen en ademsnelheid ook invloed op de stembanden hebben). Maar dat is dan een vaststelling achteraf. Sturen van je stembanden alsof dan de hoogte makkelijker gaat komen kan volgens mij niemand klaar spelen. Probeer het maar eens te voelen. Leuk voor wetenschappers en analytici, maar niet voor mensen die de muziek maken. Hou het simpel bij een zo ontspannen mogelijke keel (om de rest van het lijf hier maar even niet te noemen) en denk verder a.u.b. niet teveel na.