De Ronde Van schreef:
Zie Wayne Shorter (die ik overigens wel degelijk als een vernieuwer beschouw).
Ik heb een foutje gemaakt door wat ik over Wayne Shorter schreef blijkbaar per ongeluk
te wissen voordat ik het bevestigde. Alsnog;
Ik zie W.S. als een pure traditionele saxofonist en componist. Hij heeft de hele geschiedenis in the pocket. Als hij en de zijnen muziek spelen die "vrij" is (vrij lijkt naar mijn mening) komt dat omdat zij een zeer hoog nivo hebben op het gebied van instrument
beheersing in combinatie met een buitengewone muzikaliteit.
Zij zijn in staat om zonder enige afspraak met elkaar te spelen en het alle kanten op te
laten gaan zonder dat het nergens meer over gaat, het blijft altijd spannend en op een
aristiek hoog nivo. Zodra er een moment komt waar de traditie maar even de kop op
steekt weten zij als geen ander daarmee om te gaan.
Dát is wat ik tegen heb op freejazz muzikanten die harmonische onzin spelen op bv een
II-V-I beweging en/of het verschil niet horen tussen maj. en min.
Daar zitten helaas ongelofelijke vaardige instrumentalisten bij met een enorme instrumentbeheersing, die alleen in meer of mindere mate een gebrek hebben aan muzikaliteit. Ze kunnen desondanks het publiek (mij zelden) in vervoering laten raken door
met een prachtige sound en een fabelachtige techniek harmonische (en meestal ook
melodische) onzin te spelen.
Dát zijn ook vaak de musici die in interviews vertellen dat ze hun "eigen" muziek willen
spelen en niet geinteresseerd zij om voor de zoooveelste keer een standard te spelen,
nee, dat is ook niet leuk om te doen als je dat niet kunt...
Dit soort musici wordt ook vaak "veel gevoel" toegedicht en er wordt over critici
(zoals ik) gezegd dat we hun muziek en gevoel niet begrijpen omdat we teveel in de
traditie verzandt zijn...
Ongetwijfeld zou ik in hun schoenen staan, dezelfde onzin beweren...