Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 14 feb 2008 16:59 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
cees schreef: Citaat: Wat is een goeie jazz solist? Is hij (of zij) technisch goed? Niet noodzakelijk maar wél erg handig. Als dichter kun je toch het best een grote woordenschat hebben waaruit je kunt putten? Anders beperk je jezelf in je manier van uiten. Je hóeft niet al die woorden te gebruiken maar je hebt ze wél paraat. Citaat: Is het soul? Mag het wel de ene zijn en niet de andere? Het kan natuurlijk van alles zijn, voor de één soul, voor de ander groove, time, sound, enz. Het kan zelfs vals en slecht en lelijk en weet ik wat zijn als het publiek het slikt... Het aantal k..bandjes wat er ooit bestaan heeft en ons nog te wachten staat is talrijk. Zet een paar lekkere jongens en/of meiden in de studio, haal er vervolgens de autotuning overheen, maak een geile clip... bingo! Maar goed, laten we het over muziek houden nietwaar? Citaat: Moeten het perse II-V7jes met tritone-shit en Coltrane changes zijn die ie speelt?
Daar heb ik jou al vaker badinerend over gezien en daar snap ik echt helemaal niets van.
Een II-V-I of tritonus of toonladders, noem maar op, zijn de bouwstenen van de muziek.
Of je het nou over Bebop of Bach of Baas B. hebt maakt niet uit... Het zegt NIETS over
de stijl en kwaliteit... Dat is net zulke onzin als het "meewerkend voorwerp" of het "werkwoordelijk deel van het gezegde" de schuld geven van een slecht geschreven boek.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 14 feb 2008 18:53 |
|
|
HJ schreef: Over Shorter zijn we het zo eens, maar dat behoeft geen betoog. Ik schreef het omdat hij in één adem werd genoemd met free(jazz) en dat leek mij onzin. Citaat: Dát zijn ook vaak de musici die in interviews vertellen dat ze hun "eigen" muziek willen spelen en niet geinteresseerd zij om voor de zoooveelste keer een standard te spelen, nee, dat is ook niet leuk om te doen als je dat niet kunt... Citaat: Flauw zeg. Je kunt het ook menen. Kan, ik zei dan ook dat het vaak om dit soort musici gaat, er zijn ook uitzonderingen. Citaat: Waarom zou je voor de zoveelste keer een standard spelen, als dat al zo veel gedaan is, en waarschijnlijk al zoveel beter ook? Met je eigen liedjes heb je kans iets aan het muzieklandschap toe te voegen, met een standard bestaat het risico van platgetreden paden. er zijn echter altijd lieden die fantastisch een standard spelen. ik was laatst bij de CD presentatie van Toon Roos. Dan is een standard weer helemaal OK.
Ik bedoelde met "standards kunnen spelen" het beheersen van de traditie.
Dat kan net zo goed in eigen composities naar voren komen.
Waarom je überhaupt een standard zou willen spelen en of je daarmee platgetreden
paden betreedt heeft met de uitvoerenden te maken NIET met de standard (zie het antwoord op Cees over II-V-I).
Uitgaande van dit argument kun je de klassieke concertzalen wel sluiten want
Herbert von Karajan heeft het met zijn hofje vast al eens beter uitgevoerd.
Ja Toon Roos... ik zou zeggen; zie Wayne Shorter!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
cees
|
Berichttitel: Geplaatst: 14 feb 2008 21:08 |
|
|
De Ronde Van schreef: Citaat: Moeten het perse II-V7jes met tritone-shit en Coltrane changes zijn die ie speelt? Daar heb ik jou al vaker badinerend over gezien en daar snap ik echt helemaal niets van. Een II-V-I of tritonus of toonladders, noem maar op, zijn de bouwstenen van de muziek. Of je het nou over Bebop of Bach of Baas B. hebt maakt niet uit... Het zegt NIETS over de stijl en kwaliteit... Dat is net zulke onzin als het "meewerkend voorwerp" of het "werkwoordelijk deel van het gezegde" de schuld geven van een slecht geschreven boek.
Ik vind twee-vijfjes ook helemaaal niet erg. En Coltrane changes ook niet (alleen zo verdomd moeilijk om daar een goed verhaal mee te vertellen). Waar ik wel iets tegen heb is de mentaliteit die vaak heerscht om zo moeilijk mogelijk en zo lijp mogelijk alles te spelen
(maarja, Shorter doet t dan weer helemaal te gek).
Ik vind het gewoon heeel moeilijk om precies te zeggen wat nou chill is en wat niet.
maar ik denk dat we hier zo ongeveer wel op t zelfde punt komen.
1. Als dichter kun je toch het best een grote woordenschat hebben waaruit je kunt putten? Anders beperk je jezelf in je manier van uiten. Je hóeft niet al die woorden te gebruiken maar je hebt ze wél paraat.
2.gevoel uiten word makkelijker naarmaten men meer technische en theoretische vaardigheden heeft
kusje voor valentijn 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 feb 2008 01:40 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
cees schreef: Ik vind het gewoon heeel moeilijk om precies te zeggen wat nou chill is en wat niet.
Dat is nou precies wat ik bedoel.
En Wynton heeft het wat mij betreft, ondanks al zijn technisch en stylistisch kunnen, nét niet!
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 feb 2008 09:44 |
|
|
De Ronde Van schreef: Ik schreef het omdat hij in één adem werd genoemd met free(jazz) en dat leek mij onzin.
Lijkt mij ook. Citaat: Kan, ik zei dan ook dat het vaak om dit soort musici gaat, er zijn ook uitzonderingen.
Ik ga er maar gewoon van uit dat iedere serieuze muzikant de muziek maakt die hij wÃl maken, en de keuze daarvan niet baseert op wat hij kan of niet. Als je iets wil spelen maar je kunt het niet, dan moet je studeren. Als je iets niet wil spelen , maar je kunt het wel, dan speel je het gewoon niet. Citaat: Ik bedoelde met "standards kunnen spelen" het beheersen van de traditie. Dat kan net zo goed in eigen composities naar voren komen. Klopt. Dank voor deze nuancering. Citaat: Uitgaande van dit argument kun je de klassieke concertzalen wel sluiten want Herbert von Karajan heeft het met zijn hofje vast al eens beter uitgevoerd.
Daar is iets voor te zeggen, ja. Is dat nou zo heel gek? Moet inderdaad voor de miljoenste keer de Vijfde van Beethoven of weet ik wat, uitgevoerd worden? Ik vind het prachtige muziek, ik vind het zelfs mooier om live bij een klassiek concert te zijn dan de muziek op CD te horen, dus wat mij betreft mag het gerust, maar of het nou echt moet? De verhouding vind ik soms echt zoek. Als je ziet wat er aan nieuwe programmering is tegenover de traditionele vind ik dat er best eens wat minder ijzeren repertoire in de concertzalen zou mogen komen ten gunste van nieuw werk. Hoe kunnen mensen anders ooit wennen aan nieuwere muziek? Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de jazzprogrammering, alhoewel de Nederlandse podia hun best doen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 feb 2008 10:21 |
|
 |
| Moderator |
|
HJ schreef: Daar is iets voor te zeggen, ja. Is dat nou zo heel gek? Moet inderdaad voor de miljoenste keer de Vijfde van Beethoven of weet ik wat, uitgevoerd worden? Ik vind het prachtige muziek, ik vind het zelfs mooier om live bij een klassiek concert te zijn dan de muziek op CD te horen, dus wat mij betreft mag het gerust, maar of het nou echt moet? De verhouding vind ik soms echt zoek. Als je ziet wat er aan nieuwe programmering is tegenover de traditionele vind ik dat er best eens wat minder ijzeren repertoire in de concertzalen zou mogen komen ten gunste van nieuw werk. Hoe kunnen mensen anders ooit wennen aan nieuwere muziek? Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de jazzprogrammering, alhoewel de Nederlandse podia hun best doen.
Ik mag toch hopen dat je niet serieus bent.
De waarde van Beethoven, Mozart, Mahler, Wagner, Bruckner, Strauss etc is inmiddels bewezen, integenstelling tot de muziek die er tegenwoordig geschreven wordt.
Tegenwoordig zijn er maar weinig componisten die vernieuwen, en werkelijk iets nieuws doen. Allemaal willen ze het wiel opnieuw uitvinden, en bijna altijd resulteert het in muziek die de grenzen opzoekt, en overschrijdt alleen maar om de grenzen op te zoeken, en het liefst nog veel verder, en bizarder dan de muziek van de concurrent.
Als schandelijk uitvloeisel van bovenstaande, in de te ver doorgeschoten vernieuwings drift, is de Hoofdstad Operette opgeheven. Want ze waren niet vernieuwend genoeg.
Dat dat hun taak niet was, deed er niet toe. Dat ze een gemiddelde zaalbezetting hadden van 95% hadden, deed er niet toe, er kwam niet genoeg nieuws op de planken dus, weg ermee.
Dat daardoor weer x- aantal musici werkeloos werden, en een deel op kosten van de maatschappij moesten leven, bleek ook al niet belangrijk. Als er maar vernieuwing was...
Echt kwalitatief goeie, moderne muziek verdient uiteraard een kans, en die krijgen ze. Via de Radio Orkesten, het KCO en ensembles als het ASKO en Schönberg ensemble.
Velal is het bagger, ook wat bij bovenstaande orkesten op de lessenaar komt. Maar soms verschijnt er een juweeltje. En die zal zich bewijzen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 feb 2008 10:28 |
|
|
marnix schreef: Velal is het bagger, ook wat bij bovenstaande orkesten op de lessenaar komt. Maar soms verschijnt er een juweeltje. En die zal zich bewijzen.
Dat is ook altijd een probleem. De Sacre werd op de premiere ook niet met gejuig ontvangen, integendeel. Later zagen de mensen pas in dat het een juweel was.
Ik ben ook zeker geen fan van modernde hedendaagse muziek als er voor mij geen structuur in zit. Als er geen melodische thema's inzitten haak ik al gauw af. Maar ik vind prijzenswaardig dat trompettisten zoals Hakan Hardenberger nieuwe composities voor zich laten schrijven om het repertoire te vernieuwen. Eigenlijk gebeurde datzelfde voor Dokshitzer een 50 jaar geleden.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 feb 2008 10:32 |
|
|
marnix schreef: HJ schreef: Daar is iets voor te zeggen, ja. Is dat nou zo heel gek? Moet inderdaad voor de miljoenste keer de Vijfde van Beethoven of weet ik wat, uitgevoerd worden? Ik vind het prachtige muziek, ik vind het zelfs mooier om live bij een klassiek concert te zijn dan de muziek op CD te horen, dus wat mij betreft mag het gerust, maar of het nou echt moet? De verhouding vind ik soms echt zoek. Als je ziet wat er aan nieuwe programmering is tegenover de traditionele vind ik dat er best eens wat minder ijzeren repertoire in de concertzalen zou mogen komen ten gunste van nieuw werk. Hoe kunnen mensen anders ooit wennen aan nieuwere muziek? Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de jazzprogrammering, alhoewel de Nederlandse podia hun best doen. Ik mag toch hopen dat je niet serieus bent. De waarde van Beethoven, Mozart, Mahler, Wagner, Bruckner, Strauss etc is inmiddels bewezen, integenstelling tot de muziek die er tegenwoordig geschreven wordt. Tegenwoordig zijn er maar weinig componisten die vernieuwen, en werkelijk iets nieuws doen. Allemaal willen ze het wiel opnieuw uitvinden, en bijna altijd resulteert het in muziek die de grenzen opzoekt, en overschrijdt alleen maar om de grenzen op te zoeken, en het liefst nog veel verder, en bizarder dan de muziek van de concurrent. Als schandelijk uitvloeisel van bovenstaande, in de te ver doorgeschoten vernieuwings drift, is de Hoofdstad Operette opgeheven. Want ze waren niet vernieuwend genoeg. Dat dat hun taak niet was, deed er niet toe. Dat ze een gemiddelde zaalbezetting hadden van 95% hadden, deed er niet toe, er kwam niet genoeg nieuws op de planken dus, weg ermee. Dat daardoor weer x- aantal musici werkeloos werden, en een deel op kosten van de maatschappij moesten leven, bleek ook al niet belangrijk. Als er maar vernieuwing was... Echt kwalitatief goeie, moderne muziek verdient uiteraard een kans, en die krijgen ze. Via de Radio Orkesten, het KCO en ensembles als het ASKO en Schönberg ensemble. Velal is het bagger, ook wat bij bovenstaande orkesten op de lessenaar komt. Maar soms verschijnt er een juweeltje. En die zal zich bewijzen.
.....Eh.....
Ik ben het met je eens.....
Effe wennen 
|
|
| Omhoog |
|
 |