Citaat:
Ik kon je derde alinea niet zo goed plaatsen, dus gaf ik maar geen commentaar, voor ik iets doms zeg.
Wat ik daar bedoel te zeggen (het is een rammelende alinea, ik ben dan ook maar gewoon trompettist) is dat het m.i. überhaupt lastig is voor ieder van ons, om te zeggen of een bepaalde componist waardevol is of niet. Alle tijdgenoten van de grote componisten/muzikanten uit het verleden hebben zich wel eens vergist. De waarde van muziek laat zich waarschijnlijk pas na een eeuw ofzo duiden. Dat betekent overigens niet dat je het nu al dan niet mooi moet/mag vinden, dat moet iedereen voor zichzelf dan maar uitzoeken.
Citaat:
Ik vraag me af of je een markt moet creeeren. Mensen die liever een operette horen, dan moderne muziek, moet je operette laten horen. Mensen die liever Mahler horen, Mahler enzovoort.
Tot op zekere hoogte wel ja, maar het wordt nu ook al meer dan je wil, gestuurd. Je kunt mensen echt een bepaalde kant opsturen door dingen te laten zien en horen. Ik merk dat bijvoorbeeld heel erg bij kinderen. Die worden doodgegooid met geestdodende. leuken hip bedoelde house versies van van alles en nog wat. Geen wonder dat die kinderen straks denken dat ze niet van klassiek of jazz houden. een kind van een jaar of drie, vier, vindt bijna alles leuk wat geluid maakt, inclusief Xenakis, Loevendie en Andriessen. Er wordt gewoon te makkelijk geprogrammeerd, te voor de hand liggend. ik denk dat mensen die nu van operette houden misschien wel net zo van een modern klassiek concert zouden kunnen genieten als ze het vaak genoeg voorgeschoteld en uitgelegd krijgen. Ze hebben toch ook léren houden van operette?
ik speelde laatst voor een uitgesproken dixielandpubliek met mijn eigen trio. ik ben absoluut geen freejazztrompettist, maar kom daar toch met typische Europese jazz aanzetten. Ik leg het een beetje uit, speel mooi, en de hele zaal is muisstil, twee sets lang (met applaus ertussen door, haha). De organisatie vertelde mij dat dit nog niet eerdr was gebeurd. Maar er moet ook bij worden verteld, dat de programmeur een lezing over mijn muziek en moderne jazz had gehouden. Ze snapten gewoon wat er gebeurde en vonden het prachtig. Het kan dus.
Citaat:
Over ideeen die een vroegtijdige dood sterven: ik vraag me af of de publiciteit dan wel goed is. Want het MGIJ doet veel aan PR, en die hebben ook altijd wel flink wat liefhebbers, geloof ik, en subsidie is een kwestie van een lange adem hebben.
Vertel mij wat. Ik weet ook niet waar het allemaal aaan lag dat er zoveel is gesneuveld, maar PR had daar zeker mee te maken. Subsidie ook.
Citaat:
Ik denk dat het publiek wel een maatstaf zou moeten zijn voor subsidie. Want van alleen kaartverkoop kun je een orkest niet betalen. De kaarten zouden dan onwaarschijnlijk duur worden. En ik denk niet dat het de bedoeling is om cultuur alleen voor rijke mensen weggelegd te laten zijn.
We bedoelen hetzelfde. Subsidie is juist bedoeld om allerlei dingen een kans te geven en betaalbaar te houden. Zonder subsidie is het echter voor veel projekten ondenkbaar om PR te maken en publiek te genereren. Dan zit je in een vicieuze cirkel en krijg je volgens jouw redenering nooit subsidie, geen publiek geen subsidie, veel publiek, wél subsidie. klopt toch niet, volgens mij vind jij dat ook.
Maar natuurlijk zijn er ook belangwekkende orkesten en ensembles die het best verdienen om overeind gehouden te worden, omdat mensen dit moeten kunnen horen. Misschien hoort de Hoofdstad Operette daarbij, maar in ieder geval het Concertbouw Orkest, Metropole, ASKO en nog wat. Maar je zult uiteindelijk toch keuzes moeten maken, en soms valt die negatief uit voor het een of het ander. De pot zou sowieso veel groter moeten zijn, dat zul jij met me eens zijn, dan is er gewoon meer te verdelen.
Citaat:
Van den Ende heeft minder kosten, want die bezuinigd steeds meer op het life orkest. Steeds meer clicktracks en synthesizers ipv echte violen etc.
Maar wel veel publiek, dus subsidie?
Citaat:
De verdeling van subsidie kan en moet beter, waarom wordt sport gesubsidieerd en cultuur niet?
Cultuur wordt natuurlijk ook gesubsidieerd, dat weet jij ook. Ik weet echter niet wat de verhouding is tussen de bedragen voor sport en cultuur. Dat zou minimaal hetzelfde moeten zijn dunkt me.
Citaat:
Waarom hebben we last van hangjongeren? Omdat ze niet gestimuleerd worden om iets nuttigs (cultureels ) te doen. Laat men daar ook maar eens naar kijken.
Hmmmm, ze kunnen toch gesubsidieerd sporten? Veel hangjongeren worden later iets nuttigs, misschien zelfs wel trompettist. Ik denk dat dit een heel andder probleem is (voor zover het een probleem is, laten we niet overdrijven).
Citaat:
Ik stop met roken als het in de horeca verboden word. Heb al 9 stoppogingen ondernomen, dus voorlopig even niet. Maar ik vertrek dus morgen naar Nieuw Zeeland, dat is minstens 32 uur niet roken. Wie weet

Gewoon niet meer roken, niet meer over nadenken. Stoppen is nog te actief, want dan blijf je een gestopte roker. Als je gewoon niet meer rookt is het veel eenvoudiger, want dan leef je door zonder met roken bezig te zijn. Ik misgun niemand zijn rokertje, maar het is eigenlijk allemaal niet zo moeilijk. Ik ben ook een keer of vijf gestopt na tien jaar flink kachelen, en nu alweer vijf jaar clean. Voelt eigenlijk heel gewoon.