trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "Hoog spelen" trompet versus Bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: "Hoog spelen" trompet versus Bugel
BerichtGeplaatst: 21 feb 2008 18:28 

Na 18 jaar niet gespeeld te hebben ben ik zo'n 9 mnd geleden weer (fanatiek) begonnen met spelen bij de plaatselijke fanfare op Bugel.
Ik weet natuurlijk dat het even duurt voor je er weer fatsoenlijk op kunt spelen.

Alleen wat mij opvalt is dat op m'n ouwe trompet met klein mondstuk ik redelijk eenvoudig "hoog kan spelen". (voor mij is dit de "hoge C")

Op de bugel kom ik zonder forceren niet hoger dan G. (weet het forceren is niet goed, ook niet voor de klank, klinkt dan erg geknepen)

Voor de warme klankkleur blijf ik het liefst op m'n denis wick RW3fl spelen.
Heb ook een DW 4Bfl, op dit mondstuk kan ik wat hoger zonder te forceren, maar vind de klank niet zo mooi als de Rw3fl.

Of is het eenvoudigweg blijven oefenen op je favoriete mondstuk?

Iemand anders hier ervaring mee?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2008 19:41 

Mij was het ook wel opgevallen dat het overschakelen van trompet naar bugel mij een kwart aan toonhoogte kost maar daar heb ik nooit over in gezeten. Het lijkt me ook logisch gezien het een totaal ander mondstuk is.
Volgens mij is de bugel ook niet bedoelt om ver boven de balk te spelen??!! (Ik moet toegeven dat ik geen bugelpartijen uit de brassbands en fanfares speel, ik speel alleen bugel voor de lol)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2008 19:55 

bij fanfare spelen bugels wel degelijk hoog....(tenminste..in de fanfare waar ik speel :P )
Ik heb bij bugel het idee dat ik mijn lucht veel beter kwijt kan, maar gezien de bouw van het instrument is dat ook wel logisch, en gaat hoog spelen me dan vrij makkelijk af.

Als ik jou was zou ik het gewoon nog ff proberen, lukt het niet met veel doen (het hoge spelen dus) kun je altijd nog een ander mondstuk gaan zoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2008 20:04 

De trompet geeft meer weerstand, zeker met een kleiner/ondieper mondstuk. Met meer weerstand is het voor de meeste mensen makkelijker hoog spelen omdat de lippen sneller gaan vibreren.

Het is namelijk ook moeilijker hoog spelen op een trompet als de bochten ronder waren en er minder steunen in zaten. Dit zorgt voor een betere doorstroming van de lucht, dus minder weerstand.

Een bugelmondstuk heeft ook vaak een V-cup net zoals een hoornmondstuk. Dit geeft een warmer geluid maar helpt niet echt in het hoge register.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2008 20:20 

Voorheen speelde ik op een Bach bugel, deze vond ik vanaf F2 eigenlijk als niet meer lekker spelen, en hoe hoger je ging des te dichter hij ging zitten. Met de HvL heb ik daar totaal geen last van. Wat Erik zegt speelt natuurlijk ook mee. met de Bugel stopt het bij mij wel bij D3, terwijl op trompet er nog wel wat extra noten opzitten. in mijn optiek zou het dus een combinatie kunnen zijn van mondstuk én instrument.

Overigens vind ik een Bugel juist mooi in het midden register en veel minder in de hogere regionen. Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2008 20:40 

Ik heb dezelfde ervaring met de overschakeling van mijn vorige Bach bugel naar mijn van Laar bugel. Al kon ik op de Bach ook wel hoog spelen. Maar net zoals bij mijn van Laar trompet t.o.v. de Bach die ik eerst speelde klikt alles er beter in.

Maar je kunt natuurlijk verwachten dat je met een trompet met een klein mondstuk makkelijker hoog speelt dan met een bugel met een dieper mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 00:20 

Ik haal op mijn Yamaha 631 bugel met een Yamaha 12F3d mondstuk een D3 en ik kom op mijn trompet maar één toon hoger. Maar ja, ik oefen ook nooit op hoge tonen. Ik heb bij mijn bugel ook een Vincent Bach 6C FL mondstuk en daarmee is het instrument boven de A2 te laag en de C3 is nauwelijks te blazen. In het lage gebied merk ik nagenoeg geen verschil dus het Vincent Bach mondstuk zit al jaren ongebruikt in de koffer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 08:58 

Speel in de fanfare 1e stem en deze is meestal vrij hoog.
Kan natuurlijk vragen 2e stem te spelen maar ik denk dat ik het dan steeds moeilijker wordt om hoger te komen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur