trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondspieren verzuren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstuk
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 10:49 

Ik heb een aantal mondstukken achter de rug. Door uitproberen kom je er achter welk mondstuk je lekker ligt.Ik speel nu op een wat groter mondstuk, dennis wick 3.
Elk mondstuk heeft zijn nadelen en voordelen. Kleine cup is makkelijker hoog register, ten koste van vol geluid. etc...

Kijk eens op de onderstaande link. Van een aantal merken staan de maten en specificaties.

Lees ook de algemene info over mondstukken.

http://www.musicallin.nl/online_winkel/ ... ondstukken

groet,
Bas

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 12:21 

Als je lipspieren verzuren lijkt me het een kwestie van training (net als met de rest van je spieren).
Ik heb er zelf eigenlijk nooit last van, natuurlijk is het een keer op maar dan is het na een korte pauze ook weer normaal (5-10 minuten).
Misschien komt dat omdat ik toen ik net begon alles gelijk wilde kunnen en dus ook net zo lang ging oefenen tot ik het kende (aan 1 stuk door) en dat was dan behoorlijk lang :lol: .
Nu heb ik daar denk ik een heel groot voordeel mee, 10 minuten opladen en ik kan er weer een hele tijd tegenaan.

Dus, mijn ervaring....heel veel (en lang achter elkaar) spelen, wel met een beetje opbouw natuurlijk.
Gaat natuurlijk niet echt snel, maar dat is naar mijn idee wel de oplossing.
Een ander mondstuk zou daar natuurlijk wel iets bij kunnen helpen, maar ik zie dat als een hulpmiddel, niet de echte oplossing.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 18:06 

toet'n!! schreef:
Dus, mijn ervaring....heel veel (en lang achter elkaar) spelen, wel met een beetje opbouw natuurlijk.

Mijn ervaring is dat je beter korte sessies kunt doen van een minuut of 10-15, doelgericht iets aanpakt en genoeg pauze houdt. ik probeer zelf altijd op een zo fris mogelijk embouchure te studeren, en als het verzuurt, stop ik even.

Een marathonloper loopt ook niet iedere dag een marathon.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 18:13 

HJ schreef:
Mijn ervaring is dat je beter korte sessies kunt doen van een minuut of 10-15, doelgericht iets aanpakt en genoeg pauze houdt. ik probeer zelf altijd op een zo fris mogelijk embouchure te studeren, en als het verzuurt, stop ik even.

Precies, daarbij is het ook goed om je hoofd fris te houden. Als je je niet concentreert neem je ook niets op en zit je eigenlijk voor niets te studeren. Ik geloof dat Sergei Nakariakov ook zo'n routine heeft van sessies van 9 minuten studeren en dan een korte pauze.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 18:14 

ik zeg ook dat er wel een beetje opbouw in moet zitten.

Maar ik vind het heel irritant om dan zo vaak te stoppen, ben je net lekker opgestart kun je die toeter weer even wegleggen.
Ik vind het fijner om lang achter elkaar te spelen, dat lukt me ook omdat ik eigenlijk zelden merk dat ik (mijn mond) niet meer kan.
Je kunt er natuurlijk vraagtekens bij zetten of dat zo verstandig is, maar ik denk dat het niet zo verkeerd is om soms net ff over je grens heen te gaan (dat doe ik ook graag met sporten, geeft voldoening :wink: ). Wanneer ik dat vaak doe heb ik het gevoel dat het de keren daarna beter/makkelijker gaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 18:42 

Als je niet vermoeid bent hoef je ook niet te stoppen. Maar ik kan je garanderen dat als je hetzelfde studeert wat ik zo studeer jij de trompet ook wel na 10 minuten aan de kant zet.

Misschien studeer je te makkelijke stukken in een te laag (of beperkt) register voor jouw nivo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 19:24 

ik ben soms na 10 minuten al kapot,dan kan ik stoppen of een tijdje wat rustig aan doen en in beide gevallen herstel ik dan weer.
volgens mij ligt er aan wat je doet,bij zware stukken word je soms snel moe maar als je daar achter aan lange noten speelt gaat het in mijn geval al snel weer wat beter en kan ik het weer wat opvoeren tot hetzelfde nivo en dan ben ik meestal een tijdje niet meer kapot te krijgen.
ik heb dit trouwens alleen met studeren en niet met repetities of optredens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2008 23:13 

Serieus inspelen en opbouwen helpt natuurlijk ook om het langer vol te houden.
Als je meteen zonder in te spelen, en fatsoenlijk op te bouwen vol gas geeft, en probeert om constant c3's te toeteren, zal de koek wat eerder op zijn.

Voor mij werkt het beter als ik tijdens repetities wat rustig aan doe in het begin. Dan heb ik na 2 uur spelen soms nog wat over, en kun je proberen om er een octaafje boven op te doen. (lukt overigens niet altijd hoor!!)

Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met BE, en ik merkte dat ik na een maandje of 2 oefenen wat resultaat begon te krijgen. Met de carnaval heb ik vol gas gegeven, (dan kan het gewoon niet anders) en was het ook wat sneller afgelopen met de pret. Sinds een weekje ben ik weer begonnen, maar voor mij begint het langzaam aan te werken.
Ook houd ik het op die manier wat langer vol, puur omdat ik op die manier veel minder mijn mondstuk tegen mijn mond duw.

Feniks Hades
GR 66SZ
Bob Reeves 43S

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur