martijn85 schreef:
Dwangmatig en ongemotiveerd veel, hoog en hard spelen om alleen het veelel hoog en hard spelen lijkt mij niet de juiste benadering voor in iedergeval een amateur.
Hahaha, dat lijkt me voor niemand de juiste benadering, maar dat hou je ook echt niet zo lang vol, hoor.
Citaat:
Voor een amateur moet het plezier hebben op de eerste plaats staan, het er voor willen werken komt dan ook vanzelf.
Als ik geen plezier meer zou hebben als ik oefen of ergens speel, dan hou ik er ogenblikkelijk mee op. ik zou niet weten waar ik anders mijn motivatie om iedere keer maar weer die toeter te pakken, vandaan moet halen. Misschien naïef, maar ik kan echt nog steeds vlinders in mijn buik krijgen als ik weer iets nieuws ga proberen, en ik speel al meer dan 30 jaar, waarvan 20 als prof. Dus ook dit geldt echt niet alleen voor amateurs.
ik zie het trouwens ook om me heen bij collega's. De fascinatie met techniek, instrumenten, mondstukken, klank is bij alle muzikanten die ik ken en die ik graag om me heen heb, groot. Mensen die daar niks (meer) om geven, zie ik langzamerhand allemaal afhaken.
Citaat:
De enige gerichtte oefeningen waar volgens mij echt veel mensen iets aan hebben zijn volgens mij ademhalings oefeningen. Wel in combinatie met regelmatig spelen natuurlijk.
Dat denk ik niet, maar het is in een bepaalde fase zeker een belangrijk onderdeel, en ook iets waar je regelmatig weer op terugkomt.
Citaat:
De kunst is volgens mij niet zo zeer om zo veel mogelijk te spelen maar om er zoveel mogenlijk plezier in het hebben. Als je zorgt dat je het leuk blijven vinden komen de resultaten ook vanzelf wel. (doordat je meer gaat spelen, geconcentreerder en gemotiveerder bent).
Ik denk dat je daarmee niet ver naast de waarheid zit, alleen: wil je verder komen dan zul je hier of daar toch eens wat moeten proberen wat misschien wat saaier is. Als dit dan resultaat geeft, kan het je juist weer een extra kick geven.