trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondspieren verzuren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 10:52 

erikveldkamp schreef:
martijn85 schreef:
[wat ik ook wel eens heb gehoord als oefening om niet te hard te drukken is je trompet met 1 touw aan een deurpost hangen op lip hoogte en dan zonder handen proberen te spelen.

Dit is 1 van de domste oefeningen die ooit voor trompet bedacht is.

Dat ben ik hartgrondig met je eens.

Citaat:
Als je minder hard wilt leren drukken is er maar 1 manier en dat is meer studeren. Kilometers maken. De druk neemt af naarmate je meer uithoudingsvermogen opbouwt en het bereik vergroot

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je zult het best met mij eens zijn dat het toch belangrijk is wat en hoe je studeert en kilometers maakt. We zijn het dan niet helemaal eens over welke weg je bewandelt om beter te worden, maar door alleen maar kilometers te maken neemt m.i. niet automatisch de druk af, of meer algemeen: ga je niet per se vooruit.
Ik zeg dit overigens niet om jou aan te vallen, maar om toch ook een ander geluid in deze thread te laten horen. Er lopen heel wat trompettisten gefrustreerd rond, die zich wezenloos oefenen en kilometers maken, en geen hol verder komen. Het enige advies dat veel mensen vaak krijgen is: harder oefenen', maar als je al hard oefent en je gaat niet vooruit, wat dan? Dan moet je toch vooral weten hoe en wat je oefent. Alleen kilometers maken is dan echt niet genoeg. Ik weet er alles van.

Citaat:
Maar je blijft altijd met wat druk spelen omdat je zonder druk geen trompet kunt spelen.

Ik heb eens een onderzoek gelezen waarbij bij beginners, gevorderde amateurs en profs de mondstukdruk op de lippen werd gemeten, en raad eens? Ze drukten allemaal ongeveer even hard. De beginner wel iets meer dan de prof, maar eigenlijk verwaarloosbaar. Alleen had de prof een betere manier om met die druk om te gaan, en drukte hij slechts als het niet anders kon (hogere register). Staat dat niet zelfs in Lasting Change? Vond het in ieder geval een bevestiging van wat ik al vermoedde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 17:08 

HJ schreef:
[
Citaat:
Als je minder hard wilt leren drukken is er maar 1 manier en dat is meer studeren. Kilometers maken. De druk neemt af naarmate je meer uithoudingsvermogen opbouwt en het bereik vergroot

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je zult het best met mij eens zijn dat het toch belangrijk is wat en hoe je studeert en kilometers maakt. We zijn het dan niet helemaal eens over welke weg je bewandelt om beter te worden, maar door alleen maar kilometers te maken neemt m.i. niet automatisch de druk af, of meer algemeen: ga je niet per se vooruit.
Ik zeg dit overigens niet om jou aan te vallen, maar om toch ook een ander geluid in deze thread te laten horen. Er lopen heel wat trompettisten gefrustreerd rond, die zich wezenloos oefenen en kilometers maken, en geen hol verder komen. Het enige advies dat veel mensen vaak krijgen is: harder oefenen', maar als je al hard oefent en je gaat niet vooruit, wat dan? Dan moet je toch vooral weten hoe en wat je oefent. Alleen kilometers maken is dan echt niet genoeg. Ik weet er alles van.

Idd het is heel belangrijk om er lol in te blijven houden en dat niet door frustratie over dat ene hoge nootje te laten verpesten. Dwangmatig en ongemotiveerd veel, hoog en hard spelen om alleen het veelel hoog en hard spelen lijkt mij niet de juiste benadering voor in iedergeval een amateur. Voor een amateur moet het plezier hebben op de eerste plaats staan, het er voor willen werken komt dan ook vanzelf. De enige gerichtte oefeningen waar volgens mij echt veel mensen iets aan hebben zijn volgens mij ademhalings oefeningen. Wel in combinatie met regelmatig spelen natuurlijk.

Even een gedachte spinsel: volgens mij komen veel hoge noten problemen en frustraties voort uit motivatie problemen en een dwangmatig bezig zijn met bereik.

De kunst is volgens mij niet zo zeer om zo veel mogelijk te spelen maar om er zoveel mogenlijk plezier in het hebben. Als je zorgt dat je het leuk blijven vinden komen de resultaten ook vanzelf wel. (doordat je meer gaat spelen, geconcentreerder en gemotiveerder bent).

Het is dus een zo'n irritante cirkel waar je in zit als je niet meer gemotiveerd ben, bereik/ uithoudingsvermogen problemen hebt, en dwangmatig met bereik/uithoudingsvermogen bezig bent

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 17:16 

Ik hbe ook rare technieken meegemaakt

Door zittend ( met de benen plat op de grond, of kleermakerszit)
of zelfs liggend te studeren zou je het gebruik van ademhaling bevorden.
Ik heb het wel geprobeerd, maar ik merk geen echte verschillen behalve dat het spelen iets minder makkelijk gaat.

Met je rug recht tegen de muur aan staan spelen, hierdoor word je houding beter en bevorderd dat weer je spel.

Zingen voor je een noot speelt, goed voor je klank, en je kunt sneller zuiver spelen (niet hoe ik zing :S)

Ook het "instrument op een kussen leggen" of "instrument met een touwtje aan het plafond hangen" heb ik gehad, maar dat slaat echt nergens op, bovendien was ik meer met de trompet bezig dan met de oefening.
Wat mij er bijverteld was, als je zonder trompet vast te houden een C3 kunt spelen, kun je dat ook zonder te drukken wanneer je maar wil.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 17:23 

Jens schreef:
Citaat:
toet'n!! schreef:
Ik snap wel wat je zegt...
Natuurlijk verzuurt het bij mij ook wel een keer, maar dat is dus eigenlijk niet zo vaak.
Voor het niveau wat ik speel is het goed genoeg en kan ik het perfect volhouden. Soms krijg ik dus idd wel last, dan neem ik een korte pauze (ongeveer 10 minuten zoals ik al eerder zei)..Ik probeer de pauzes zo kort mogelijk te houden..

Dan begrijp je dus niet wat hij zegt....Wat hij bedoelt is dat je dingen speelt die je nog niet kan spelen, dus die een uitdaging voor je niveau zijn, dat je DAN sneller pauzes nodig zult hebben. Ik zou trouwens de posts van Erik proberen wat positiever te beanderen, hij bedoelt het niet vanuit een hooghartige insteek. Misschien dat dat je kijk op zaken enigszins verandert, of misschiend dat je je dan wat minder aangevallen voelt.

dan begrijp ik het ook niet,volgens mij gaat het om de intensiteit van wat je speelt en niet de moeilijkheidsgraad wat bepaald hoe snel je verzuurt.
ik dacht eigenlijk ook dat erik dat bedoelde maar dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben,sorry.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 18:09 

martijn85 schreef:
Dwangmatig en ongemotiveerd veel, hoog en hard spelen om alleen het veelel hoog en hard spelen lijkt mij niet de juiste benadering voor in iedergeval een amateur.

Hahaha, dat lijkt me voor niemand de juiste benadering, maar dat hou je ook echt niet zo lang vol, hoor.

Citaat:
Voor een amateur moet het plezier hebben op de eerste plaats staan, het er voor willen werken komt dan ook vanzelf.

Als ik geen plezier meer zou hebben als ik oefen of ergens speel, dan hou ik er ogenblikkelijk mee op. ik zou niet weten waar ik anders mijn motivatie om iedere keer maar weer die toeter te pakken, vandaan moet halen. Misschien naïef, maar ik kan echt nog steeds vlinders in mijn buik krijgen als ik weer iets nieuws ga proberen, en ik speel al meer dan 30 jaar, waarvan 20 als prof. Dus ook dit geldt echt niet alleen voor amateurs.
ik zie het trouwens ook om me heen bij collega's. De fascinatie met techniek, instrumenten, mondstukken, klank is bij alle muzikanten die ik ken en die ik graag om me heen heb, groot. Mensen die daar niks (meer) om geven, zie ik langzamerhand allemaal afhaken.

Citaat:
De enige gerichtte oefeningen waar volgens mij echt veel mensen iets aan hebben zijn volgens mij ademhalings oefeningen. Wel in combinatie met regelmatig spelen natuurlijk.

Dat denk ik niet, maar het is in een bepaalde fase zeker een belangrijk onderdeel, en ook iets waar je regelmatig weer op terugkomt.

Citaat:
De kunst is volgens mij niet zo zeer om zo veel mogelijk te spelen maar om er zoveel mogenlijk plezier in het hebben. Als je zorgt dat je het leuk blijven vinden komen de resultaten ook vanzelf wel. (doordat je meer gaat spelen, geconcentreerder en gemotiveerder bent).

Ik denk dat je daarmee niet ver naast de waarheid zit, alleen: wil je verder komen dan zul je hier of daar toch eens wat moeten proberen wat misschien wat saaier is. Als dit dan resultaat geeft, kan het je juist weer een extra kick geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 19:04 

HJ schreef:
Ik denk dat je daarmee niet ver naast de waarheid zit, alleen: wil je verder komen dan zul je hier of daar toch eens wat moeten proberen wat misschien wat saaier is. Als dit dan resultaat geeft, kan het je juist weer een extra kick geven.

Door die extra kick blijf je het ondanks de saaiere oefeningen toch leuk vinden

Leuk die poitieve terugkoppeling :wink:
Of het gaat goed, beter, best.
Of het gaat slecht slechter slechtst.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 00:50 

HJ schreef:

Natuurlijk is het belangrijk WAT je studeert en HOE je studeert. Maar als ik een goed klassiek uithoudingsvermogen wil hebben oefen ik VEEL klassiek en als ik een goed lead embouchure wil hebben studeer (en speel) ik VEEL lead (hoge register). Dat bedoel ik dus met kilometers maken. Ik ga er dus in dit geval gemakshalve van uit dat je op de juiste manier studeert. Als ik een paar dagen niet speel weet ik zeker dat ik het concert erop veel meer aan het drukken ben.

En een prof moet evenveel lol in trompet spelen en studeren hebben als een amateur anders heeft het ook weinig zin om je verder te ontwikkelen. En een amateur zal net zoals een prof wel eens repetities of optredens doen waar hij/zij geen goed gevoel aan over houdt.

Maar om op de verzuring terug te komen bedoelde ik te zeggen dat als je dingen studeert die voor jou niet moeilijk zijn of inspannend je de embouchure (en muzikaliteit) niet verder ontwikkeld. Het maakt dan niet uit op welk nivo je bevind. Het is dan eigelijk zonde van de tijd die je erin steekt.

Ik studeer op het moment veel transcripties van Bach omdat ik dit nog nooit gedaan heb en voor mij erg moeilijk is. Plus het is geweldige muziek. Ook de piccolo die ik net heb gekocht is een grote uitdaging waar ik me de komende tijd met veel plezier op ga storten. Zo kan iedereen (op zijn nivo) naar uitdagingen zoeken om er plezier in te houden en je verder te ontwikkelen. Op een piccolo merk je zeker dat de spieren snel verzuren. ...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 10:34 

http://www.brassimport.nl/produkten/acc ... s/tilz.htm

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur