Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 maart 2008 12:31 |
|
|
De Ronde Van schreef: De werkelijke problematiek is m.i. de ademhaling en het ontbreken van ademsteun en idd ook het ontbreken van klankvoorstelling.
Als dit in orde is en het klinkt nog steeds niet goed, dan is er weldegelijk iets aan de hand met het gebruik van de lippen. Dat is wat ik beweer. En het komt veel voor. Citaat: Stel je voor dat ik absoluut geen sound had én uithoudingsvermogen en vervolgens je trompet te moeten ophangen aan een touwtje en dan vanzelfsprekend NOG slechter te klinken waarmee je laatste restje zelfvertrouwen smelt als sneeuw voor de zon. Achteraf kan ik goed beoordelen dat het vrijwel zinloze tijdsbesteding is geweest vooral omdat ik zo veel tijd heb nodig gehad om al die fouten weer af te leren en het zelfvertrouwen weer op te bouwen. Tell me about it. Ik ben dan ook geen voorstander van de ophangmethode, maar dat had ik al gezegd. Net zomin als ik voorstander ben van iedere directe verandering van embouchure of mondstukstand. Dat is altijd vragen om problemen. Maar dat had ik ook al gezegd. Citaat: Ik vind ook het bewegen van het hoofd helemaal geen probleem meer. Kijk naar iemand als Freddie Hubbard (in zijn goeie tijd) die zijn hoofd alle kanten op bewoog, niets aan de hand...
Kortom, we vallen in herhaling. Als het goed klinkt, is er niks aan de hand, maar adviseer jij je leerlingen toch vooral met het hoofd te bewegen als ze speelproblemen hebben?
Ikzelf beweeg ook met mijn hoofd, speel met bolle wangen, iets uit het midden, laag op mijn lip. Ik speel makkelijker dan ooit, heb zelfs van alles geprobeerd om ervan af te komen, maar blijkbaar is dit voorlopig de efficientste methode voor mij om te spelen. Volgens het boekje heb ik echt nog nooit gespeeld, en iedere poging in die richting is afgestraft met grote embouchureproblemen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 maart 2008 15:24 |
|
|
|
Als jij zegt dat je een goed embouchure had EN een goede ademsteun dan snap ik niet waarom je een probleem met de uithoudingsvermogen had. Dat kan volgens mij dan toch alleen maar een probleem zijn als je niet de juiste oefeningen voldoende doet of dat je toch een probleem had met de ademsteun.
Echte embouchure problemen ben ik nog niet tegen gekomen. Wel een hoop ademsteun problemen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 maart 2008 17:07 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
HJ schreef: De Ronde Van schreef: De werkelijke problematiek is m.i. de ademhaling en het ontbreken van ademsteun en idd ook het ontbreken van klankvoorstelling. Als dit in orde is en het klinkt nog steeds niet goed, dan is er weldegelijk iets aan de hand met het gebruik van de lippen. Dat is wat ik beweer. En het komt veel voor. Jij zegt dat het veel voorkomt maar ik kan mij werkelijk geen trompettist bedenken waarbij de ademhaling en steun en klankvoorstelling goed is maar die vervolgens toch niet goed klinkt... Natuurlijk kan iedereen "iets" overkomen waardoor het minder gaat maar dat heeft dan meestal ook een hele duidelijke oorzaak, ziekte, (te) lang niet gespeeld hebben, te geforceerd en/of te lang of te zwaar gespeeld hebben, gebitsproblemen, depressies, etc... Maar de eerder genoemde vaardigheden écht beheersen en toch een slechte sound hebben? Ik ken ze niet. Citaat: Kortom, we vallen in herhaling. Als het goed klinkt, is er niks aan de hand, maar adviseer jij je leerlingen toch vooral met het hoofd te bewegen als ze speelproblemen hebben? Nee vanzelfsprekend niet, sterker nog, ik vind dat ze gewoon stil moeten staan. Als blijkt dat hij/zij op een gegeven moment prima doorspeelt bij beweging heb ik daar geen problemen mee. Citaat: Ikzelf beweeg ook met mijn hoofd, speel met bolle wangen, iets uit het midden, laag op mijn lip. Ik speel makkelijker dan ooit, heb zelfs van alles geprobeerd om ervan af te komen, maar blijkbaar is dit voorlopig de efficientste methode voor mij om te spelen. Volgens het boekje heb ik echt nog nooit gespeeld, en iedere poging in die richting is afgestraft met grote embouchureproblemen.
Precies. Zolang het je ontwikkeling niet in de weg staat is er niets aan de hand.
Ik vind het ook heel goed als je in staat bent door te spelen als het mondstuk niet precies
op de favoriete plek staat. Het overkomt me regelmatig dat ik door onoplettendheid of onverwachts aftellen van de bandleider het mondstuk eigenlijk te hoog/laag of links/rechts heb staan, nou ja, gewoon doortoeteren en ´m verzetten als dat weer kan...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 maart 2008 21:58 |
|
|
erikveldkamp schreef: Als jij zegt dat je een goed embouchure had EN een goede ademsteun dan snap ik niet waarom je een probleem met de uithoudingsvermogen had.
Haha, dat snap ik eigenlijk ook niet, dus óf ik heb iets verkeerd gezegd, óf jij hebt iets verkeerd begrepen. Aan mijn ademsteun ben ik gaan werken nadat ik mijn mondstuk hoger moest zetten, Dit was een SLECHTE embouchure (met een goeie ademsteun). Daar kon geen klankvoorstelling of ademsteun tegenop, echt niet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 maart 2008 22:20 |
|
|
De Ronde Van schreef: Jij zegt dat het veel voorkomt maar ik kan mij werkelijk geen trompettist bedenken waarbij de ademhaling en steun en klankvoorstelling goed is maar die vervolgens toch niet goed klinkt... Maar de eerder genoemde vaardigheden écht beheersen en toch een slechte sound hebben? Ik ken ze niet.
We kunnen weer threads lang kissebissen, heb ik geen behoefte aan. Als er iemand bij mij komt met een probleem, dan kijk en luister ik gewoon even goed wat ik denk dat er aan de hand is, en aan de hand daarvan zal ik een plannetje uitstippelen.
Ik praat vanuit mijn eigen ervaringen, met mezelf en met leerlingen. Sommige kan ik helpen, anderen niet. Dat geldt voor iedere docent. Ik weet niet of jullie het weten, maar er is al vaker onderzoek gedaan, en de uitkomst is steeds ongeveer hetzelfde: 1/3 wordt stante pede geholpen door een docent/methode, 1/3 reageert neutraal of licht positief, 1/3 heeft er niks aan of gaat er zelfs op achteruit. Dat schijnt een gulden regel in het onderwijs te zijn. Ik maak mezelf dus niet wijs dat ik de waarheid in pacht heb. ik doe mijn best, en degenen die zich aangesproken voelen door wat ik zeg, hebben de meeste kans daadwerkelijk iets aan mijn lessen en inzichten te hebben.
De reden dat ik me nog wel eens op dit forum begeef, is vooral om tegenwicht te bieden aan de ademsteunlobby. Jij beweert dat de werkelijke problematiek in de ademsteun schuilt en dat er teveel over embouchure wordt gepraat. Ik heb weinig over embouchure te horen gekregen toen ik studeerde en alles over ademsteun. Toen ik eindelijk iets zinnigs las over embouchure en dat toepaste, ging ik er gelijk op vooruit. ik denk dat vaak teveel op ademsteun wordt geschoven, terwijl de lippen helemaal niks met die lucht kunnen. Nogmaals, we kunnen door kissebissen, maar dan haak ik af, ik wil gewoon een ander verhaal laten horen, omdat dat mijn ervaring is, niet om te stoken. En ik wil ook dat mensen die deze threads lezen, dat verhaal ook horen. Ik heb het erg laat in mijn leven gehoord en gesnapt, en het had me veel problemen kunnen besparen als ik eerder had geweten wat ik nu weet.
Dat iedereen vooral doet en denkt wat-ie zelf wil, maar als er een post is over verzuring van mondspieren, dan vertel ik mijn verhaal, en als ik lees dat het allemaal op klankvoorstelling en ademsteun neerkomt, dan is dat mijn ervaring niet, en zal ik dat ook zeker niet nalaten te zeggen. Hierbij moet ik het helaas laten, ik heb nog een en ander te doen. Voordat ik in de duizendste herhaling val of trap, neem ik afscheid van deze thread, u allen in vrede achterlatend,
Bert
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 maart 2008 15:04 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 maart 2008 15:29 |
|
|
@ Bert
Als je niet meer kunt herinneren wat je zelf geschreven hebt dan quote ik je maar even:
HJ schreef: Tot mijn 18e was ik een supertrompettist met makkelijke chops, goed geluid, geweldige techniek. Mijn uithoudingsvermogen liet te wensen over en daarom werd er voorgesteld mijn mondstuk hoger te zetten. Hier begrijp ik dus helemaal niets van, tenzij je dit niet serieus bedoelde. Nu zeg je weer dat je aan de ademsteun begon na de embouchure verandering. Citaat: Aan mijn ademsteun ben ik gaan werken nadat ik mijn mondstuk hoger moest zetten, Dit was een SLECHTE embouchure (met een goeie ademsteun).
Als ik dat allemaal bij elkaar optel dan was jouw uithoudingsvermogen tijdens jouw "superchopsperiode" een stuk beter geweest als je De Ronde Van en mijn ademsteunlobby trouw gevolgd had.... 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
martijn85
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 maart 2008 16:19 |
|
|
erikveldkamp schreef: Hier begrijp ik dus helemaal niets van Ik geloof dat er een heleboel onbegrepen dingen zijn. Op m'n 11e speelde ik op een antieke gare cornet (waarvan m'n leraar zei dat t een ramp was in de hoogte) ladingen C3's zonder echt te forceren (kon nog wat hoger squeeken) en ik ben er ook nog steeds niet achter hoe ik dat zo makkelijk deed. Studeren deed ik toen en de 5 jaar les er na (zonder verbetering kwa bereik) hooguit een kwartiertje per dag. Na een jaar of 5 weinig gespeeld te hebben kost het me nu minstens een half uur per dag om net 1 nootje hoger goed te kunnen spelen aan het eind van een repetitie.  (die squeeks die ik toen haalde lukken me nu nog steeds niet, nu is het echt een chineese muur tussen de E en de F)  (maar wanneer kom ik nou een F3 of hoger tegen??? ehmmm "Songs of the wizz" en een of ander krankzinnig kerstliedje dat eindigt op een G3) erikveldkamp schreef: Citaat: Aan mijn ademsteun ben ik gaan werken nadat ik mijn mondstuk hoger moest zetten, Dit was een SLECHTE embouchure (met een goeie ademsteun). Als ik dat allemaal bij elkaar optel dan was jouw uithoudingsvermogen tijdens jouw "superchopsperiode" een stuk beter geweest als je De Ronde Van en mijn ademsteunlobby trouw gevolgd had.... 
Goede en gecontroleerde ademsteun is idd zo belangrijk, niet alleen voor uithoudingsvermogen maar ook voor een grote klank (vind ik mooi  ). Ik denk wel eens over m'n klankbeeld in t lage register dat ik beter trombone had kunnen spelen.  Misschien dat ik daarom ook niet zo heel makkelijk de hoogte in schiet omdat een grote lipopening daar tegen werkt.
Edit:
Lol  ik geloof nu dat ik m'n iegen vraag/probleem heb beantwoordt: omdat ik waarschijnlijk met een grotere lip opening ben gaan spelen kom ik nu waarschijnlijk minder makkelijk hoog.
|
|
| Omhoog |
|
 |