trompet.nl > forum > Toon onderwerp - studieboeken gezocht voor toelating voor de havo voor muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 20:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2008 23:03 
riannekorteland schreef:
De Ronde Van schreef:
riannekorteland schreef:
ik ga toelating doen in rotterdam

Leuk!
Laat even weten hoe het gegaan is.

weet u soms of je meteen hoort of je toegelaten word als je auditie doet
en weet u waar het vraaggesprekje over gaat

Ik weet dat het op het conservatorium van Amsterdam zo is dat je gelijk hoort of je toelaatbaar bent of niet. En dan hangt het er nog van af of er plek is.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2008 15:22 

riannekorteland schreef:

Ik ben het even voor je nagegaan.
De toelating bestaat uit twee gedeeltes;
eerst mag je de stukken die je hebt voorbereid spelen voor een kleine commissie die
bestaat uit de hoofdvakdocent en dan meestal nog een theoriedocent en de direkteur
of adjunct-direkteur. Het tweede gedeelte gaat over theoretische kennis en je
muzikale gehoorsontwikkeling (solfège). Als je theoretisch veel weet is dat mooi
meegenomen maar niet noodzakelijk omdat als je mocht worden aangenomen de theorie
toch van het begin af aan zal worden behandeld omdat niet iedereen hetzelfde nivo heeft. Het is wel verstandig om naast je trompetspel alvast ook de solfège te oefenen.
Misschien doe je dat al, maar anders vraag je gewoon op de vereniging of iemand je
daarmee wil helpen. Wat je kunt verwachten op je toelating als het om solfège gaat is
of je bv in staat bent om te horen of de ene toon hoger of lager is dan de andere, of dat
je één, twee of drie tonen tegelijk hoort. Dat soort testjes doen ze op de piano en die zou
jij ook samen met iemand op de piano kunnen oefenen, misschien hebben jullie wel een piano thuis? Na afloop krijg je een gesprek met je ouders (of één van hen) erbij en wordt je direkt verteld of je bent aangenomen, of geven ze je de reden dat je eventueel
niet bent aangenomen, maar daar gaan we natuurlijk nu niet vanuit nietwaar?
Verder wordt er in zo'n gesprekje (als je bent aangenomen) een aantal dingen doorgenomen die van belang kunnen zijn zoals bv of je gezondheid goed is, hoewel dat
iets meer van belang is voor de kinderen die de ballet opleiding doen. Ook kan aan de
orde komen of kinderen in een gastgezin moeten worden geplaatst omdat er kinderen op die school zitten uit het hele land, maar da's voor jou natuurlijk niet nodig.
En verder kunnen jullie natuurlijk in dat gesprekje ook vragen stellen.
Bereid je goed voor maar maak je niet te zenuwachtig en geniet ervan!
Groeten Marcel Reys.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2008 15:54 

De Ronde Van schreef:
riannekorteland schreef:

Ik ben het even voor je nagegaan.
De toelating bestaat uit twee gedeeltes;
eerst mag je de stukken die je hebt voorbereid spelen voor een kleine commissie die
bestaat uit de hoofdvakdocent en dan meestal nog een theoriedocent en de direkteur
of adjunct-direkteur. Het tweede gedeelte gaat over theoretische kennis en je
muzikale gehoorsontwikkeling (solfège). Als je theoretisch veel weet is dat mooi
meegenomen maar niet noodzakelijk omdat als je mocht worden aangenomen de theorie
toch van het begin af aan zal worden behandeld omdat niet iedereen hetzelfde nivo heeft. Het is wel verstandig om naast je trompetspel alvast ook de solfège te oefenen.
Misschien doe je dat al, maar anders vraag je gewoon op de vereniging of iemand je
daarmee wil helpen. Wat je kunt verwachten op je toelating als het om solfège gaat is
of je bv in staat bent om te horen of de ene toon hoger of lager is dan de andere, of dat
je één, twee of drie tonen tegelijk hoort. Dat soort testjes doen ze op de piano en die zou
jij ook samen met iemand op de piano kunnen oefenen, misschien hebben jullie wel een piano thuis? Na afloop krijg je een gesprek met je ouders (of één van hen) erbij en wordt je direkt verteld of je bent aangenomen, of geven ze je de reden dat je eventueel
niet bent aangenomen, maar daar gaan we natuurlijk nu niet vanuit nietwaar?
Verder wordt er in zo'n gesprekje (als je bent aangenomen) een aantal dingen doorgenomen die van belang kunnen zijn zoals bv of je gezondheid goed is, hoewel dat
iets meer van belang is voor de kinderen die de ballet opleiding doen. Ook kan aan de
orde komen of kinderen in een gastgezin moeten worden geplaatst omdat er kinderen op die school zitten uit het hele land, maar da's voor jou natuurlijk niet nodig.
En verder kunnen jullie natuurlijk in dat gesprekje ook vragen stellen.
Bereid je goed voor maar maak je niet te zenuwachtig en geniet ervan!
Groeten Marcel Reys.

dankuwel, dat u zo snel antwoord gaf, ik ben hier blij mee en kan er veel mee. ik hoop dat ik toegelaten word maar je weet het nooit zeker hè. ik hoop echt dat het gaat lukken en over dat solfège moet je dan ook nog intervallen kunnen horen?
ik heb thuis trouwens ook een piano staan en kan het ook vast wel met mijn muziekleraar oefenen.
groetjes rianne korteland :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur