trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Basics for Beginning Brass
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2008 10:10 

Als je eerst het gevoel van vrij doorstromende lucht hebt, zou je dan kwa speel gevoel ook zo veel mogenlijk daar heen willen? Lijkt mij in iedergeval voor het normale bereik wel de bedoeling toch?

marnix schreef:
Wat mij verbijsterd, echt met stomheid doet omvallen is dat de bonden HAFA examens opleggen, met allemaal debiele eisen, en dan verwachten dat je dat met 20 minuten les kan doen...

De HAFA eisen zijn idd flink zwaarder geworden. Voor een leraar lijkt het me heel irritant dat er ook van hem/haar verwacht wordt tijd in z'n lessen te vinden voor: rythmes tikken, voor en na spelen, improvisatie oefenen enz...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2008 11:32 

Zeer interessant artikel. Ik ben het eens met zijn ideeën over buzzen, zowel op de lippen als op het mondstuk.

Ik ben het ook met Marnix eens dat er op het cons véél meer aandacht besteed moet worden aan lesgeven. Toen ik voor het eerst les kreeg heb ik 5 jaar lang geen (lees: een totaal verkeerde) ademtechniek aangeleerd. Er werd simpelweg niet over gesproken. Als leerlingen vanaf het begin meteen een goede basis leggen denk ik dat ze een stuk sneller vooruit zullen gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2008 18:22 

Dat er vaak een verkeerde ademtechniek wordt aangeleerd is van alle tijden. Veel trompetleraren leren vaak hun leerlingen wat zij voelen als ze aan het spelen zijn. Niet wat er in werkelijkheid gebeurd of zou moeten gebeuren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2008 16:09 

marnix schreef:
Er is geen speciale opleiding tot docent trompet.

Een conservatorium is in eerste instantie de plaats waar studenten worden opgeleid
om muziekonderwijs te geven, daarnaast bestaat er de mogelijkheid om de "betere" student (ook) op te leiden tot uitvoerend musicus.
Op het moment dat je als docerend musicus bent afgestudeerd zou je in staat moeten
zijn om een ieder trompet te leren spelen. Als daarbij (te) grote problemen ontstaan
ligt dat of aan je opleiding of aan jezelf. Vanzelfsprekend moet ook een beginnend
trompetdocent in zijn/haar vak groeien, net zoals bij iedere andere discipline, maar na
verloop van tijd heb je als het goed is genoeg ervaring opgedaan en zullen je leerlingen
vorderen. Natuurlijk is het fijn als een leerling gemotiveerd is, hoewel het ook tot de taak
van de docent behoort om te motiveren. Heel belangrijk hierbij is het aanbod van het
studiemateriaal. Het is schrikbarend om te zien dat er nog steeds door veel docenten
met "ouderwetse" methodes wordt gewerkt. Als je als kind alleen maar Arban en
Duhem krijgt voorgeschoteld is de motivatie snel weg...
Een vriend van mij (clarinetdocent) maakt al jarenlang zijn eigen materiaal en heeft
een aantal kinderorkesten van absolute beginners tot gevorderden. Binnen die orkesten
heeft hij patijen van verschillend nivo zodat die kinderen steeds de uitdaging hebben
om een moeilijker partij te gaan spelen. Dit materiaal heeft hij ook nog eens allemaal op
CD staan om het mee te kunnen spelen. In overleg met andere docenten van deze
muziekschool heeft hij dit materiaal ontwikkeld zodat iedere leerling wordt geconfronteerd
met de typische problematiek van het instrument. Zo zal bv een beginnende vioolleerling
alleen maar open snaren hoeven spelen.
Misschien onnodig om te zeggen dat die kinderen het fantastisch vinden, net als hun
ouders die hun kinderen na 3 maanden al in een orkest kunnen zien spelen. Gevolg
daarvan is ook dat hij (als een van de weinige docenten) een enorme aanwas van
nieuwe studenten heeft terwijl ook ZIJN leerlingen maar 25 minuten per week les krijgen.
Kortom; leerlingen hebben er wel degelijk veel voor over als ze op een goede wijze en
gemotiveerd onderwijs krijgen.
Overigens ben ik wel met je eens dat 20 of 25 minuten lesgeven veel te weinig is,
maar juist DAN gaat het erom wat er binnen die korte tijd gebeurd.

]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2008 23:04 
Moderator

De termen DM en UM bestaan al jaren niet meer. Dat heette een poos eerste fase en tweede fase, en nu heet het BA en MA.
En iig in Amsterdam is de situatie als ik beschreven heb.
Ik ben dus niet DM afgestudeerd, maar BA. Je hebt lesbevoegdheid, maar voor de rest word je gewoon in het diepe gesmeten. Echt methodische vakken zijn er nog wel, maar die zijn bijna facultatief geworden. Je kan dan kiezen uit profielen. Organisatorisch, of meer gericht op docerende kant. En dan reken ik de methodische vakken van een trompetdocent niet mee.

En eerlijk gezegd: MIJN basis lag bij Fanfare van Jan van Beekum. Daar is niks mis mee. Ik denk dat het aan de docent is, om naast die dorre kost, iets leuks te doen. Dat ben je ook aan jezelf verplicht. Anders wordt het een soort van lopende band werk. Moet je niemand en ook jezelf niet aandoen. Maar ik heb niks tegen Duhem of Fanfare.
Eerder heb ik iets tegen het gemakzuchtige wat er tegenwoordig heerst. Het moet maar meteen makkelijk in hapklare brokken afgeleverd worden. Behalve dat het leuk moet zijn, moet het ook een toegevoegde waarde hebben. Discipline, weten waar je uiteindelijk heen wil, en de discipline opbrengen voor de zelfstudie eraan.
Ik moest het niet in mijn hersens halen om als klein mannetje niet te studeren, want mijn leraar pikte dat niet, en liet dat ook heel duidelijk merken. En bij thuiskomst kreeg ik de wind van mijn moeder van voren. Ik heb er wel van leren spelen. En als ik het goed deed op les, dan kreeg ik dat ook te horen.
Dat is misschien nu niet meer haalbaar, maar ik vind wel dat voor een hobbie best gewerkt mag worden. Uiteidelijk ben ik de motivator, maar ik kan niet studeren, dat moeten de leerlingen echt zelf doen, met mij als mentor, en steun. Waar ik maar kan.

Wat ik schrikbarender vind, is dat ik leerlingen krijg die alleen maar uit Horen Lezen Spelen les hebben gehad. Verder niks weten van trompet, niks van lucht, want het moet allemaal maar leuk zijn.
En dan is 20 minuten niet genoeg om vooruitgang te boeken, want ik kan dan de rotzooi van de vorige docent opknappen.

Moeilijke afwegingen telkens.

Edit: Ik klink heel negatief. En dat ben ik ook. Dit heeft echter niks met het lesgeven zelf te maken, want het contact tussen leerling en leraar, de individuele problemen van een leerling, en het gidsen is erg leuk om te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 15:52 

marnix schreef:
Wat ik schrikbarender vind, is dat ik leerlingen krijg die alleen maar uit Horen Lezen Spelen les hebben gehad. Verder niks weten van trompet, niks van lucht, want het moet allemaal maar leuk zijn.
En dan is 20 minuten niet genoeg om vooruitgang te boeken, want ik kan dan de rotzooi van de vorige docent opknappen.

Horen Lezen Spelen ken ik niet, maar mijn dochter(8 jaar) speelt nu al een tijdje uit Easy Steps, vlgs mij is dat ongeveer hetzelfde. Wat is er mis met deze methode? Voorin het boek staat dat Frits Damrow alle trompetstukjes heeft ingespeeld, niet de minste dacht ik zo en deze zou zijn naam toch niet lenen aan een verkeerde methode?
Mijn dochter is inmiddels in deel 2 bezig maar met jouw commentaar wordt ik toch een beetje huiverig. Is ze verkeerd bezig? Zou wel jammer zijn want ze is zeer enthousiast, enthousiaster dan ik op die leeftijd, ik studeerde toen uit een methode van Molenaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 18:43 
Moderator

Je leest niet goed, Ruli.

Ik zei dat ik het negatief vind dat leerlingen alleen maar uit Horen Lezen Spelen leskrijgen.
Easy Steps zal iets anders zijn. Maar ongeacht wie het heeft ingespeeld, een methode als HLS alleen, zonder techniek erbij is gewoon schraal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2008 15:29 

Je hebt sowieso niets aan een methode op zich. Je hebt meer aan een goede leraar met de juiste oefingen voor die leerling op dat moment. En natuurlijk de motivatie om te studeren. Als Horen, Lezen en Spelen hekpt om die motivatie te krijgen dan zou ik dat boek zeker gebruiken als leraar. Maar het is wel belangrijk om er zelf natuurlijk ook nog het nodige bij te vertellen. Als een leraar dat niet doet bij dit boek, dan doet ie dat denk ik ook niet bij een ander boek zoals Arban, Duhem of welke methode/boek dan ook.

Dat een bekend iemand een bepaald boek heeft ingespeeld zegt verder niets positiefs of negatiefs over dat boek. Maurice Andre, die een geweldige klassieke trompettist was in zijn hoogtij dagen, heeft ook een hoop onzin muziek opgenomen waar ik wel om kan lachen, maar zeker niet aanbevelen kan als voorbeeld om na te spelen. Dan heb ik heb dus over zijn uitstapjes naar de lichtere muziek.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur