trompet.nl > forum > Toon onderwerp - de avond van de jonge musicus
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2008 08:44 
Moderator

Ik vond het ook een mooie performance.

Wat dat cupmute gedeelte: veel hangt af van wat je gebruikt. Bugel vind ik smakelozer: zo van: Kijk mij eens patsen, ik kan wel 2 instrumenten bespelen binnen dit stuk.
Dat is niet wat de componist wilde.

Ik zou zelf niet voor de DW kiezen hier, maar voor de Humes and Berg Mic-a-Mute. Die is zachter, vanwege de dikke rubberen rand, en de vilten bekleding aan de binnenkant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2008 10:50 

Het is ook een smaakquestie: ik hou gewoon niet van het cupmute-geluid, zelfs al is het een warm cupmutegeluid. Ik vind het bugelverhaal juist helemaal niet patserig: Als je het nou op trombone of hoorn zou doen, maar elke trompettist speelt toch ook bugel? Ik vind het warmere bugelgeluid juist prima passen bij de melodie in het middendeel, veel beter dan het wat schelle (zelfs met een goede cupmute en een goede trompettist) cupmutegeluid.

Wat betreft de wil van de componist: daar hebben we gewoon twee verschillende meningen over. En om Leonard Bernstein even te citeren (dat is pas patserig):
Het gaat er niet om wat ik als uitvoerende wil met het stuk, noch gaat het erom wat de componist wil met het stuk: het gaat erom wat ik denk dat de componist zou hebben gewild. Deze unieke combinatie van componist en uitvoerende maakt elke goede uitvoering tot iets bijzonders.(beetje vrij vertaald, ik zal het precieze citaat nog eens opzoeken.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2008 22:30 
Moderator

Yamahaddatdangezegd schreef:
Het is ook een smaakquestie: ik hou gewoon niet van het cupmute-geluid, zelfs al is het een warm cupmutegeluid. Ik vind het bugelverhaal juist helemaal niet patserig: Als je het nou op trombone of hoorn zou doen, maar elke trompettist speelt toch ook bugel? Ik vind het warmere bugelgeluid juist prima passen bij de melodie in het middendeel, veel beter dan het wat schelle (zelfs met een goede cupmute en een goede trompettist) cupmutegeluid.

Wat betreft de wil van de componist: daar hebben we gewoon twee verschillende meningen over. En om Leonard Bernstein even te citeren (dat is pas patserig):
Het gaat er niet om wat ik als uitvoerende wil met het stuk, noch gaat het erom wat de componist wil met het stuk: het gaat erom wat ik denk dat de componist zou hebben gewild. Deze unieke combinatie van componist en uitvoerende maakt elke goede uitvoering tot iets bijzonders.(beetje vrij vertaald, ik zal het precieze citaat nog eens opzoeken.

Sandoval heeft het met bugel gedaan. Ik vond het eerlijk gezegd niet te pruimen.
Maar ik geloof dat Arutunian nog leeft, dus mail hem eens. Dan kun jij hem vertellen dat hij het mis had met zijn aanwijzing om demper te gebruiken. Hij heeft een wonderschoon stuk geschreven voor bugel, dus misschien is hij het wel met je eens. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 10:49 

[quote="nielsmarchal"]Ik denk dat de misser niet komen door het muzikale spel !
Je merkte heel duidelijk het klassieke verhaal wat vele trompettisten hebben tijdens het spelen van dit stuk............Je hebt het hele stuk al gehad , dan komt die cadens........zeer groot openen en dan ingetogen verder.......adem komt omhoog........geen controle meer, embouchure toch ook wat vermoeid, die combi (zeker adem) leidt m.i. tot missertjes.......
Maar verders prachtige uitvoering.....[/quote

Zenuwen bedoel je? tv registratie, wedstrijd gevoel,Moet ineens goed, in een kleine studio die naar bagger klinkt ook nog,...droge mond.... en daardoor de controle soms verliezen.Heeft niks met een klassiek verhaal te maken. Het lanzame deel en het laatste gedeelte zijn niet zwaar voor je lippen (tenminste als je en beetje kan spelen ).
Respect! ga er maar staan.

en op Bugel???? mischien op panfluit nog mooier

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 12:17 

Citaat:
Ik vond het wel heel erg zonde van de (best wel grote) missers tijdens de cadens. Verder natuurlijk wel top dat hij het al zo ver heeft geschopt en hij zal er vast nog wel verder mee gaan.

hahah ik dacht al waar blijft t ....mot er toch altijd weer 1 zijn die het toch even moet melden.

Mooi gespeeld...klaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 12:51 

marnix schreef:
Sandoval heeft het met bugel gedaan. Ik vond het eerlijk gezegd niet te pruimen.Maar ik geloof dat Arutunian nog leeft, dus mail hem eens. Dan kun jij hem vertellen dat hij het mis had met zijn aanwijzing om demper te gebruiken. Hij heeft een wonderschoon stuk geschreven voor bugel, dus misschien is hij het wel met je eens. :wink:

Van Sandoval moet ik de eerste mooie tonen op bugel ook nog te horen krijgen, dus dat je dat niet te pruimen vindt kan ik me heel goed voorstellen. Wat Arutunian van mijn bugelverhaal vindt, vind ik niet interessant (lees nog eens goed het Bernstein-citaat hierboven). Het is niet zo dat hij het "mis had" met zijn aanwijzingen, maar ik geef er een ruimere interpretatie aan. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar "fout" is het niet: het is gewoon mijn interpretatie. Wél interessant om te horen lijkt me het stuk voor bugel wat hij geschreven heeft, kun je me daar de titel van opzoeken?

trompetlover schreef:

Wat wil je hier mee zeggen? Is jouw mening dat het op bugel spelen van het middengedeelte van het trompetconcert van Arutunian niet smaakvol is?

Overigens staat er in de editie die ik van de solopartij van Arutunian heb bij het middendeel gewoon "muted", en niet "cupmute".

Bovendien moet je, als je de aanwijzingen van de componist helemaal letterlijk opvolgt, een eigen cadens spelen op het laatst, en niet die van Dockschitzer.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 18:26 

elwin schreef:
Ik vond het wel heel erg zonde van de (best wel grote) missers tijdens de cadens. Verder natuurlijk wel top dat hij het al zo ver heeft geschopt en hij zal er vast nog wel verder mee gaan.

Die missers (zo groot vind ik ze niet) komen toch vooral omdat hij veel muzikale risico's neemt, vooral dynamisch en qua tempi, hetgeen ik weer zeer bewonderenswaardig vind. Het enige minpunt vind ik de manier waarop hij zijn trompet van zijn gezicht neemt na de laatste noot. Echt zo'n aangeleerd gebaartje, onnodig en het komt erg arrogant over.

Ook jammer vind ik dat het middendeel altijd met cupmute gespeeld wordt. De componist zal het wel zo bedoeld hebben, maar ik vind de cupmute niet echt een fraai, en bij de muziek passend geluid hebben. Zou je je als solist niet de vrijheid kunnen veroorloven dit langzame deel op bugel te spelen? Dat lijkt mij een enorme verrijking van dit overigens schitterende werk.

Die missers zijn m.i. geheel te wijten aan de studio waarin het plaatsvond.. een hokje van misschien 2,5 m hoog, met een akoestiek zo droog als wat.. ik weet wel dat deze jongen veel minder noten mist in een fatsoenlijke zaal (als bewijs, beluister zijn arutiunian met t NNO maar, opgenomen in de oosterpoort)

Daarnaast, ik denk dat er ZEER weinig forumleden hier zijn die dat stuk op een dergelijk niveau kunnen spelen 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 18:51 
Moderator

marnix schreef:
Sandoval heeft het met bugel gedaan. Ik vond het eerlijk gezegd niet te pruimen.Maar ik geloof dat Arutunian nog leeft, dus mail hem eens. Dan kun jij hem vertellen dat hij het mis had met zijn aanwijzing om demper te gebruiken. Hij heeft een wonderschoon stuk geschreven voor bugel, dus misschien is hij het wel met je eens. :wink:

Van Sandoval moet ik de eerste mooie tonen op bugel ook nog te horen krijgen, dus dat je dat niet te pruimen vindt kan ik me heel goed voorstellen. Wat Arutunian van mijn bugelverhaal vindt, vind ik niet interessant (lees nog eens goed het Bernstein-citaat hierboven). Het is niet zo dat hij het "mis had" met zijn aanwijzingen, maar ik geef er een ruimere interpretatie aan. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar "fout" is het niet: het is gewoon mijn interpretatie. Wél interessant om te horen lijkt me het stuk voor bugel wat hij geschreven heeft, kun je me daar de titel van opzoeken?

trompetlover schreef:

Wat wil je hier mee zeggen? Is jouw mening dat het op bugel spelen van het middengedeelte van het trompetconcert van Arutunian niet smaakvol is?

Overigens staat er in de editie die ik van de solopartij van Arutunian heb bij het middendeel gewoon "muted", en niet "cupmute".

Bovendien moet je, als je de aanwijzingen van de componist helemaal letterlijk opvolgt, een eigen cadens spelen op het laatst, en niet die van Dockschitzer.

Ik hoef het citaat van Bernstein niet nogmaals te lezen. Ik heb het stuk een aantal keren gestudeerd en uitgevoerd. En eerlijk gezegd vond ik de bugel geen verbetering. Heb er dus wel genoeg over nagedacht.

Elegie heet dat stuk, heb ik nog op mijn eindexamen gespeeld.

De cadens van Dokshitzer is een geniale cadens, waarom iets "beter" willen doen, als er al zoiets bestaat? Dat moet je alleen doen, als je zeker weet dat jij het beter kan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur