trompet.nl > forum > Toon onderwerp - de avond van de jonge musicus
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 22:02 

Hallo. Ik denk ik plaats ook ff een berichtje:p. moet zeggen dat het daar echt heel moeilijk spelen was. heb zelden in zo'n droge zaal moeten spelen. Ik kreeg in het intervieuw erna ook weinig door mn strot.

Natuurlijk mag je balen als je een "misser" maakt in een fatsoenlijke concertzaal, maar ik zal er echt niet wakker van liggen dat er in zo'n klote-studio een noot niet aan spreekt. Tis natuurlijk wel jamemr maar ja het gebeurt, maar ja missch hebben sommigen daar andere ideeen over. Dat zullen ook vast diegenen zijn die het zelf nooit overkomt. :roll:

Wat die cadenz van Doksitzer betreft... Ik vind dit wel de meest geniale cadenz die er is. Degene die het presteert om een betere te verzinnen moet het ook vooral niet laten om zn eigen cadenz te spelen, maar ik vind dat de cadenz van dokshitzer eigenlijk wel onlosmakelijk verbonden is met het concerto.... Met haydn enzo is het natuurlijk wel logisch om je eigen cadenz te maken, ook mede omdat dat wel gangbaar is. Ik heb bij arutunian nog nooit een "zelfgemaakte" cadenz gehoord. ik ben wel benieuwd naar eventuele andere cadenzen:p:p

verder vond het wel een leerzame ervaring. vind het wel gaaf dat er zo veel mensen hebben gekeken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2008 13:09 

Gefeliciteerd met de goede uitvoering! Ik vond dat je muzikaal en met een mooi geluid gespeeld hebt. Ik vind dat "missers" onlosmakelijk met menselijkheid en muzikaliteit verbonden zijn. Bovendien: beter muzikaal gespeeld met "missers", dan klinisch zonder. Ik schrijf missers bewust tussen aanhalingstekens omdat ik ze zo dramatisch niet vond. Het enige wat mij stoorde heb ik al genoemd.

Marnix, het Bernstein-citaat moet je nog eens lezen vanwege het feit dat jij meent dat ik vind dat Arutunian verkeerde aanwijzingen schrijft: dat is niet zo, alleen ik interpreteer ze wat ruimer, en de mening van Arutunian zelf daarover interessert me niet. Het gaat erom wat ík denk dat Arutunian bedoeld heeft. Of hij het daarmee eens is boeit me niet. Hoevaak jij het concert van Arutunian gestudeerd hebt heeft er helemaal niks mee te maken. Jij vindt bugel niet passen, ik wel. Meningsverschil, punt!

Over het spelen van de Dokschitzer-cadens hebben we al eens gediscussieerd hier. Misschien komt het omdat ik jazztrompettist ben, maar ik vind dat als een componist je de vrijheid geeft om een eigen (liefst geïmproviseerde, dus niet letterlijk voorbereide) cadens te spelen, je deze mogelijkheid met beide handen moet aangrijpen! Het lijkt wel alsof veel klassieke muzikanten bang zijn om te improviseren, en dat vind ik erg jammer. In de barok was het heel gebruikelijk om te improviseren, waarom is dat dan nu iets wat voorbehouden lijkt aan jazz?
Als ik All the things you are speel op een concert, weet ik zeker dat er duizenden betere solo's gespeeld zijn over dat stuk dan wat ik zelf op dat moment kan verzinnen. Moet ik het improviseren dan maar achterwege laten en de geniale Clifford Brown-solo letterlijk naspelen? Het moge duidelijk zijn dat ik vind van niet: ik grijp de mogelijkheid die de muziek me biedt ter plekke iets nieuws te creeëren met beide handen aan! Ik maak in mijn klassieke composities ook wel eens gebruik van improvisatie, maar ben tot nu toe slechts op onbegrip gestuit.

Mede daarom ben ik zo blij met de echo-oefening en vrije soloruimte die de Haske-trompetmethode Horen, Lezen en Spelen te bieden heeft. Laten we hopen dat de daarmee opgroeiende generatie muzikanten weer wat meer ervaring opdoet in vrij musiceren.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2008 15:02 
Yamahaddatdangezegd schreef:

Mede daarom ben ik zo blij met de echo-oefening en vrije soloruimte die de Haske-trompetmethode Horen, Lezen en Spelen te bieden heeft. Laten we hopen dat de daarmee opgroeiende generatie muzikanten weer wat meer ervaring opdoet in vrij musiceren.

Maar het gaat Marnix niet om dat HLS geen goede methode is, maar dat hier vrij weinig techniek in wordt gebruikt. Ik heb zelf ook uit HLS 1,2 & 3 gespeeld, maar daarbij ook etudeboeken om de techniek ook bij te houden.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2008 15:21 

Erik v/d Heijden schreef:
Maar het gaat Marnix niet om dat HLS geen goede methode is, maar dat hier vrij weinig techniek in wordt gebruikt. Ik heb zelf ook uit HLS 1,2 & 3 gespeeld, maar daarbij ook etudeboeken om de techniek ook bij te houden.

Volgens mij heb ik iets gemist? Waar zeg ik dat Marnix HLS geen goede methode zou vinden?

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2008 15:32 
Yamahaddatdangezegd schreef:
Erik v/d Heijden schreef:

Volgens mij heb ik iets gemist? Waar zeg ik dat Marnix HLS geen goede methode zou vinden?

Ho sorry:p ik zit met me hoofd bij twee verschillende topics. Sorry hiervoor! :oops:

Ik associeerde dat van HLS met dat andere topic dus. Sorry.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2008 23:07 

Ik heb het stuk gedirigeerd op m'n eindexamen en ook gespeeld op m'n eindexamen trompet. Ik heb het gedirigeerd met Peter Masseurs als solist en die had een cadens van Theo Verbeij............waanzinnig goed en gaaf!!!!!!! Moeilijk, tsja enorm uiteraard, maar ik vond het super !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2008 23:12 

nielsmarchal schreef:
Ik heb het stuk gedirigeerd op m'n eindexamen en ook gespeeld op m'n eindexamen trompet. Ik heb het gedirigeerd met Peter Masseurs als solist en die had een cadens van Theo Verbeij............waanzinnig goed en gaaf!!!!!!! Moeilijk, tsja enorm uiteraard, maar ik vond het super !

Die Cadenz heb ik gekopieerd van Peter en ik zal hem wel eens aan je doorsturen, Saleem ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2008 12:44 

NJFO-Thomas schreef:
nielsmarchal schreef:

Die Cadenz heb ik gekopieerd van Peter en ik zal hem wel eens aan je doorsturen, Saleem ;)

Zijn daar ook opnamen van?

En als je toch aan het sturen bent.......................
ik ben heel benieuwd.
Hoewel ik de cadens van Dokshitzer persoonlijk ook fantastisch vind!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur