trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Basics for Beginning Brass
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2008 21:27 

Er is niks mis met HLS als je als docent goed oplet dat er op de goeie manier gespeeld wordt. Zoniet, dan grijp je toch in en geeft er oefeningetjes bij? Voor de rest is het voor het gros van de leerling de leukste methode die er is, en zurigheid als: moet het dan allemaal leuk zijn?, ehhmmmmm, ja. Dacht ik wel. Als het al niet leuk is, wat dan wel?????

De eerste paar jaar geef ik vooral leuk les. Als iemand dan genoeg gemotiveerd is om meer te willen, dan is het geen enkel probleem om uiteindelijk dieper op de materie in te gaan. Vaak willen de mensen dat zelf.

Het enige nadeel van HLS is dat het m.i. te laag begint en daar te lang in blijft hangen. Ik begin met de meeste leerlingen dan ook in Raekstadt. Lekker saai en simpel, maar heel doeltreffend. Als ik zie dat de basisdingen kloppen ga ik naar HLS met wat extra materiaal. Werkt goed genoeg, en is helemaal niet zo ingewikkeld om zelfs in 20 minuten resultaat mee te bereiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2008 21:45 

Helemaal mee eens.

Mijn dochter krijgt er ook les uit en leert op een hele ongedwongen manier MUZIEK maken. Vooral meespelen met CD, zgn echo-oefeningen en zelfs leren improviseren/soleren worden meteen meegenomen. Heb haar nog nooit gortdroge oefeningen horen spelen terwijl ze toch de basistechnieken (zowel speeltechnisch als qua notenlezen/ritmiek, veel verschillende muziekstijlen etc) 'spelenderwijs' onder de knie krijgt.

Staat ze van de week met de CD van Marco borsato mee te spelen (c-klarinet) terwijl het boek in een andere stemming staat. Het moet een toon hoger pap, anders klinkt het niet. en speelt gewoon alle nummers mee. Hoezo de oren leren geruiken!

dat vindt ik dus een prettige kennismaking met muziek(maken) en de zweep erover kan altijd nog als ze een hoger nivo willen bereiken. Het moet dan wel uit henzelf komen . . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2008 23:29 
Moderator

HJ schreef:
Er is niks mis met HLS als je als docent goed oplet dat er op de goeie manier gespeeld wordt. Zoniet, dan grijp je toch in en geeft er oefeningetjes bij? Voor de rest is het voor het gros van de leerling de leukste methode die er is, en zurigheid als: moet het dan allemaal leuk zijn?, ehhmmmmm, ja. Dacht ik wel. Als het al niet leuk is, wat dan wel?????

Dus jij zegt hier feitelijk dat als ik op een degelijke manier wil lesgeven, dat dat niet mag, omdat het niet leuk zou kunnen zijn?

Ik krijg overigens ook vaak de klacht van leerlingen dat HSL saai is... :P

Afwisseling predikte eerder ook al. Maar muziek is zowiezo leuk, lijkt me. Daar ga je als docent van uit, en daar is HSL niet noodzakelijkerwijs de beste optie.

Ik vind mijn eerder gedane stelling niet zuur, eerder redelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2008 16:06 

marnix schreef:

Dus jij zegt hier feitelijk dat als ik op een degelijke manier wil lesgeven, dat dat niet mag, omdat het niet leuk zou kunnen zijn?

Dit si zo'n verdraaide redenering dat ik hem echt niet snap. Van mij mag alles, als het maar resultaat heeft. Ik persoonlijk denk dat een leuke les meer resultaat heeft dan een niet leuke les, volgens mij is dat niet heel gek. En dan zeg ik niet eens dat een leuke les niet eens ook een degelijke les kan zijn. Maar ik lever degelijk graag in voor leuk als ik daarmee een leerling kan motiveren.

Als de les niet leuk is, met welk boek dan ook, waarom zou je dan überhaupt trompet spelen? Dat vroeg ik me eigenlijk af. Ik ga ervan uit dat als de les en het oefenen leuk wordt gevonden, zelfs als dat betekent dat er didactisch gesproken iets minder strak wordt gewerkt, dit uiteindelijk zijn vruchten wel afwerpt.

I
Citaat:
k krijg overigens ook vaak de klacht van leerlingen dat HSL saai is... :P

Dat ligt niet aan het boek maar aan de leerling die het zegt. Vaak vinden die leerlingen ieder ander boek ook saai en gaan uiteindelijk liever voetballen.

Citaat:
Afwisseling predikte eerder ook al. Maar muziek is zowiezo leuk, lijkt me. Daar ga je als docent van uit, en daar is HSL niet noodzakelijkerwijs de beste optie.

Dat beweer ik ook helemaal niet. De beste optie in mijn optiek is BE met veel Arban, Clodomir, Duhem, daarnaast patterns for jazz, Flexus, Colins Lip Flexibilities, Charlier, Bach Preludes, alle platen van Hubbard, Clifford en Woody Shaw en Maurice Andre. Dat is de beste optie, maar daar hou ik werkelijk geen leerling aan over, dus dat doe ik maar niet.

Citaat:
Ik vind mijn eerder gedane stelling niet zuur, eerder redelijk.

Ik weet je stelling niet meer....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur