trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Defensie-orkesten
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 11:26 

Rik Baars schreef:
marnix schreef:
Ik heb het idee dat alles waar Defensie voor staat, bij jou je nekharen overeind laat schieten, Ruli. Ook al in een topic over de Taptoe, vond je het nodig om alles wat Defensie was af te schieten. Dat is prima, maar je moet niet proberen om mij dingen in mijn mond te leggen.

???
Ik snap dit ook niet helemaal: Wat heeft Ruli voor avatar? 8O
In mijn tijd, bij datzelfde kluppie (83/2 8) ) werkte het precies zo: "De koningin" kocht zilver, (en Nederlands: Schenkelaars dus in die tijd)
(Goed, ik was dienstplichtig, en amateurmuzikant, maar zo werkte het, en we toeterden er even vrolijk op door.)

… mijn Avatar is idd. het aangepaste embleem voor de Reunie Fanfarekorps van het Regiment Limburgse Jagers 2005 waar ik als dienstplichtig muzikant mocht dienen. Het klopt dat ik alles wat met defensieorkesten te maken heeft kritisch volg. Ik vind dat je als militair trots moet zijn op het onderdeel waar je dient. Ik krijg bij de verhalen van Marnix de indruk dat deze orkesten niet uit trotse militairen bestaan maar uit afgestudeerde muzikanten die eigenlijk liever bij het KCO hadden gewild maar uit “armoede” bij de defensieorkesten zijn gaan spelen.

Dat je geen keuze hebt bij het door defensie verstrekte instrument vind ik ook niet meer dan logisch.
De mannen en vrouwen in het veld krijgen ook een wapen dat “Bea” voor jullie heeft uitgekozen.
Dat er van “bovenaf” voor jou wordt bepaald op welk instrument, en in welk pak je optreedt hoort gewoon bij het “militair” zijn.

Net zoals marcheren bij het “militaire” gebeuren hoort… maar wel een beetje strakker graag, want daar zal mijn “taptoe”-kritiek wel over gegaan zijn.

Ik heb dus niets tegen de Defensie en haar korpsen, integendeel, ik zie als grote voorbeeld voor de HaFa-wereld, maar DAAR zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 11:58 

Ik heb altijd begrepen dat de militaire orkesten er niet alleen zijn voor het ceremoniële werk bij defensie, maar ook een soort PR-functie hebben. Om van een muzikant dan ook te vergelijken met een "normale" militair vind ik iig niet realistisch en de keuze van een geweer te vergelijken met de keuze van het instrument lijkt me dan ook onredelijk. Het is bij de keuze van een muziekinstrument toch veel gemakkelijker om rekening te houden met de individuele wens van de muzikant. Dat hoeft per saldo niets meer te kosten en wordt volgens mij dan ook niemand tekort gedaan. Overigens vraag ik mij ook wel eens af of de concertreeks van de Luchtmachtkapel nu een juiste besteding is van onze belastingcenten, hoe leuk ik overigens het ook vind wat ze doen.
Ik speel trouwens zelf niet in een militair orkest, maar ben in mijn diensttijd wel muzikant geweest bij TBK-KMK.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 12:04 

André schreef:
Overigens vraag ik mij ook wel eens af of de concertreeks van de Luchtmachtkapel nu een juiste besteding is van onze belastingcenten, hoe leuk ik overigens het ook vind wat ze doen.

Ik moet gewoon betalen als ik een concert van ze wil zien...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 12:06 

Je betaald meer voor de (dure) artiesten die ze inhuren en de zaalhuur dan voor de kapel op zich. Die heb je al betaald via de belasting.

In ieder geval krijgen commerciële orkesten door dit soort trends steeds minder mogelijkheden om in theaters te spelen. Ik merk het in mijn agenda dat ik nauwelijks nog in Nederlandse theaters speel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 12:20 
Moderator

Nou, daar gaan we dan.

Eerst maar eens over het marcheren: Defensieorkesten hebben zeer weinig tijd om een show ( of concert programma ) in te studeren. Ik heb het idee dat vele musici in amateur orkesten zich dat niet beseffen. In een amateur orkest kun je net zolang sleutelen aan een programma of show als nodig is. Desnoods kun je de voorbereiding al veel eerder aanpakken. Bij Defensie orkesten kan dat vaak niet door tijdsdruk.

Verder: als je als Militair orkest in alle onderdelen goed wil zijn, dan heb je dus goed spelende musici nodig. Waar haal je die vandaan? Het conservatorium. ( In de meeste gevallen ). Dat wil de leiding graag. En ja, dat zijn inderdaad geen militairen. We hebben geen gevechtsfunctie, daar worden we niet voor opgeleid. Wij hebben een ceremoniele en een promotionele functie. Echter: we krijgen wel "les" in het militaire protocol, gedragingen, iets van militair recht, ethiek en een beetje militaire exercitie. Een hele opleiding krijgen we niet, maar we moeten wel degelijk ons als militair gedragen. En bij opkomst wordt je wel geacht om militair te zijn. En dat doen we dan ook. Met trots. Want we zijn wel degelijk trots op onze Kapel. En alles waar we goed in zijn, alles waar we voor staan, en alles waar we voor werken.

Over ambities gesproken: Jij gaat er vanuit dat ik ( en anderen ) uit armoede bij de tkkmar ben gaan spelen. Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag? Ik kan me niet herinneren dat jij en ik over mijn ambities hebben gesproken. Je gaat er maar vanuit.
Om je uit je onwetendheid te helpen: de auditie bij de TKKMAR was de eerste die ik tegenkwam. En ook omdat er al veel vrienden bij speelden.
En is het een schande dat ik ook verder kijk? Is het een schande dat je als beroepsmusicus een niveau hoger ( of een andere tak van sport ) wil? In het bedrijfsleven heel normaal om te promoveren hoor, waarom zou dat voor een musicus niet mogen? Waarom zou ik daarom minder trots zijn op hetgeen dat ik nu doe?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 14:18 

Ruli schreef:
André schreef:
Overigens vraag ik mij ook wel eens af of de concertreeks van de Luchtmachtkapel nu een juiste besteding is van onze belastingcenten, hoe leuk ik overigens het ook vind wat ze doen.

de luchtmacht kapel is afgelopen jaar ook bij ons geweest ivm het 75 jaar bestaan van ons dorp,de entree koste maar iets van 6 euro incl. 2 consumpties.
het hele publiek was volgens mij wel onder de indruk en dus lijkt het me goed voor de promotie van hafabra muziek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 15:04 

broek76 schreef:
Ruli schreef:
André schreef:

de luchtmacht kapel is afgelopen jaar ook bij ons geweest ivm het 75 jaar bestaan van ons dorp,de entree koste maar iets van 6 euro incl. 2 consumpties.
het hele publiek was volgens mij wel onder de indruk en dus lijkt het me goed voor de promotie van hafabra muziek.

Is één van de goodwill concerten geweest die de kapel geeft in de buurt van militaire vliegvelden "ter compensatie" van de geluidsoverlast. In Leeuwarden gaven ze ook altijd één keer per jaar / twee jaar een bijna gratis concert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 17:38 

we wonen inderdaad niet zo ver van vliegbasis volkel vandaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur