trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha 14A4a
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yamaha 14A4a
BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 18:08 

Op mijn (Yamaha) piccolo gebruik ik het mondstuk Yamaha 14A4a, krijg je er standaard bij.
Ik zou willen weten met welke maat dat je dit kan vergelijken.
Er is me gezegd met een 3c van Bach, maar heb de indruk dat de 3c toch (een pak) groter is.
Verder zijn tips ivm met piccolomondtukken welkom.

Grtz

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 18:27 

De A-cup is de ondiepste cup van Yamaha, de 14A4A is bedoeld als lead mondstuk, hij komt dan ook niet in de buurt van een Bach 3C.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 18:32 
Moderator

Bevalt de Yamaha? Zo ja niks aan doen, denk je dat het beter kan: heb ik wel een paar tips voor je.

Allereerst: ga niet te klein spelen. Te klein kan eigenlijk alleen maar dichtslaan, is mijn ervaring, zeker omdat de piccolo al een klein instrument is, met een grote weerstand.

Er zijn echter ook mensen die het op een Schilke 11AX kunnen.

2: zoek naar een mondstuk die qua randdiameter gelijk is aan wat je op grote trompet speelt.
daarmee verander je het gevoel op je lippen namelijk zo weinig mogelijk.

Zelf speel ik op een GR 66 zowel voor piccolo als voor gewone trompet. Die randen liggen heel erg dicht bij elkaar, alleen de cupdiepte is anders.
Voor Bach zou ik me kunnen voorstellen dat als je 3c speelt, dat je er een 3d naast neemt voor picc. ( Hoewel dat bij Bach nog wel eens zou kunnen tegenvallen ).

Wat ook veel gebruikt wordt zijn de kits van Warburton. 4sv geloof ik. En dan zou ik persoonlijk een lekker grote BB aanraden. Ikzelf zou meteen voor een 11 gaan, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat prettig vind, dus een 8 of 9 zou ook al heel wat zijn. Waarom zo'n enorme BB: wederom om een heeel klein beetje de weerstand van de picc te compenseren. ( Let op: te grote BB kan stemmingsproblemen geven. Even een belletje naar Brassimport, en je mag er zo een paar proberen ).

Wat ik verder kan aanraden is een Stork 3c, een Adaci Turbobore R1FS, Stork Studiomaster SP 10.

De 3c en de R1FS zijn redelijk groot voor piccolo, maar ze leveren wel een mooie warme open klank op. De Studiomaster is wat klein, en meer geschikt voor het hogere werk.

Verder maakt Bob Reeves ook aardige piccolomondstukken. Degene die ik ken, de 43 spc was erg lekker, maar ook weer voor het hogere werk. Voor de normale concerten vond ik het dan weer wat te ondiep.

Kijk ook eens naar een cornetmondstuk. Zowel de GR, als Warburton als de Bob Reeves kun je ook als cornetmondstuk krijgen. De GR werkt als cornetmondstuk op een cornet pijp erg lekker, met adapertje c-t ook niet verkeerd. De Bob Reeves wordt standaard als cornet mondstuk geleverd, en ook hier kun je een adapertje bijkopen.

Ze zeggen dat dit is omdat een piccolo al zo kort is, dat een kort cornetmondstuk daar beter bij past. Persoonlijk heb ik dat nooit echt ondervonden, maar misschien als je er mee gaat experimenteren, dat jij wel baat hebt om het verschil goed te kennen.

Veel succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 18:40 

Zeker goede tip om zo dicht mogelijk bij gewoon trompetmondstuk te blijven, misschien ga ik daarom beter niet naar een cornetmondstuk.

Ik ben tevreden van de Yamahe 14A4a: hoogte is goed en blaas mooi in't centrum. Maar collega's spelen op piccolo op een 3c. Hun toon is dan ook veel ronder en dat is ook wat ik een beetje mis.
Maar als ik op 3c speel is m'n hoogte al wat minder => meer studeren??

Als trompetmondstuk gebruik ik Bruno Tilz 1 1/2 (een aanrader trouwens; mooie zachte ronde rand en comfortabel), dan blijf ik misschien beter bij hetzelfde merk?

Alvast bedankt voor de reeds gegeven tips.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 18:50 
Moderator

Geronimo schreef:
Zeker goede tip om zo dicht mogelijk bij gewoon trompetmondstuk te blijven, misschien ga ik daarom beter niet naar een cornetmondstuk.

Ik ben tevreden van de Yamahe 14A4a: hoogte is goed en blaas mooi in't centrum. Maar collega's spelen op piccolo op een 3c. Hun toon is dan ook veel ronder en dat is ook wat ik een beetje mis.
Maar als ik op 3c speel is m'n hoogte al wat minder => meer studeren??

Als trompetmondstuk gebruik ik Bruno Tilz 1 1/2 (een aanrader trouwens; mooie zachte ronde rand en comfortabel), dan blijf ik misschien beter bij hetzelfde merk?

Alvast bedankt voor de reeds gegeven tips.

Ja ho wacht... Ik was niet duidelijk.

Mijn piccolo heeft cornetrecievers. ( En ook stiften met trompetrecievers ) . Dus ik kocht gewoon een piccolocornet mondstuk van GR, passend bij wat ik had. Je moet niet denken dat je bijvoorbeeld een piccolocornet mondstuk kan gebruiken om harde hoge dingen te doen in bijvoorbeeld een Brassband. Op een echte cornet werkt dat dus niet.

Het probleem is, dat ik eigenlijk niks van Bruno Tilz weet. Ik geloof dat je dan in de Exclusive serie zit, voor piccolo, en dat is volgens mij anders dan de bako lijn van Tilz, en weer anders dan de special serie.
Nogmaals: een 3c kan werken, maar ik vind wel dat je er de bakkes voor moet hebben. En veel uren studeren op piccolo is niet echt een aanrader. Probeer anders eens een 3d. Ook van tilz? Je zou er eens een catalogus van Tilz op na moeten slaan. Maar hou dan rekening met uren leesvoer, want ik geloof dat Tilz meer mondstukken maakt dan alle andere draaiers bij elkaar...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur