trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Studeren op 2 verschillende trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2008 11:52 

Trompettor schreef:
Het zal er in ieder geval ee te maken hebben dat amati een 'netgeenplastictrompet' is. En dat het als bloemenvaas nog geen meerwaarde zou geven.

Dessalniettemin, Ik zou gewoon je bach overal mee naar toe nemen, dat doet ongeveer elke zichzelf respecterende trompettist zonder amati ;)

Haha...wel een beetje respect hae voor mijn Amati, tis een erfstuk... :wink:
Zonder die trompet was ik nooit begonnen met spelen... (weet niet of je daar nu blij mee moet zijn :P )

En hij ziet er nog wel beter uit als mijn Bach, dat is echt al een oude, ervaren trompet zeg maar...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2008 23:31 

Trompettor schreef:
Het zal er in ieder geval ee te maken hebben dat amati een 'netgeenplastictrompet' is. En dat het als bloemenvaas nog geen meerwaarde zou geven.

Rustig aan Trompettor, Amati is welliswaar geen topper, maar er zijn echt wel slechtere instrumenten.

Het probleem van trompetten -ongeacht de kwaliteit- is dat ze allemaal anders spelen, anders intoneren en anders klinken. Als je gaat wisselen van de ene naar de andere moet je altijd effe wennen aan de speeleigenschappen van het andere instrument.
Saniejjjjjjj maakt het zichzelf natuurlijk nóg moeilijker doordat ze ook nog 's van boring wisselt.
Met wat voor mondstuk speel je eigenlijk Saniejjjjjjjjj? Als je op je Bach met een Bach mondstuk speeld kan je een equivalent van Arnold & Sons kopen; die hebben een rand die er in ieder geval heel erg op lijkt maar een veel grotere backbore. Zet je die op je Amati dan compenseer je die extra weerstand een beetje. En kijk ook effe of de ventielen op tijd staan (buizen eruittrekken en kijken of bij ingedrukte ventielen de gaten corresponderen) Is het instrument schoon van binnen?

Voor je embouchure kan het wisselen geen kwaad zolang je maar niet met geweld op je Amati net zo hoog probeert te komen als dat je op je Bach kan.
M.a.w. verlies je techniek niet uit het oog; blijf op lucht spelen en probeer die Amati net zo mooi te laten klinken als Vincent.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 09:04 

Theo van Kampen schreef:

Het probleem van trompetten -ongeacht de kwaliteit- is dat ze allemaal anders spelen, anders intoneren en anders klinken. Als je gaat wisselen van de ene naar de andere moet je altijd effe wennen aan de speeleigenschappen van het andere instrument.
Saniejjjjjjj maakt het zichzelf natuurlijk nóg moeilijker doordat ze ook nog 's van boring wisselt.
Met wat voor mondstuk speel je eigenlijk Saniejjjjjjjjj?.

Ik speel al op een Arnolds & Sons (1 1/4 C) , heb ik dat toch onbewust goed gedaan.... :)

Mmmm ik moet het toch wel een beetje rustiger aan doen op die Amati. Probeer idd mijn toon te behouden en net zo mooi te krijgen op de Amati als op mijn Bach, maar ik kan het nooit zo goed hebben als mijn hoge noten niet willen en die probeer ik dus toch kostte wat kost te halen. Kan ik dus beter niet doen. Ik heb zelf ook het idee dat de hoge noten helemaal niet zo erg meer willen, misschien dat dit komt doordat ik het forceer op mijn Amati. Of misschien moet ik het allemaal wat tijd gunnen, ik speel nog niet zo lang en het komt vanzelf zegt mijn docente altijd...je hebt al een hoop bereikt in 2 jaar)

Moet toch maar eens gaan overwegen toch met mijn Bach te gaan slepen. Ik denk dat ik daar maar een tijdje moet proberen, kijken hoe me dat bevalt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 10:20 

Sanniieejj, het kan ook je oefen omgeving is, als je op de ene plek in een loods of kerk repeteerd, en op de andere plek in een slaapkamer met dichte gordijen en de klerenkast open.
Dan zou je een verschil merken, en je zult liever in die kerk spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 10:36 

Trompettor schreef:
Sanniieejj, het kan ook je oefen omgeving is, als je op de ene plek in een loods of kerk repeteerd, en op de andere plek in een slaapkamer met dichte gordijen en de klerenkast open.
Dan zou je een verschil merken, en je zult liever in die kerk spelen.

Dan zou ik eerder in Someren lekker spelen (waar de Amati ligt) :wink: , daar heb ik de ruimte op de boerderij. Helemaal als ik alleen thuis ben, is er niemand (behalve de koeien :wink: ), de buren zitten pas op 300 meter ofzo. Qua omgeving vind ik het daar heerlijk om te toeteren. NIemand die luistert, je kan lekker klooien op die toeter, je hebt de ruimte. Tis nog geen kerk, maar toch erg fijn... (Al heb ik nog nooit in de kerk mogen blazen, 11 mei aanstaande wordt de eerste keer :) ) Doordeweeks blaas ik op mijn Bach in een studentenkamertje van 10m2 waar mijn hele hebben en houden zich bevind, in de repetitieruimte van de harmonie (met een niet heel geweldig akoestiek) en de lesruimte van mijn docente.

Profiel  

Berichttitel: Size does matter..........
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 10:38 

Waarom speel je in vredesnaam op zo'n groot mondstuk? Als ik jou leraar zou zijn had ik je toch wel iets anders geadviseeerd; op kleinere mondstukken kan je ook een groot(s) geluid maken en gaat alles net iets makkelijker.
Ik wil je niet gek maken en introduceren in de schare der mondstukverzamelaars maar hier zou je het toch 's met je leraar over moeten hebben.
Ik heb gelezen dat je op je Bach met Large boring met dit mondstuk tot bes2 -ik neem aan dat je de bes3 bedoelt, die van boven de notenbalk- kom, nou, ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je dat op techniek doet maar het kán natuulrijk zijn dat jij een super talent bent hoewel je dan dat kunstje ook wel op die Amati zou moeten kunnen flikken.

Een beetje trompetleraar heeft een schoenendoos vol mondstukkies dus kan je zonder veel financieel risico lekker gaan experimenteren. Onthoud dat van een mondstukwissel of instrumentwissel je embouchure nooit naar de gallemiese zan gaan, wél van het persen en duwen om die ene hoge noot eruit te pieren.

Nog één tip van Theo: Ga niet op een Bach of A&S 5c spelen: die rand is zo gemeen dun dat je je daar heel gemakkelijk mee forceert. Dat staat ook in dat foldertje dat bij nieuwe A&S mondstukken zit: Alleen voor mensen geschikt die een bijzonder sterk embouchure hebben.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Size does matter..........
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 10:51 

Theo van Kampen schreef:
Waarom speel je in vredesnaam op zo'n groot mondstuk? t staat ook in dat foldertje dat bij nieuwe A&S mondstukken zit: Alleen voor mensen geschikt die een bijzonder sterk embouchure hebben.

Euhhh omdat ik dat tot nu toe het lekkerste vind spelen....Ben begonnen op JK5C, toen ik bedacht dat ik wel eens wat fijners zou kunnen vinden. Heb ook de beschikking over een VB7C (maar volgens mij is die wel erg klein, heb het idee dat al mijn lucht er langs gaat). En heb verder nog grotere mondstukken geprobeerd Schilke 17,18 en 19 (die werden in mijn topic over monstukken...zie mondstukken door de meest al afgedaan als grote emmers)

En euh ja ik bedoel dan Bes3 (boven de balk met de hulplijntjes) en dat lukt me door mijn buikspieren flink aan te spreken, anders krijg ik het niet voor elkaar. Op de Amati lukt het me soms, maar gaat veel moeilijker. Zal dus wel niet op techniek zijn? Op de voorspeelavond van een maand terug deden we een kwartet dat zo hoog ging. Ik keek mijn docent eerst met verbazig aan dat ik dat nooit uit mijn trompet kon toveren, maar uiteindelijk lukte het toch best goed :) ) Al kon ik het stuk maar 1 of 2 keer op een avond goed spelen, daarna was ik kapot. Maar gaf wel een enorme kick 8)

Profiel  

Berichttitel: 5c weetjes
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 11:14 

JK 5c kan je niet vergelijken met Bach en A&S 5c. JK heeft een veel comfortabelere rand die gelijk is aan de rand van Bruno Tilz BaKo 5c. Prima mondstuk, wél een grote backbore.

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij een heel groot mondstuk lekker vind aanvoelen; hoe groter het mondstuk, des te meer mondstukoppervlak ver buiten het rood van je lippen: kan je lekker hard duwen zonder dat het gelijk pijn gaat doen.

1 of 2 keer bes3 eruit pieren en daarna kapot zijn. Da's dus niet de bedoeling van trompetspelen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur