trompet.nl > forum > Toon onderwerp - problemen middenrif
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: problemen middenrif
BerichtGeplaatst: 24 jun 2003 10:40 

Ik mocht enkele weken niet spelen doordat mijn maag opgezet was en teveel druk leverde op mijn middenrif tijdens het spelen. DIt heeft op zijn beurt mogelijk een middenrif breuk veroorzaakt. :( Na enkele onderzoeken is nu bekend dat ik een "verzwakte" middenrif heb, maar geen breuk. Nou mijn vraag:

Wie heeft tips om te kunnen blijven spelen met minimaal last. Ik mag wel spelen van de artsen met moet voorzichtig zijn. Hoe moet je "voorzichtig" trompet spelen? Afgelopen weekend heb ik voor het eerst weer meegedaan tijdens een jazzfestival en al heb ik het een en ander weggelaten en voorzichtig gedaan, heb ik toch veel last gehad van maag en middenrif toen ik eenmaal thuis was.

Blijkbaar doe ik iets fouts, en ik hoop via deze forum tips te krijgen en te blijven spelen zonder problemen. Stoppen met trompetspelen is niet een optie

Alvast bedankt.
Trompetet

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2003 11:00 

Wat voor 'last' had je toen je thuis was?
En heb je hier ook last van als je niet speelt of voorzichtiger speelt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2003 11:22 

L J schreef:
Wat voor 'last' had je toen je thuis was?
En heb je hier ook last van als je niet speelt of voorzichtiger speelt?

Voornamelijk pijn onder mijn ribben en mijn maag.

Ik heb er weinig tot geen last van als ik niet speel. Ook als ik heel simpel speel, dus rustige toonladders, geen hoge noten, geen extreem lange noten, etc etc dan gaat het goed. Als ik in de Big Band of Harmonie speel krijg ik na afloop problemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2003 11:59 

Dan is de inspanning die je doet blijkbaar op het moment nog te zwaar voor je. Misschien dat je het de tijd moet geven. Als alles goed herstelt kun je waarschijnlijk iets meer doen dan op het moment. Je zou je ook eens heel goed moeten gaan verdiepen in je ademhalingstechniek. Op die manier weet je wat het trompet spelen met je lichaam doet en of het geen tot weinig kwaad kan. Luisteren naar de signalen van je lichaam zal voorlopig wel erg verstandig zijn. Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2003 15:36 

Ja, kalm aan doen, de tijd geven, luisteren naar je lichaam. Ik ben ongeduldig en wil spelen.
Er zijn goeie tips op diverse websites die ik gevonden heb, en ik ben ervan overtuigd hier wat aan te hebben.
Het ergste wat ik momenteel ondervind is niet spelen, nu vooral ik dacht dat het over was en achteraf bljikt van niet. :cry:
Ik speel nog wel wat makkelijke leuke dingtjes om te blijven spelen, maar ben geneigd om door te slaan en dan komen de problemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2003 16:04 

je kunt misschien meer flankademhaling doen:
probeer zijwaarts te ademen dus longen in de breedte uit te zetten, een combinatie van middenrif en flank is een ideal combinatie, maar kan even goed via beide.
Je kunt het tenminste eens proberen !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2003 18:58 

Gryvix schreef:
je kunt misschien meer flankademhaling doen:
probeer zijwaarts te ademen dus longen in de breedte uit te zetten, een combinatie van middenrif en flank is een ideal combinatie, maar kan even goed via beide.
Je kunt het tenminste eens proberen !

Hier heb nooit eerder van gehoord. Maar je heb gelijk het is tenminste te proberen, alles maar om te blijven spelen. Eerst zonder trompet oefenen maar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2003 08:05 

gewoon vooral NIX overhaasten!! Ik weet dat je het Zwaar kut vindt maar tog het is voor je eigen gezondheid!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur