trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bevrijdings concert 2008 Codarts
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2008 18:55 

pieper schreef:
Ook vond ik het concert een behoorlijke overdaad aan trombone hebben. Een solo, twee duetten met een zangeres en nog eens een boot vol trombonisten deed me vermoeden dat de trombonedocent(en) van Codarts een stevige vinger in de pap hadden bij de programmering.

Eerlijk gezegd werd ik juist van die trombones wel blij, ik vind dat zij zeer goed speelden,
maar zoals Yamahaddattangezegd terecht opmerkte ben ik van mening dat er op de
belangrijke plekken musici met een "jazzfeel" hadden moeten zitten.
Verder ging het mij niet om het gebrek aan trompetten of teveel aan trombones, maar
om de opvatting waarmee de swingstukken werden gespeeld.

Profiel  

Berichttitel: trp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2008 20:20 

ik vond Miranda op trompet in het bootje top! ga daar maar staan.....

Jorgen van Rijen is weergaloos.

Ik vond het een mooie muziek promotie en inspiratie voor jonge mensen. Jazz/feel , super klassiek feel ..... of niet. Dit soort concerten moeten we meer zien en horen op de Nederlandse tv.

Profiel  

Berichttitel: Re: trp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2008 21:11 

brassheavy schreef:
ik vond Miranda op trompet in het bootje top! ga daar maar staan.....
Jorgen van Rijen is weergaloos.

Absoluut mee eens.
Mijn kritiek gaat over het orkest op de momenten dat er "swing" (of eigenlijk niet...) werd
gespeeld.

Profiel  

Berichttitel: swing
BerichtGeplaatst: 06 mei 2008 21:26 

Kijk "Ronde" als wij samen spelen swingt het altijd. met onze omvang is er altijd een solide basis. :wink:

Profiel  

Berichttitel: Re: swing
BerichtGeplaatst: 06 mei 2008 21:50 

brassheavy schreef:
Kijk "Ronde" als wij samen spelen swingt het altijd. met onze omvang is er altijd een solide basis. :wink:

Au!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 08:52 

Het concert staat inmiddels op www.uitzendinggemist.nl
Eerst het gewauwel ff doorspoelen.....ik ga zo kijken, ben benieuwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 09:17 

Ik heb me prima vermaakt. Tuurlijk was het aandeel trombone erg groot, maar ik had niet veel anders verwacht omdat Rotterdam nu eenmaal hoog aangeschreven staat met haar tromboneklas en ik vind het weer eens wat anders dan een of andere buitenlandse god of godin op viool of cello.
Ik vind niet dat er jazz musici op de "belangrijke plekken" hadden moeten zitten.
Ik vind wel dat klassiek en jazz dichter bij elkaar zouden moeten staan tijdens de conservatoriumopleiding. Peter Masseurs heeft ons altijd aangemoedigd toch vooral niet in hokjes te denken en eens je licht op te steken bij mensen als Charles Green.
( Masseurs is naar mijn weten een Miles Davis liefhebber. )
Maar dat is mijn mening en ik dwaal af...

Gershwin en Bernstein kunnen prima gespeeld worden door klassieke orkesten ( 't is toch voor symfonie-orkest geschreven, ja toch?? ) Jazzy feel of niet, IK heb me er niet aan gestoord en vond het enthousiasme en speelplezier veel belangrijker. Trouwens, qua koperwerk hadden we toch niet te klagen? Ik vond de trompettisten trouwens ook errug goed!! Monteverdi vond ik echt geweldig, op c-trompet nog wel!! Ga er maar staan!!
Ik herkende ook Bas Duister op trompet, heeft ook gave solo gespeeld.
Ik sluit me aan bij Brassheavy, MEER van dit!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 10:08 

A3aan schreef:
Ik heb me prima vermaakt. Tuurlijk was het aandeel trombone erg groot, maar ik had niet veel anders verwacht omdat Rotterdam nu eenmaal hoog aangeschreven staat met haar tromboneklas en ik vind het weer eens wat anders dan een of andere buitenlandse god of godin op viool of cello.

Zoals ik al schreef, dáár ging het mij niet om. Ik vond die trombonegroep ook fantastisch.

Citaat:
Ik vind niet dat er jazz musici op de "belangrijke plekken" hadden moeten zitten.

Mij maakt het niet uit wie er zit zolang het goed gespeeld wordt, en spelen met een jazzfeel is nou eenmaal lastig voor een klassiek opgeleide, dus dan zou ik op die belangrijke plaatsen iemand anders neerzetten, te beginnen bij de dirigent.

Citaat:
Ik vind wel dat klassiek en jazz dichter bij elkaar zouden moeten staan tijdens de conservatoriumopleiding.

Ik ook.

Citaat:
Peter Masseurs heeft ons altijd aangemoedigd toch vooral niet in hokjes te denken en eens je licht op te steken bij mensen als Charles Green.

Peter Masseurs is een fantastisch musicus en hij begrijpt dat spelen met een jazzfeel
op de belangrijke momenten moet worden overgelaten aan degene die dat kunnen,
zie mijn voorbeeld van de Ebony Band.

Citaat:
Gershwin en Bernstein kunnen prima gespeeld worden door klassieke orkesten ( 't is toch voor symfonie-orkest geschreven, ja toch?? )

Ook dat schreef ik al. Bernstein kreeg zijn hofje wél swingend maar hij zorgde dan ook
voor de juiste musici op de juiste plaats én hij wist zélf wat swing is.

Citaat:
Jazzy feel of niet, IK heb me er niet aan gestoord en vond het enthousiasme en speelplezier veel belangrijker.

Enthousiasme en speelplezier zijn belangrijk voor ieder orkest maar mijn speelplezier én
luisterplezier wordt wel beïnvloed door de muzikale (of het gebrek daaraan) uitvoering.
Als enthousiasme en speelplezier prevaleren boven muzikaliteit kies ik toch liever voor
muzikaliteit.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur