trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bevrijdings concert 2008 Codarts
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 10:48 

De Ronde Van schreef:
A3aan schreef:
Ik heb me prima vermaakt. Tuurlijk was het aandeel trombone erg groot, maar ik had niet veel anders verwacht omdat Rotterdam nu eenmaal hoog aangeschreven staat met haar tromboneklas en ik vind het weer eens wat anders dan een of andere buitenlandse god of godin op viool of cello.

Zoals ik al schreef, dáár ging het mij niet om. Ik vond die trombonegroep ook fantastisch.

Citaat:
Ik vind niet dat er jazz musici op de "belangrijke plekken" hadden moeten zitten.

Mij maakt het niet uit wie er zit zolang het goed gespeeld wordt, en spelen met een jazzfeel is nou eenmaal lastig voor een klassiek opgeleide, dus dan zou ik op die belangrijke plaatsen iemand anders neerzetten, te beginnen bij de dirigent.

Citaat:
Ik vind wel dat klassiek en jazz dichter bij elkaar zouden moeten staan tijdens de conservatoriumopleiding.

Ik ook.

Citaat:
Peter Masseurs heeft ons altijd aangemoedigd toch vooral niet in hokjes te denken en eens je licht op te steken bij mensen als Charles Green.

Peter Masseurs is een fantastisch musicus en hij begrijpt dat spelen met een jazzfeel
op de belangrijke momenten moet worden overgelaten aan degene die dat kunnen,
zie mijn voorbeeld van de Ebony Band.

Citaat:
Gershwin en Bernstein kunnen prima gespeeld worden door klassieke orkesten ( 't is toch voor symfonie-orkest geschreven, ja toch?? )

Ook dat schreef ik al. Bernstein kreeg zijn hofje wél swingend maar hij zorgde dan ook
voor de juiste musici op de juiste plaats én hij wist zélf wat swing is.

Citaat:
Jazzy feel of niet, IK heb me er niet aan gestoord en vond het enthousiasme en speelplezier veel belangrijker.

Enthousiasme en speelplezier zijn belangrijk voor ieder orkest maar mijn speelplezier én
luisterplezier wordt wel beïnvloed door de muzikale (of het gebrek daaraan) uitvoering.
Als enthousiasme en speelplezier prevaleren boven muzikaliteit kies ik toch liever voor
muzikaliteit.

Ja, dat is ook weer waar... :D
Wel leuk om ieders visie op swing/klassiek/jazz eens te lezen.
Ben zelf klassiek, maar sta altijd open voor diversiteit...het houd je van de straat en je leert nog eens wat. :wink:
Ronde van, lekkere muziek trouwens van de Auratones! 8)

Laatst bijgewerkt door A3aan op 07 mei 2008 10:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 11:30 

Heb het net beluisterd. Wat me het eerste opviel was het slechte geluid van de versterking. De trompetten klonken alsof ze alles met straight mute speelden en de bastrombones alsof ze van blik zijn. Erg jammer.

On the town en het swingende slotgedeelte van We'll Meet Again waren wel dieptepunten waarin ik precies herken wat De Ronde Van beschreef. Enthousiasme en speelplezier kan ik op dat moment ook niet meer herkennen: het orkest speelde terecht alsof het zich zeer ongemakkelijk voelde.

Alle lof voor dit project en de aandacht die zo aan jonge musicerende mensen wordt besteedt, maar als je dan de keuze maakt swingende muziek te programmeren, neem dan de tijd om je de stijl wat meer eigen te maken, Bijvoorbeeld door een dirigent die van wanten weet en muzikanten die wel kunnen swingen op de strategische plaatsen (1e trompet enz.).

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 13:40 

Sorry, dat de interpretatie je niet kon bekoren is jouw en ieders goed recht. Ik snap ook dat mensen uit het jazz-vak hun wenkbrauwen optrekken. Maar vind je het woord "dieptepunten" niet wat overdreven?
We'll meet again wordt toch ieder jaar traditioneel gespeeld, okee...door een klassiek orkest, maar wat maakt dat uit?
Tuurlijk, het is geen Metropole-orkest ( bevrijdingsconcert 2007 )

Verder, het gaat om stukken van Bernstein en Gershwin die standaard op het symfonisch repertoire staan. We praten hier toch niet over Duke Ellington of Stan Kenton composities of andere echte jazz-stukken?

Nogmaals, over smaak valt niet te twisten...doe ik ook niet en ja, de versterking was niet altijd even gelukkig...maar "dieptepunten"? daar doe je ze naar mijn mening mee te kort...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 14:16 

Wie heet er een link vna dat marsalis interview?
Waarin hij zegt dat jazz voor zwarten is en niet voor blanken, die hebben geen gevoel voor jazz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 14:25 

Je mag "dieptepunten" vervangen door "mindere momenten" als je dat wil. Ik heb toch ook gezegd: niets dan lof voor dit project?

Dat er werk van Gershwin en Bernstein op het repertoire staat van elk symfonie-orkest is fantastisch. Maar On the Town is wel een werk dat erg veel swingmomenten bevat. Als je dan in de voorbereiding om welke reden dan ook niet toekomt aan je verdiepen in dit genre, kies dan een ander stuk uit. On the Town bevat passages die precies dezelfde expertise nodig hebben als Ellington of Kenton. Als je deze expertise er dan niet bij haalt, wordt het dus een niet meer dan matige uitvoering, en dat heeft niets met het mij niet bevallen van de interpretatie van doen. Bovendien ís, zoals door De Ronde Van reeds aangehaald, die expertise in Rotterdam meer dan voldoende aanwezig: waarom gebruiken ze dat niet gewoon?

Het heeft ook niks met het niveau van de muzikanten te maken, slechts het, zoals De Ronde Van het terecht opmerkte, uitstapje naar de lichte muziek omdat dat zogezegd niet serieus is, en iedereen dat wel kan. Misschien hoor jij, Adriaan het niet omdat je er ook nooit zo in verdiept hebt, maar het swingde écht als een stacaravan, een dergelijk orkest onwaardig! Nogmaals: het is een keuze dit soort muziek te maken, geen verplichting. En als je het dan doet, doe het dan op hetzelfde ongetwijfeld zeer hoge niveau van de rest van het concert.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 14:29 
Moderator

Tja dat is een beetje dat Defensie orkesten verhaal heh :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 22:08 

Trompettor schreef:
Wie heet er een link vna dat marsalis interview?
Waarin hij zegt dat jazz voor zwarten is en niet voor blanken, die hebben geen gevoel voor jazz.

Ik ken dit interview niet maar deze tekst, áls hij dat al heeft uitgesproken, lijkt mij
volledig uit zijn context gerukt. Ik heb twee dagen bij hem doorgebracht in New York
en hij heeft geen moment bij mij de indruk gewekt dat "zwarten" deze muziek beter
zouden spelen dan "blanken". Je kunt er natuurlijk niet omheen dat de afro-Amerikanen
die muziek zo'n beetje hebben uitgevonden en ontwikkeld, in die zin is op een gegeven
moment Europa en de rest van de wereld achterop geraakt maar die achterstand is
de laatste decennia behoorlijk ingelopen, mede door de positieve invloed op de jazz
in het algemeen van Wynton Marsalis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2008 13:04 

Wat jullie dus eigenlijk adviseren is om een volledig concert te spelen met een symfonie orkest en speciaal voor Bernstein op de hoeken jazz-musici neer te zetten? Dat ziet er een beetje stom uit. Je bent gebonden aan televisie-regels. We mochen bijvoorbeeld ook niet lopen tijdens het concert op het podium alleen na de Mozart (Gran Partita) was een changement, verder mochten we niet lopen. (Ik ben de trompettist van het CSO) Beetje jammer dat mensen er zo over denken. Het was de bedoeling dat er een symfonie orkest zou spelen en het moest natuurlijk niet te klassiek worden, dus daarom speelden we ook wat lichtere werken zoals Bernstein. Maar het leuke is dat dit origineel gewoon voor symfonie orkest is, dus moeten de klassieke mensen gewoon deze jazz-solo's spelen. Als je dan geen uitstapje mag maken vind ik het een beetje jammer... Ik ben zelf klassiek trompetist uit het 1e jaar en speelde de solo in Bernstein en heb ik gewoon mee geprobeerd het beste ervan te maken, als ik het zo terug hoor snap ik niet waar de discussie over gaat...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur