trompet.nl > forum > Toon onderwerp - HELP, ik veroorzaak overlast!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 12:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 19:53 

Er was eens een forumlid die studeerde terwijl de buurvrouw onder de afzuigkap stond omdat je dan toch geen trompet hoor. Dan moet je zelf wel altijd wat vroeger of later eten.
Zelf heb ik een geisoleerde kamer die het geheel redelijk tempert, en speel ik niet na 10 uur.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 22:21 

En als je meer dan 2 uur per dag wil spelen.
Dan heb je maar geluk met een goeie buur alsik,

Mijn buurvrouw gaat alijd met de hondlopen net als ik mijn eerste noot inzet,

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008 08:15 

Weer een frisse dag is aangebroken en ik ga vanmiddag lekker toeteren, dat weet ik wel. Doe netjes mijn raam dicht en ze komt maar!

Dat is dan jammer als ik de lieve vrede niet kan bewaren, ik heb geprobeerd afspraken te maken.Uiteraard ben ik bereid dat nog een keer te proberen. Wat er hier gezegd wordt is zeker waar het speelt een stuk fijner als je weet dat er niemand last van je hebt. Een ruimte zoeken waar ik wel zou kunnen oefenen wordt denk ik ook een beetje moeilijk, ik zit hier echt midden in de stad en in de avonduren ben ik eigenlijk elke dag weg (repeteren, lessen, judoen).

Aan de andere kant speel ik meestal ook maar een half uurtje (vanwege het feit dat ik in een woonwijk zit) en misschien kunnen ze hier in de buurt ook de jengelende kinderen, harde muziek (soms tot 's avonds laat) en de krolse katten uitzetten?

Bovendien woon ik hier toch ook niet zo lang meer, als het even lukt ben ik eind juni klaar met mijn studie en ben ik zeker in augustus hier weg om te verhuizen naar Delft en daar mijn master er nog even aan te plakken.

Hebben we weer nieuwe kansen met nieuwe buren! Hopelijk gaat dat dan wel goed...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008 09:14 
Moderator

De link doet het weer: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2125

Omdat ik 3 repetities per week heb blijven er 4 dagen over om thuis te studeren.
Ik beperk het "ongedempt" thuis blazen tot een half uur, wil ik langer spelen of op een laat tijdstip dan gebruik ik een studiedemper. Geen problemen met de buurt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008 11:07 

diederik schreef:

Mmmm bij mij niet.

diederik schreef:
Omdat ik 3 repetities per week heb blijven er 4 dagen over om thuis te studeren.
Ik beperk het "ongedempt" thuis blazen tot een half uur, wil ik langer spelen of op een laat tijdstip dan gebruik ik een studiedemper. Geen problemen met de buurt.

Ik doe dat dus ook beperken tot een half uurtje en ik oefen vaak nog minder. Heb 1 keer in de week les en 1 keer in de week repetitie. Vrijdagavond en in het weekend zit ik in Brabant bij mijn vriend en dan blaas ik daar (Op de boerderij, dus geen haan die er naar kraait, nouja misschien een blaffende hond en een loeiende koe....) Komt dus neer op 2 soms 3 keer oefenen thuis hier in Alkmaar.

Misschien moet ik ook eens zo'n studiedemper aanschaffen. Wat kosten deze ongeveer en wat zijn goede?

Ik heb wel "normale" dempers in mijn trompet gestopt, maar dat speelt toch echt heel erg verrot en heel anders. Bovendien heb ik het idee dat je anders moet compenseren om je zuiverheid te behouden. Hoe is dat met een studiedemper?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008 11:35 

saniejjj schreef:
diederik schreef:

Mmmm bij mij niet.

Jurofoon schreef:
Help! Mijn buurman speelt trompet

Een cliënte van JuroFoon ondervond al geruime tijd geluidshinder afkomstig uit de woning van haar buurman. Hij speelt elke dag op zijn trompet en hij oefent tot in den treure zijn muziekstukken. De vrouw werd door het trompetgeschal ernstig in haar woongenot gestoord. Ze heeft meerdere malen getracht met haar buurman tot een oplossing te komen, maar dit heeft steeds geen resultaat opgeleverd. Zelfs buurtbemiddeling kon het conflict tussen beide buren niet oplossen.

Hoe zit het juridisch?
Volgens de wet pleegt de buurman, door het veroorzaken van ernstige geluidshinder, een onrechtmatige daad jegens de vrouw. Tevens gedraagt hij zich niet als een goed huurder op het moment dat hij overlast veroorzaakt. Hij is als huurder namelijk niet alleen verplicht voor het gehuurde zélf goed te zorgen maar hij heeft ook jegens andere huurders een zorgplicht. Zo is het verboden hinder toe te brengen zoals de buurman dat doet door het verspreiden van rumoer. Tot slot kunnen bepalingen in het huurcontract of de Algemeen Plaatselijke Verordening de buurman verplichten overlast en hinder in de dagelijkse leefomgeving te voorkomen.

Hoewel de vrouw besefte dat zij enige mate van overlast moet dulden, was bij haar de grens van verdraagzaamheid al geruime tijd gepasseerd. Het leven van de vrouw was behoorlijk ontwricht en de gevolgen voor haar gezondheid werden steeds meer merkbaar. De vrouw leed emotionele schade als gevolg van de geluidshinder waarvoor de buurman aansprakelijk is.

Als praten niet helpt
Communicatie is in zulke problematiek de eerste stap naar een oplossing. Maar wat te doen als de veroorzaker van de geluidshinder niet bereid is tot praten? Bij een zeer ernstige overlastsituatie kan een verhuurder of woningcorporatie het huurcontract met de betreffende huurder beëindigen. De klager dient dan wel officieel een klacht in te dienen. De verhuurder of woningcorporatie behandelt de klacht en treedt op als bemiddelaar. Voor de ontbinding van een huurcontract vraagt de rechter een duidelijke bewijsvoering. Daarom is een zorgvuldige procedure onontbeerlijk. Zo’n procedure kost uiteraard ook tijd en geld.

In de onderhavige situatie hoefde het gelukkig niet tot een procedure te komen. De vrouw schakelde juridische hulp van JuroFoon in en de buurman werd gesommeerd oplossingen aan te dragen zodat het repeteren op de trompet geen geluidshinder meer voor de vrouw zou opleveren. De buurman bleek uiteindelijk bereid een demper aan te schaffen waardoor de geluidshinder was afgelopen. Gelukkig hoefde de vrouw geen rechtsmaatregelen te nemen en kreeg zij weer haar verdiende rust terug!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008 12:44 
Moderator

Thanks, Thomas, zo kan iedereen het idd lezen, die site werkt steeds niet.

En saniejjj: http://www.musicallin.nl/aanbiedingen
hier staan o.a. Wallace en Best Brass bij.
Persoonlijk vind ik Wallace iets makkelijker spelen, maar de Best Brass moffel je wat makkelijker weg in je koffer :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008 13:04 

Bij het artikel van Trompettor "Help, mijn buurman speelt trompet" lijkt de oplossing van
de burenruzie te liggen in het studeren met een demper. Natuurlijk studeer ik ook wel
eens met een demper maar toch raad ik het sterk af. Zeker bij beginners is het heel
belangrijk om een goed geluid te ontwikkelen en daarbij werkt een demper tegen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur