trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Drum lawaai
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 12:48 

Het heeft allemaal met techniek te maken idd.
Je kunt zacht spelen met heel veel sound, drive en energie.
En natuurlijk zijn er mensen die zullen zeggen: Hans Eikenaar etc. die spelen ook loeihard en dat is vanwege...blablabla.
Dat klopt maar muziek maken heeft natuurlijk met concessies te maken en een manier om te zorgen voor een zachter, maar goed drumgeluid, is techniek. Dan hoeft de rest ook niet zo hard op het podium, dus minder overspraak dus een betere balans dus een beter zaalgeluid dus iedereen blij.
Ik heb menig geluidsman in mijn vriendenkring en die zeggen allemaal hetzelfde als de band een goede (natuurlijke) balans heeft. Oftewel een goede sound van zichzelf voordat er monitors etc bij komen kijken is het een eitje om de boel te versterken, maar begin je al met een scheve balans doordat een drummer hard speelt of de gitarist zijn versterker op 11 zet... ja, dan is het vaak een probleem om de zang erop te krijgen, dus wordt alles super hard en klaagt iedereen tegen de geluidsman dat alles te hard staat met alle gevolgen van dien...
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
En jij staat je je met je trompetje ook niet meer zo af te beulen.

dus...

:roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 13:34 

Misschien hebben ze dan bij het Metropole Orkest dan ook geen goede drummers. Daar gebruiken ze namelijk ook dagelijks van die plexiglas schotten...

Ik speel meestal met goede drummers en die spelen allemaal behoorlijk hard als het hard moet zijn. Buddy Rich was ook niet 1 van de zachtste drummers, integendeel, maar staat wel bekend als 1 van de beste drummers. Aan techniek heeft het bij hem niet ontbroken, en zijn drive en energie was enorm.

Ik kom trouwens maar weinig goede geluidsmensen tegen die een bandje goed uit kunnen versterken. Meestal klinkt het waardeloos, zeker op festivals zoals het Northsea JF.

Die inears vind ik trouwens ook helemaal niets. Je hebt dan niet meer het gevoel dat je muziek staat te maken, maar gewoon je partijtje zit te spelen op jouw eigen eiland.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 13:50 

erikveldkamp schreef:

Die inears vind ik trouwens ook helemaal niets. Je hebt dan niet meer het gevoel dat je muziek staat te maken, maar gewoon je partijtje zit te spelen op jouw eigen eiland.

Hoe los jij dat op als je met een popband in een kleine kroeg moet spelen waar de drummer gigantisch zit te beuken. Gebruik je dan een floor monitor die je flink hard zet? In dat geval krijg je volgens mij weer een gigantisch hard podium geluid waar de geluidsmensen weer niet blij mee zijn. Die willen het liefst alleen geluid uit de PA zodat de een goede mix voor in de zaal kunnen maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 14:07 

In hopeloze situaties ga ik meer in mijn stand spelen en wacht af tot het optreden voorbij is. Als het echt niet te harden is stop ik oordoppen in mijn oren zodat ik in ieder geval mijn gehoor niet verpest...

In een kroeg zou ik zo weinig mogelijk uitversterken. Dus zo weinig mogelijk monitors gebruiken. Hoe meer spullen op het podium, hoe meer lawaai en hoe meer de geluidstechnici kunnen verprutsen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 15:08 

Er is natuurlijk een oplossing voor alles:

ROCK EN ROLL!

:twisted:

We spelen tenslotte wel op een podium, daar heb je wel eens wat dBtjes om je heen... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 16:30 

Jens schreef:
Er is natuurlijk een oplossing voor alles:

ROCK EN ROLL!

:twisted:

We spelen tenslotte wel op een podium, daar heb je wel eens wat dBtjes om je heen... :wink:

Tuurlijk, vooral doen als je dat wat lijkt. In mijn muzikanten-kennissenkring ken ik zo al drie gasten die een constante pieptoon in hun oor hebben overgehouden van te hard geluid op een podium. Dat gaat dus nooit meer weg. Dag en nacht. Dat heet nou een gehoorbeschadiging.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 17:50 

erikveldkamp schreef:
Misschien hebben ze dan bij het Metropole Orkest dan ook geen goede drummers. Daar gebruiken ze namelijk ook dagelijks van die plexiglas schotten...

Ik speel meestal met goede drummers en die spelen allemaal behoorlijk hard als het hard moet zijn. Buddy Rich was ook niet 1 van de zachtste drummers, integendeel, maar staat wel bekend als 1 van de beste drummers. Aan techniek heeft het bij hem niet ontbroken, en zijn drive en energie was enorm.

Ik kom trouwens maar weinig goede geluidsmensen tegen die een bandje goed uit kunnen versterken. Meestal klinkt het waardeloos, zeker op festivals zoals het Northsea JF.

Over het Metropole: Allicht gebruiken ze daar die schotten, daar zit men namelijk dag in dag uit op dezelfde plek te spelen, dan ben je echt niet blij als je voor de drummer of de blazers zit. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde coverband die misschien 1 a 2 keer per 2 weken optreedt..? Verder is het Metropole een beroepsorkest die ook te maken hebben met Arbo-voorwaarden, en professionele musici die hun gehoor niet voortijdig aan gort willen hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 17:59 

Dus wat is dan het verschil? Werken die schotten ineens anders als je ze elke dag gebruikt of maar 1x per week?

En moeten de musici van het MO wel beschermd worden tegen lawaai en iets andere musici niet?

De schotten zijn er ook voor dat het geluid gescheiden wordt. Zonder die schotten heb je ook een hele hoop drums op jouw trompet microfoon. Als de geluidsman de trompet microfoon dus harder zet, staat de drums ook weer harder. Daar schiet je dan ook niet veel mee op.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur