trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stuk voor conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 11:02 

Laten we inderdaad terugkeren naar de oorspronkelijke vraag van Geer.
Ik ben het wederom met Erik eens dat het beste wat je kunt doen is de commissie
overtuigen van jouw muzikaliteit. Beter een stuk dat je écht goed en mooi kunt spelen, dan een moeilijker stuk waarbij je aandacht te veel moet uitgaan naar de technische
kanten. Ik zit zelf regelmatig bij examens van de jazzopleiding van het conservatorium
in Rotterdam en geloof me, met een muzikale uitvoering scoor je daar het hoogst.
Ik wens je in ieder geval veel succes met de toelating!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 11:57 

Ik wil graag even reageren op de stelling van 'De Ronde Van' die inhoudt dat hij vindt dat, wanneer je beroepsmusicus wil worden, je al je energie daarin moet steken, en je bij voorkeur geen andere studie zou moeten volgen.

Ik vind dat erg kort door de bocht. Zeker gezien de huidige situatie (en de te verwachten ontwikkelingen) in de muziekwereld lijkt het me uitermate verstandig om eerst een andere studie af te ronden. Zelfs al heb je ontzettend veel talent, een uitstekende mentaliteit, en wat er al niet meer nodig is om een baan als musicus veilig te kunnen stellen, ook dan moet je in je achterhoofd houden dat je carrière in één klap voorbij kan zijn (ik denk aan fysieke problemen). Het is een hoogst onzeker wereldje wat betreft 'baanzekerheid'. Ik durf te stellen dat het zelfs kortzichtig is om alles op je muzikale carrière te gooien, zeker wanneer je nog andere mogelijkheden hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 11:59 

Kerkradenaar1988 schreef:
Ik wil graag even reageren op de stelling van 'De Ronde Van' die inhoudt dat hij vindt dat, wanneer je beroepsmusicus wil worden, je al je energie daarin moet steken, en je bij voorkeur geen andere studie zou moeten volgen.

Ik vind dat erg kort door de bocht. Zeker gezien de huidige situatie (en de te verwachten ontwikkelingen) in de muziekwereld lijkt het me uitermate verstandig om eerst een andere studie af te ronden. Zelfs al heb je ontzettend veel talent, een uitstekende mentaliteit, en wat er al niet meer nodig is om een baan als musicus veilig te kunnen stellen, ook dan moet je in je achterhoofd houden dat je carrière in één klap voorbij kan zijn (ik denk aan fysieke problemen). Het is een hoogst onzeker wereldje wat betreft 'baanzekerheid'. Ik durf te stellen dat het zelfs kortzichtig is om alles op je muzikale carrière te gooien, zeker wanneer je nog andere mogelijkheden hebt.

Ik denk dat dit een beetje uit zn verband gerukt is. Wat De Ronde Van volgens mij bedoelt is, dat als je eenmaal gekozen hebt voor een conservatoiumopleiding, je je daar ook 100% voor moet inzetten, en tegelijkertijd nog een studie ernaast moet doen. Dat komt namelijk niet ten goede aan je trompetspel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 12:20 

De Ronde Van schreef:
bonny schreef:
Ik ben toevallig van plan om na mijn huidige opleiding naar het consevatorium te gaan.... en tuurlijk zal ik niet zo positief zijn als blijkt dat ik een behoorlijk aantal dingen verkeerd heb aangeleerd, maar op dit moment weet ik niet of ik dingen echt verkeerd aangeleerd heb....

Welk doel heb je voor ogen als je na je huidige studie van plan bent om dán nog naar het conservatorium te gaan?
Als je beroepstrompettist wilt worden raad ik je aan vanaf vandaag daar ál je energie
in te steken, de concurentie is gigantisch en zelfs lesgeefbaantjes liggen bepaald niet
voor het oprapen. Iedereen heeft recht op zijn eigen droom maar ik heb de indruk dat
je hierover nogal lichtvaardig denkt...

Het gaat hier toch niet om een studie naast de conservatoriumstudie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 12:39 

Kerkradenaar1988 schreef:

Ik reageerde op de specifieke situatie van Bonny. Zij is 22 jaar én nu met een andere
studie bezig waardoor ze niet voor 100% met haar trompetstudie en toelating kan bezig
zijn. Ik ga er maar even vanuit dat ze uiteindelijk 24 á 25 jaar zal zijn als ze inderdaad wordt toegelaten op het conservatorium, dat is rijkelijk laat. Het is lullig om te zeggen
maar je nivo hoeft niet zo erg hoog te zijn om in, Pak weg Alkmaar, Zwolle, Groningen,
Maastricht in het eerste jaar te worden aangenomen. We zitten met zo'n 13 (of meer?)
conservatoria of muziekhogescholen in Nederland, en al die scholen hebben leerlingen
nodig, dát is hun bestaansrecht. Ze zijn als de dood om opgeheven te worden. Het voordeel hiervan is dat heel veel mensen dan met muziek bezig kunnen zijn.
De nadelen zijn dat er leerlingen eindexamen doen die een veel te laag nivo hebben.
Het zal de scholen een rotzorg zijn of ál die leerlingen ook aan de bak komen.
Natuurlijk etaleren ze wel met hun beste leerlingen en nemen deze eventueel na hun studie in dienst, maar de rest? Ik heb echt héél veel afgestudeerde trompettisten
het vak uit zien stappen, enerzijds omdat de concurentie heel groot is, anderzijds omdat
ze eigenlijk nooit een fatsoenlijk nivo hebben gehaald.
Nog een ander nadeel, weet je wat een conservatoriumopleidig de leerling, maar vooral
ook de staat kost? Da's weggegooid geld als die mensen niet daadwerkelijk werkzaam
komen in dat beroep. Laat staan als je daardoor ook nog in een uitkeringssituatie belandt.
Natuurlijk is het anders als het een middelbare scholier betreft, éérst die studie afmaken,
maar op zo'n jong mogelijke leeftijd serieus met die trompet aan de slag als je er je beroep
van wilt maken.
We komen op deze site regelmatig de vraag van jonge trompetstudenten tegen;
zal ik wel of niet naar het cons gaan... Mijn antwoord is steeds; Denk je tegen de onzekerheid en evt. stress van dit vak te kunnen en kun je de discipline opbrengen om de rest van je leven te moeten blijven studeren en is trompetspelen het liefste wat je doet
en lijk je er ook aanleg voor te hebben? Ga ervoor!
Tegen al die anderen zeg ik; denk er heel goed over na, wellicht kun je je tijd en geld en
energie beter besteden als het om je toekomst gaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 13:20 

even voor de duidelijkheid Bonny is een HIJ :roll: en ook niet mijn echte naam :P

maar nu ik toch al bezig ben met een studie is het toch slimmer om die af te maken, zodat ik in iedergeval die zekerheid heb? als natuurkunde leraar zijn er genoeg baantjes te vinden, mocht het in de muziek niet lukken, plus dat ik graag die dingen wil combineren.... dus en muziek en natuurkunde geven....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 20:18 

Om in te gaan op de vragen welke nummers ik heb uit gekozen,

Ik heb net het hele trompetconcert van Haydn van mn leraar gekregen met een heel boekwerk erbij
Ik denk dat ik daar alleen het tweededeel van ga doen (dat raad hij me aan iig, omdat ik nu nog moet beginnen met instuderen)
Ik neem voor het tweede deel in tegenstelling tot veel andere trompettisten een tempo boven de honderd, waarin het oorspronkelijk geschreven is (hier schijnt een heel groot misverstand over te zijn geweest)

Het andere nummer wat ik ga doen is Intrada van Otto Ketting, hier kun je volgens mij veel van jezelf in kwijt.

Verder wil ik nog even contact opnemen met de desbetreffende leraar daar om te vragen of het allemaal goed is zo.

Heeft iemand nog suggesties voor een etude?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 20:59 
Moderator

Met de laatste comment van Marcel ben ik het dan overigens weer roerend mee eens.

Ontopic.

Ketting en Haydn deel 2 lijken mij meer dan genoeg. Maar je zou een van de lyrische etudes van Snedecor kunnen doen. Die zijn niet al te moeilijk.

Wat ik van mijn toelating herinner is, hummel en ik geloof caprice van Bozza. En toen hadden ze het wel gehoord.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur