trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verzilverd vs Raw brass
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 05:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2008 20:02 

ik bedoel dat zeker in positieve zin
van laar had er drie klaar waarvan een een iets dunnere beker dan de anderen, waardoor je dus nog meer keus hebt dan anders (al is de keuze dan wel snel gemaakt als de dikkere beker je niet bevalt)
Ook was het zo dat de twee met verschillende bekers beide nog niet afgewerkt waren en de derde al wel (volgens mij een met een 0,5 milimeter) met palladium om precies te zijn

palladium staat nou weer net niet in het rijtje van maarten maar je kon wel horen dat het een stuk donkerder is dan onafgewerkt

Hiervoor had ik trouwens een conn 38B maar die had zeker geen twee-delige geel koperen beker waar een dun laagje rood koper op afgezet werd

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2008 20:05 

hmm, ik zie net dat ik in mijn eerste post 0,5 milimeter heb gezet, maar ik bedoel natuurlijk het verschil tussen 0,5 en 0,45 :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2008 20:06 

@Jaws,
Wat ga je met deze info doen? Ik ben benieuwd waarom jij zo benieuwd bent naar de verschillende gewichten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2008 23:03 

Ik heb laatst op een Oiram met lichtere beker gespeeld en vond de klank juist erg vormbaar en daardoor beter dan een normale Oiram, die klanktechnisch nogal vast ligt. Dit palladium afgewerkte exemplaar kwam qua klankflexibiliteit in de buurt van mijn B7. Ik kan me voorstellen dat ik aan zo'n trompet zou kunnen wennen. Ook qua leadspel heeft zo'n "lightweight-Oiram" zo zijn voordelen.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2008 08:52 

Hoi Ruli:

Wat me in het verleden al op is gevallen is dat ik op lichtgewicht instrumenten (bv de bach LT) veel meer uithouding heb en dat ze bij mij makkelijker aanspreken. Ook wat Roel aangeeft, dat de klank op een lichtgewicht instrument makkelijker te kleuren is was me opgevallen.
Daarintegen geven de normaal gewicht instrumenten me meer kern en zekerheid, alleen heb ik daar in de 3e set met de popband niets meer aan als ik al te vermoeid ben.
Uiteindelijk is gebleken dat een normaal gewicht instrument met een lichtgewicht beker een mooie combi kan zijn voor mij. (bv de Bach *) Een zwaar gewicht beker met een lichtgewicht body bevalt mij minder. (Bach LR)

Het verschil tussen een raw en verzilverd instrument blijkt dus ca 20 gram te zijn. In mijn geval is het gewichtsverschil tussen een lichte beker en een normale beker het belangrijkste. Dat is dus blijkbaar ook maar een kleine 20 gram.

In mijn geval kunnen deze kleine gewichtsverschillen dus merkbare gevolgen hebben.
Vandaar mijn interesse. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2008 15:18 

IK ben van mening dat de invloed van de (hoogwaardige) afwerking op de klank toch wel een beetje overtrokken wordt met uitzondering van een gelakte en vernikkelde trompet. Schilke heeft ooit eens een onderzoek gedaan. Hij zocht uit zijn produktie net zo lang totdat hij drie (in raw brass) indentiek klinkende en spelende trompetten had. Dit alleen al duurde erg lang omdat vrijwel elke trompet toch net iets anders klinkt en speelt. Onlangs heb ik uit 3 (eigenlijk4 ) HvL b5 er eentje gekozen. ze klonken ook alle anders, niet beter of slechter, maar anders (alle in eerste instantie raw brass).
Schilke kon ook geen verschil waarnemen tussen een verzilverde en raw brass uitvoering. en zijn collega's evenmin. Echter de gelakte versie was duidelijk minder geworden. Zelf de toonhoogte was anders geworden) Dit komt met name omdat de lakdikte t.o.v. zilver of goudlaag, veel dikker is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2008 22:34 

Er is een duidelijk verschil tussen dezelfde trompet ongelakt of verzilverd. Ik heb dat verschil zelf ondervonden. Tussen ongelakt en verguld merkte ik geen verschil. Een gelakte daarentegen klinkt een stukje warmer.

Misschien dat Schilke de trompetten niet zo zwaar verzilverde als Hub ze doet. Het is gewoon een kwestie van hoe lang je hem in het bad met zilver laat zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2008 23:09 

Citaat:
Uiteindelijk is gebleken dat een normaal gewicht instrument met een lichtgewicht beker een mooie combi kan zijn voor mij. (bv de Bach *)

Een leraar van mij had zo'n Bach *.... met een grote beker. Mooie instrumenten zijn dat, heel wat eleganter qua klank en speelgevoel dan een standaard bach 37.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur