trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stuk voor conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 00:13 

bonny schreef:
en is dat iets dat je voor, na of tijdens je studie doet? Want tijdens mijn opleiding aan het conservatorium zal ik er wel alles aan doen, om zo goed mogelijk te worden.... en eventueel daarna ook, mocht ik daarvoor de kans hebben...

Dit gaat over gedrevenheid en is geen vraag over wanneer je hier aan begint,
het is er, of het is er niet...
Deze gedrevenheid is absoluut nodig om eventueel ooit een topper te worden, en je
kunt het niet benaderen op een manier van; moet ik nú daarmee aanvangen, of als ik
éénmaal op het conservatorium zit?
Het hele conservatorium heeft niets te maken met wat ik je, blijkbaar tevergeefs,
probeer duidelijk te maken.
Citaat:
nou dan hoop ik dat je ongelijk hebt ;) mocht het zover komen, zal ik mijn best doen om het tegendeel te bewijzen 8)

Aangezien je blijkbaar nog immer niet in de gaten hebt waarover ik het heb,
zou ik me keihard op de natuurkunde storten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 01:17 

De Ronde Van schreef:
bonny schreef:
en is dat iets dat je voor, na of tijdens je studie doet? Want tijdens mijn opleiding aan het conservatorium zal ik er wel alles aan doen, om zo goed mogelijk te worden.... en eventueel daarna ook, mocht ik daarvoor de kans hebben...

Dit gaat over gedrevenheid en is geen vraag over wanneer je hier aan begint,
het is er, of het is er niet...
Deze gedrevenheid is absoluut nodig om eventueel ooit een topper te worden, en je
kunt het niet benaderen op een manier van; moet ik nú daarmee aanvangen, of als ik
éénmaal op het conservatorium zit?
Het hele conservatorium heeft niets te maken met wat ik je, blijkbaar tevergeefs,
probeer duidelijk te maken.

Volgens mij snap ik jou heel goed. Je wilt zeggen dat je als je voor muziek (trompet) kiest, je dat helemaal moet doen. dus niet half ook op iets anders gokken. Je moet je zo inzetten en laten zien zodat je zeker weet dat je er zelf alles aan gedaan hebt.

maar je zegt dat je die gedrevenheid moet hebben om een echte topper te worden. maar sommige mensen kunnen niet die topper worden. Die kunnen met alle gedrevenheid die ze hebben nooit een maurice andre, louis amstrong of maynard ferguson worden.
je moet ook je eigen niveau weten. iedereen kan als hij zich volledig inzet en een beetje talent heeft, hoog in het amateur voetbal spelen. misschien nog wel hoger. maar je kunt zelf ook op een gegeven moment zien wat je plafond zal zijn.... dan zie je dat je niet de van nistelrooy of van persie word. moet je dan maar niet meer doorgaan omdat je weet dat je die wereld topper nooit zult worden? lijkt me niet..... als je dromen hebt, moet je daar altijd voor gaan.

ik ben nu 22, zit in het 2e jaar (dat is nu bijna klaar) van mij opleiding. heb uiteindelijk 7 jaar over de HAVO gedaan, daarna 2 studies afgebroken.
Ik heb toen ik voor leraar natuurkunde koos, heel erg getwijfeld tussen dit en conservatorium. omdat ik tot dan toe niet veel bereikt had, heb ik gekozen voor meer zekerheid door voor leraar natuurkunde te gaan. nu begint het verlangen om toch profesioneel met muziek bezig te zijn steeds meer op te zetten. daarom wil ik graag het conservatorium gaan doen.

omdat ik had gehoord dat je in de muziek gewoon moeilijk aan de bak komt. ( dus mijn toekomst beeld was/is gebasseert op wat ik had gehoord) had ik voor mijzelf bedacht om mijn toekomst op die manier in te delen. ( en natuurkunde, en muziek...)

als nu blijkt dat het op een andere manier werkt, namelijk zorgen dat je je letterlijk in de kijker speelt, dan moet ik het dus op die manier aanpakken...... daarom doe ik er nu, met de mogelijkheden die ik heb, zoveel mogelijk aan om de voorwaarden te scheppen dat ik succesvol zou kunnen zijn op en na het conservatorium.

misschien zit ik er wel fout mee, en wijs je mij nu in de goede richting. daarom vroeg ik jou ook of je vond dat ik dan moest stoppen met mijn huidige studie, en me volledig moest richten op trompet....?

ik vraag hier dingen op het forum om beter te worden, om te leren, zodat ik weet hoe ik dingen kan aanpakken! mijnsinziens toch een vorm van inzet.....

De Ronde Van schreef:
Citaat:
nou dan hoop ik dat je ongelijk hebt ;) mocht het zover komen, zal ik mijn best doen om het tegendeel te bewijzen 8)

Aangezien je blijkbaar nog immer niet in de gaten hebt waarover ik het heb,
zou ik me keihard op de natuurkunde storten.

Ik hoop dat ik nu wel door heb wat je bedoelt, zo niet, dan wil ik graag nog een uitleg. dat kan natuurlijk ook via PM, want anders kan het hier een mooi 2 gesprek worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 13:57 

bonny schreef:
Ik hoop dat ik nu wel door heb wat je bedoelt, zo niet, dan wil ik graag nog een uitleg. dat kan natuurlijk ook via PM, want anders kan het hier een mooi 2 gesprek worden.

Wat ik in dit geval met veel interesse volg, dus als het hier kan, heel graag! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 14:54 

Daar sluit ik me bij aan! niks PM-en!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 15:20 

@ bonny

Begrijp ik nu goed dat je al een tijd geen les hebt gehad, je niet in een bigband, popband, salsaband of jazzcombo speelt en nog niets van improviseren af weet en dat allemaal denkt in 4 jaar te gaan leren zodat je andere mensen daarin les kunt gaan geven?

Misschien kun je dan beter schoolmuziek gaan studeren als je dat toch les wilt geven in muziek. Dan is dat alles wat minder van belang.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 15:46 

bonny schreef:
maar je zegt dat je die gedrevenheid moet hebben om een echte topper te worden. maar sommige mensen kunnen niet die topper worden. Die kunnen met alle gedrevenheid die ze hebben nooit een maurice andre, louis amstrong of maynard ferguson worden.
je moet ook je eigen niveau weten. iedereen kan als hij zich volledig inzet en een beetje talent heeft, hoog in het amateur voetbal spelen. misschien nog wel hoger. maar je kunt zelf ook op een gegeven moment zien wat je plafond zal zijn.... dan zie je dat je niet de van nistelrooy of van persie word. moet je dan maar niet meer doorgaan omdat je weet dat je die wereld topper nooit zult worden? lijkt me niet..... als je dromen hebt, moet je daar altijd voor gaan.

Er is maar een paar procent van de leerlingen zó getalenteerd en vooral zó gedisciplineerd om keihard te werken dat ze een topper kunnen worden, de meeste dromen zijn bedrog zong ooit een Nederlandse filosoof :wink:
eerder schreef je dit;
Citaat:
en misschien blijkt tijdens mijn studie dat ik wel die topper ben of kan worden. en dan zal ik met liefde "prof trompettist" worden.....

Dát is werkelijk naief en kun je wel uit je hoofd zetten, als je niet allang bezig bent, en leeft op de manier die ik eerder beschreef.
Wat je in je eerste alinea schrijft is veel reëler...
Maar ik zei al eerder, kijk wat deze topic heeft uitgelokt aan reacties al het gaat om trompetdocenten.
In feite heb jij het (m.i. twijfelachtige) geluk dat er zo belachelijk veel conservatoria zijn
in zo'n klein land. Ik schreef ook al eerder dat daardoor welliswaar een héél grote groep studenten met muziek bezig kan zijn maar dat daardoor wel het nivo op de conservatoria, met name in de provincie, schrikbarend laag is...
Natuurlijk zou jij nét die uitzondering kunnen worden die.... etc...etc...
Maar als we deze problematiek groter bekijken, en da's de reden dat ik zoveel tijd steek in deze topic, het gaat mij uiteraard niet specifiek om jou, moeten we constateren dat er véél te veel studenten afstuderen met een te laag nivo.
Een té laag nivo om mee te kunnen draaien in de orkesten (je wilt niet weten hoe vaak we dit meemaken) en, eigenlijk nog erger, een té laag nivo als trompetdocent, want die maakt de visueuze circel weer rond.
En nogmaals Bonny, het gaat mij niet om jou peroonlijk, ik gun jou een goede toekomst op een manier die jij kiest en prettig vindt.
Waar het me wél omgaat lijkt me onderhand wel duidelijk toch?

Laatst bijgewerkt door De Ronde Van op 07 jun 2008 15:52, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 15:47 

erikveldkamp schreef:
@ bonny
Begrijp ik nu goed dat je al een tijd geen les hebt gehad, je niet in een bigband, popband, salsaband of jazzcombo speelt en nog niets van improviseren af weet en dat allemaal denkt in 4 jaar te gaan leren zodat je andere mensen daarin les kunt gaan geven?
Misschien kun je dan beter schoolmuziek gaan studeren als je dat toch les wilt geven in muziek. Dan is dat alles wat minder van belang.

Erik is veel bondiger en zegt in een paar woorden waar ik al dagen mee bezig ben...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 16:25 

Wat ik mij wel eens afvraag:

Er zijn ook mensen (uit de provincie) die wel het vereiste (speel)-niveau hebben en uiterst gediciplineerd zijn.

Die mensen kunnen met gemak mee spelen met bepaalde orkesten en die hebben daarvoor nog nooit in een bigband, popband, salsaband of jazzcombo gespeeld.

Misschien zijn dit dan net die uitzonderingen :?:

Docenten op het conservatorium vragen zich af waarom hij niet eerder is begonnen met conservatorium. :?:

Simpel: De één heeft een talen-knobbel, de ander een wiskunde-knobbel en de 3e heeft een muzikale-knobbel, maar dat is dat ook het enige. Hij heeft geen HBO niveau, kan NIET goed leren, maar wel uitzonderlijk spelen.

Helaas haalt hij de praktijk gemakkelijk, maar van de theorie bakt hij niks.

Deze man studeert NIET af, en kan dus niet bij de bekende en grote bands.

Hij geeft gelukkig wel les, en heeft ook (meerdere) talenten/uitzonderingen onder zijn hoede. (deze kunnen overigens wel goed leren)

Waarom krijgt deze man (die misschien vele malen beter is dan menig "prof") geen baan in de muziek en de "afgestudeerde prof" WEL?

Deze man zijn droom viel dus in duizend stukken, uiteindelijk hoopt hij die nog steeds te bereiken... of zijn die dromen toch bedrog??

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur