criminelis schreef:
Wat ik mij wel eens afvraag:
Er zijn ook mensen (uit de provincie) die wel het vereiste (speel)-niveau hebben en uiterst gediciplineerd zijn.
Die mensen kunnen met gemak mee spelen met bepaalde orkesten en die hebben daarvoor nog nooit in een bigband, popband, salsaband of jazzcombo gespeeld.
Misschien zijn dit dan net die uitzonderingen
Docenten op het conservatorium vragen zich af waarom hij niet eerder is begonnen met conservatorium.
Is je eerste zin nou een vraag en geef je zelf daarop het antwoord?
Zo ja... met het gemak meespelen met ál die bands die je opnoemt en dát zonder ervaring? Hoe kom je bij die gedachte? Ik moet de eerste nog tegenkomen!
Om Erik maar weer eens te citeren, over wie heb je het in hemelsnaam? Ik wil hem of haar héél graag leren kennen. Ik neem namelijk wel aan dat jij onder "meespelen" verstaat, écht goed meespelen met alles wat daarbij hoort... en niet simpel meespelen,
want op die manier kun je mij ook in het Nederlands blazersensemble laten "meespelen"...
Citaat:
Simpel: De één heeft een talen-knobbel, de ander een wiskunde-knobbel en de 3e heeft een muzikale-knobbel, maar dat is dat ook het enige. Hij heeft geen HBO niveau, kan NIET goed leren, maar wel uitzonderlijk spelen.
Helaas haalt hij de praktijk gemakkelijk, maar van de theorie bakt hij niks.
Ik zei al eerder tegen Bonny dat het conservatorium hier maar weinig mee te maken heeft.
Ook ik zeg voor de zóóóveelste keer (net als Erik V.) een diploma zegt mij niets.
Ik ken er véél te veel die het hebben maar waar ik (liever) niet mee wil spelen...
(Zie de stof over het aantal conservatoria en het té lage nivo).
Anderzijds ken ik geweldige musici die zelf een blauwe maandag, of helemaal niet op het cons hebben gezeten en er nu lesgeven.
Citaat:
Deze man studeert NIET af, en kan dus niet bij de bekende en grote bands.
Jij weet écht niet waarover je praat!
Er is niet ÉÉN orkest die een musicus die ze graag zouden willen hebben, vraagt om een papiertje! Dat papiertje heb je (soms) nodig als je wilt gaan lesgeven.
Citaat:
Waarom krijgt deze man (die misschien vele malen beter is dan menig "prof") geen baan in de muziek en de "afgestudeerde prof" WEL?
Omdat hij/zij niet zo goed is als jij blijkbaar denkt. Je begeeft je daarmee overigens in een zéér groot gezelschap. Ik ben er ook zeker van dat jij niet kunt beoordelen of een trompettist wel of niet geschikt is om te écht goed te functioneren in een trompetsectie van een professionele band.
Citaat:
Deze man zijn droom viel dus in duizend stukken, uiteindelijk hoopt hij die nog steeds te bereiken...
Als hij werkelijk zo goed is als jij denkt komt hij vanzelf wel bovendrijven in de muziekvijver, maar nogmaals, Jouw criteria zijn zéker anders dan de mijne.