trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stuk voor conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 22:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 11:55 
Moderator

De Ronde Van schreef:
Dehaanmuziek schreef:
Als ik nu zeg dat je dat waarschijnlijk niet gaat lukken zal je het er vast niet mee eens zijn, dus wat heeft het dan voor zin om antwoord te geven?!
Ik zou zeggen: ga toelatingsexamen doen en kom er achter waar je werkelijk staat.
Maar wees voorbereid op een grote teleurstelling. :idea:

Ik denk dat Bonny mogelijk juist wél wordt aangenomen...
Zoals ik al zei, ál die conervatoria hebben leerlingen nodig en zijn derhalve niet zo erg
krities bij de toelatingen en overgangs-examens, en dat is een slechte zaak.
Dát is nou precies wat ik al pagina's lang probeer uit te leggen...

Ach, dan merkt ze dat in de praktijk wel... Als ze een halfwas prof word die verder niet veel in te brengen heeft, zal ze het nog verduiveld moeilijk krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 12:09 

bonny schreef:
@ De Ronde Van:
Ik heb niet zo zicht op wat er van het conservatorium afkomt, en wat de kwaliteit daarvan is. omdat ik nooit een andere docent heb gehad, weet ik ook niet wat het niveau is van de leraren.
Maar een iets mindere trompetist kan toch wel de punten ( zoals ademhaling en embouchure ) waar de discussie mee begon, helemaal goed hebben?

''Alles kan, Ik kan in principe in één week de hoofdprijs winnen in de lotto én in de staatsloterij...
Is het waarschijnlijk en moet ik daar vanuit gaan? Nee.
Kom ik weer terug op die km's die je niet hebt gemaakt als trompettist. Als je zelf nooit hebt meegemaakt wat het is om af en toe "dood" te gaan op die trompet en hoe je niet weet hoe je de volgende twee sets er nog uit moet gaan zien te krijgen, en tientallen andere zaken die met trompet spelen te maken hebben ook niet hebt meegemaakt...
En desondanks weet je toch alles van embouchure en ademhaling/steun en kun je dat heel goed op je leerlingen overbrengen?
Dat komt toch dicht bij twee hoofdprijzen in één week...
Marnix schreef:
Niet alle pas afgestudeerden zijn slechte docenten. Als ik de problemen moet aanhalen die ik over heb moeten nemen van mensen die al jaren zijn afgestudeerd en zelfs met pensioen zijn gegaan, dan zou ik zoveel typen dat dat op dit forum niet zou passen.

Die slechte trompetdocenten die al járen zijn afgestudeerd of zelfs al met pensioen zijn,
zijn ooit nét afgestudeerd geweest...
Je denkt toch niet dat het tóen wel goede docenten waren?
Die stonken van het begin af aan, nét zoals dat nú nog steeds gebeurt en dat is dan ook de reden dat ik al dagen (behoorlijk tevergeefs blijkbaar) probeer uit te leggen dat dit anders zou moeten.
Het aantal conservatoria omlaag en het nivo omhoog!

Laatst bijgewerkt door De Ronde Van op 08 jun 2008 12:16, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 12:14 

marnix schreef:
Ach, dan merkt ze dat in de praktijk wel... Als ze een halfwas prof word die verder niet veel in te brengen heeft, zal ze het nog verduiveld moeilijk krijgen.

Het is al meerdere malen in deze topic aan de orde geweest dat onze Bonny een
jongeman is...
En dan neem je mij regelmatig kwalijk dat ik niet goed lees :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 12:19 
Moderator

De Ronde Van schreef:
Die slechte trompetdocenten die al járen zijn afgestudeerd of zelfs al met pensioen zijn,
zijn ooit nét afgestudeerd geweest...
Je denkt toch niet dat het tóen wel goede docenten waren?
Die stonken van het begin af aan, nét zoals dat nú nog steeds gebeurt en dat is dan ook de reden dat ik al dagen (behoorlijk tevergeefs blijkbaar) probeer uit te leggen dat dit anders zou moeten.

Dat is natuurlijk een 2 ledig verhaal, er zijn fantastische trompettisten, die beroerd doceren, en er zijn beroerde trompettisten die fantastisch lesgeven. ( En ja, zo ken ik er dus wel een paar ).
Maar het heeft niet zoveel met leeftijd te maken ( dat is wat ik dus al een hele poos probeer duidelijk te maken ). Lesgeven moet voor een deeel ook in je zitten. Je moet er lol in hebben. Je moet weten hoe je iets uit moet leggen, liefst op veel verschillende manieren.

Dat er teveel conservatoria zijn, ben ik met je eens. Dat het niveau omhoog moet ook. Maar ga jij maar uitzoeken welke conservatoria zouden moeten verdwijnen. En dat verdedigen.

Kijk naar bijvoorbeeld een regionaal conservatorium als Groningen. Bedient de regio. Trompettisten die daar vandaan komen, zijn toch niet slecht. ( Rudolf Weges, Ido Jan Stalman, Friso Valkema, en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen ). Groningen schijnt ook een zeer goede celloklas te hebben. Moet je dan toch zonder meer zo'n conservatorium opdoeken? Ik denk zelf van niet. Maar goed. Welke dan wel?

Tilburg. Daar gebeurt nauwelijks meer iets. De trombone en trompetklas zijn leeg. Nog een paar hoornisten. Wat strijkers. De grotere docenten zijn er weg, nieuwe docenten trekken vooralsnog geen leerlingen. Die zou je kunnen opdoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 12:31 

De Ronde Van schreef:

dat punt heb je al een paar keer gemaakt, maar hoe wil je dat daar verder over gepraat word?

dat is toch puur iets waar de conservatoria iets aan moeten doen? of moeten mensen die een ambitie hebben om iets met trompet te doen, er van afzien om die droom waar te maken?

Het probleem ligt dus bij de conservatoria, en niet bij de persoon die graag daar mee bezig wil.
ik snap dus niet goed, wat je verder verwacht dat er hierover gezegd word.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 14:50 

bonny schreef:
Dehaanmuziek schreef:
bonny schreef:
Dehaanmuziek schreef:
Ik als leek (die wel al het voorgaande gelezen heeft) denk dat je van veel te veel dingen veel te weinig weet, om het te gaan maken op het conservatorium!

Het eerste wat in me op komt is wat De Ronde Van ook al schreef: naief.

en denk je dat dat nog bij te schaven is in de komende 2 jaar ? of denk je dat het nutteloos is om door te gaan voor trompet?

Als ik nu zeg dat je dat waarschijnlijk niet gaat lukken zal je het er vast niet mee eens zijn, dus wat heeft het dan voor zin om antwoord te geven?!
Ik zou zeggen: ga toelatingsexamen doen en kom er achter waar je werkelijk staat.
Maar wees voorbereid op een grote teleurstelling. :idea:

Als dat hier word gezegt neem ik dat zeker mee. Er zitten hier mensen op het forum die er genoeg verstand van hebben, dus ik luister ernaar, en probeer er van te leren.

hoe kun je trouwens zeggen dat ik het niet kan halen zonder dat je mij hebt horen spelen? maar misschien heb je gelijk.

ik ben zeker van plan om de toelating te doen, en dan zullen we wel zien.

Ik heb nergens gezegd dat je het niet zal halen!
En ik heb je inderdaad nooit horen spelen, maar als ik alles zo lees wat je schrijft heb ik wel het idee dat je er te licht over denkt.
Ik heb het hier al eens eerder gemeld: ook ik heb jaaaaaaren geleden eens toelatingsexamen gedaan (in Hilversum, toen nog) ik heb geen idee bij wie dat was, ik had geen idee wat er van me verwacht werd, ik had geen idee van hoe akkoorden in elkaar zitten en van de verdere theorie wist ik maar een beetje de basis.
Het spelen was wel OK, maar ook niet super.
Ik ging er dus nogal naief naartoe en ben dus (natuurlijk) niet aangenomen.

Ik krijg bij jou het gevoel dat je er net zo voorstaat als ik toen.
Ik heb het toen niet gered, dus zou het me verbazen als jij het wel redt.
Maar wellicht is het zoals De Ronde Van zegt en zijn de eisen wat versoepeld.

Ik wens je in elk geval veel succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 19:59 
Moderator

bonny schreef:
De Ronde Van schreef:

dat punt heb je al een paar keer gemaakt, maar hoe wil je dat daar verder over gepraat word?

dat is toch puur iets waar de conservatoria iets aan moeten doen? of moeten mensen die een ambitie hebben om iets met trompet te doen, er van afzien om die droom waar te maken?

Het probleem ligt dus bij de conservatoria, en niet bij de persoon die graag daar mee bezig wil.

Mensen die echt ambitie hebben, weten dat al heel vroeg ( in de regel ). En zijn daar uren mee bezig. Niet alleen studeren, maar ook luisteren. Dingen opzoeken. Die willen maar 1 ding. Muziek maken. Die mensen willen vaak geen 2e studie, of beroep. Die mensen hebben ook vaak niet de intentie om rijk te worden. Ze willen muziek maken.

Neem mensen als Erik Veldkamp en Ronde Van als voorbeeld. Hoezeer ik ze ook niet altijd waardeer, ze zijn beide gepassioneerd. Het zijn beide mannen die leven met muziek. Ze staan ermee op, en ze gaan ermee naar bed. En daar waardeer ik ze dan wel op. Omdat ik dat herken.

Als jij dat niet hebt, en je wil per se het conservatorium als 2e studie doen. Laat dan maar. Dan heb je gewoon die passie niet, die een aantal anderen wel hebben.

No offence verder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 21:22 

bonny schreef:
De Ronde Van schreef:

Citaat:

Wat ik zou willen is niet relevant. Ik wil wereldvrede maar ook daaraan kan ik niets veranderen. Er wordt al heel lang en heel veel over dit onderwerp gesproken en het grappige is dat alle betrokkenen het er wel over eens zijn dat zó veel conservatoria en muziekhogescholen voor zo'n klein land veel te veel is (en dan laat ik de conservatoria van nét over de grens nog buiten beschouwing). Maar niemand wil zijn baantje kwijt, dus je kunt constateren dat alle betrokkenen, als het hierom gaat, boter op hun hoofd hebben... Ik ook... Ik val regelmatig in als trompetdocent op het conservatorium van Rotterdam en zit ook regelmatig in die functie bij overgangs en eindexamens.
Welke conservatoria zouden er weg moeten? Ik kan het je niet vertellen, maar ik weet
wél dat je niet op 13 of 14 universiteiten geneeskunde of economie kunt studeren.
Het lijkt mij dan ook iets waar de hoge heren en dames over zouden moeten gaan.

Citaat:

Nee, de jonge studenten is niets kwalijk te nemen, die moeten er voor gaan als zij dat willen. Maar steek je kop niet in het zand. Ik hoop dat het voor jou allemaal goed uitpakt
maar wees niet erg verbitterd en teleurgesteld als je over 15 jaar de handoek in de ring moet gooien omdat je dán pas onder ogen durft te zien waarover wij het NÚ hebben.
Vergis je niet, die groep is groot en wordt groter en groter...
(en daar zitten, triest genoeg, vaak ook nog hele bekwame trompettisten bij).
Citaat:

Mijn verwachting van wat er verder nog over gezegd gaat worden?
Dat lijkt mij niet relevant en is bovendien nogal persoonlijk...
Ik strijk hier al te vaak mensen tegen de haren in. :roll:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur