Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 jun 2008 19:30 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
erikveldkamp schreef: ... dan zou ik ook een stoffig geluid produceren. Ik vond hem op die cornet ook stoffig klinken. Ze klinken heel erg doods...
... de amerikanen (die op Monette spelen,) hebben het over een "creamy" sound, klinkt een stuk prettiger dan stoffig en doods.
Het is maar net waar je van houdt. Ik heb menigmaal mensen op (met name) Schilke horen spelen en die kunnen wonder mooi spelen, het enige wat uit de beker komt is toon, een zuivere toon, zijde zacht en rond, kan het niet anders benoemen(kan ook hard hoor maar dat maakte niet het meeste indruk op mij)... maar niet mijn smaak, kan toch? Ik heb blijkbaar een andere klankvoorstelling en ik heb de mazzel dat mijn trompet mij daarbij helpt. Ik ga voor creamy.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 jun 2008 20:28 |
|
|
|
...
Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 13:48, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 jun 2008 20:48 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
erikveldkamp schreef: ...Dat je op een Schilke zijde zacht en rond kunt spelen zal best, dat kun je op elke toeter als je daar het talent voor hebt. ....
...dezelfde mensen kunnen die klank niet uit een Bach halen, er komt dan toch op een of andere manier een "krasje" op de klank. En dat krasje maakt de klank voor mij wat "levendiger". Het valt me gewoon op dat de Schilke spelers die ik ken zo'n klank hebben(sterie"l?)... eentje ervan speelt nu overigens na een Bach te hebben gespeeld, een Oiram... met "krasje". Prachtig!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 jun 2008 21:49 |
|
|
|
...
Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 13:49, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 jun 2008 22:50 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Het begint een beetje op een 1-2 tje te lijken tussen Ruli en E.V. da's jammer.
Allereerst vind ik het een beetje raar dat iemand die altijd zei groot fan van Marsalis te zijn en een Monette heeft gehad zegt dat Monettes stoffig klinken...Echt een beetje raar. Blijkbaar heb je dat niet altijd gevonden, Erik. Kun je misschien uitleggen wanneer en waarom je mening hierin blijkbaar zo veranderd is?
Arme Ron Miles, die zo stoffig klinkt op zn Monette...iemand eraan gedacht dat dit misschien de klank is die hij wil bereiken? Chris Botti zou ik ook in die categorie willen plaatsen...hee die heeft een Committee, Eric Vloeimans, hee die heeft een v.Laar...kortom, volgens mij heeft deze stoffige klank (of noem het zoals je wilt) niets met het merk of type instrument te maken (trouwens ik ken hele trompetsecties uit dorpsorkesten vol met stoffige klanken, of dat nou de bedoeling is of niet, op Bach, etzen, Kanstul, Yamaha etc.etc.).
Ruli en Erik zullen het misschien beide niet met me eens zijn, maar ik ben een beetje Schilke gek, maar heb ook een zwak voor Monettes. Hoewel de bedrijfsfilosofie verschilt, behoren beide merken bij de kwalitatief beste instrumenten die er te krijgen zijn. Ook wat betreft klank vind ik ze niet ver uit elkaar liggen. Zo hebben beide instrumenten een zeer heldere klank, de Monette alleen dikker ('denser'), en ze stemmen probleemloos. Op beide fronten nogal een verschil met Bach en de meeste Bach klonen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 17 jun 2008 06:27 |
|
|
|
...
Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 13:49, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 17 jun 2008 15:05 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
erikveldkamp schreef: Blijkbaar ben jij niet in staat het verschil te horen tussen een zware Monette of een Committtee of een van Laar V-Flow. Misschien moet je je er wat meer in verdiepen.
Ik zeg niet dat er geen verschil is tussen deze instrumenten. Ik zeg alleen dat verschillende mensen op deze verschillende instrumenten qua klank in dezelfde categorie kunnen vallen (stoffig/creamy, wat je wilt).
Ik denk dat dit 'm dus meer ligt aan de bespeler dan het instrument. Ik dacht dat jij ook altijd op dit forum schreef iets in de trant van "klank bestaat uit 5% instrument 10% mondstuk en 85% bespeler" o.i.d. Nu beweer je dus dat ze zo klinken door het instrument...ik snap er niks meer van. Je bent in ieder geval niet erg consistent in je verhaal, door de jaren. Dat is niet erg, meningen kunnen veranderen, maar het zou interessant zijn te vertellen waarom je van mening veranderd bent, ipv. de discussie af te doen met non-argumenten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 17 jun 2008 15:43 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
Ruli schreef: Monette heeft er een nieuw model bij: de Sattva... niet in bes maar in G!
Ik heb video 1 gekeken, en vind het instrument, of Ron Miles, nergens naar klinken.
Het klinkt stoffig, maar zonder kern. Het kraakt en is vals, en de lijntjes die hij speelt zijn ook niet echt inspirerend. Hij heeft het ding wel pas twee weken, zegt hij.
Wordt het op video twee nog beter, of hoef ik die niet te kijken?
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |