trompet.nl > forum > Toon onderwerp - zacht hoog
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2008 15:36 

Een goede ademsteun betekent een constante luchtstroom, ook als je zacht moet spelen. Daar zijn wel wat oefeningen voor. Eentje daarvan is bijv. door toonladders te oefenen met een decrescendo omhoog (dus forte beginnen op een lage g, decres. naar g2 spelen tot pianissimo en dan weer crescendo naar de lage g).

Wat ik ook een goede oefening vind is de stempomp eruit halen zodat je alleen op het mondstuk in de leadpipe speelt. De kunst is het dan om een F1 te spelen waarbij de toon gelijkmatig blijft. Doe deze oefening ook met cresc. en decr. Zorg ervoor dat de kwaliteit van de toon hetzelfde blijft en de stemming niet veranderd.

Om je buikspieren te voelen hoe ze werken bij een sterke ademsteun kun je bijv. een vuist maken en daarin proberen te blazen. Door de enorme weerstand moeten de buikspieren aangespannen worden om voldoende luchtdruk te creëren.

Meestal lost een goede ademsteun veel problemen op, incl. zacht inzetten op moeilijkere noten.

Profiel  

Berichttitel: vet hard!
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008 10:14 

Om zacht hoog te kunnen spelen is controle nodig, controle over de balans tussen ademsteun, embouchure, tongpositie, stand van de trompet op de lippen, druk van het mondstuk op de lippen etc. etc. Het is natuurlijk niet te doen om dat allemaal 1 voor 1 in stelling te brengen als het zo ver is dat die noot geproduceerd dient te worden.
Beter is het om door gerichte studie een spiergeheugen te ontwikkelen zodat je er niet bij na hoef te denken als er wat voor noot dan ook overignens, van je verwacht wordt.
Er van uitgaande dat je in het bereik wat je inmiddels beheers een goede toon / techniek hebt kan je vanuit die basis je bereik uitbreiden.

1) Speel mf een toonladder van f1 tot f2 met een "d" aanzet. Wees super kritisch op jezelf! ga door met deze toonladder tot alle tonen goed in de kern klinken. Zet het mondstuk van je lippen af voor je een nieuwe run gaat maken.
2) Als je dat beheers speel dan de drieklank van deze toonladder, herhaal deze drieklank tot ook hier alle tonen goed klinken. Niet stiekum harder gaan duwen of harder toeteren!
3) Dan speel je eerst de f1, gevolgd door de octaafsprong naar f2, ook hier moeten beide tonen goed klinken.
4) Ten slotte zet je in op f2. Het zal niet meevallen om die in 1 keer goed te raken zonder trukjes als persen, een geforceerde aanzet etc etc. Als het niet in 1 keer lukt ga je weer een stapje terug tot het wel lukt. Op deze manier train je je spiergeheugen en zal het een gewoonte worden om zo te gaan spelen, ook in ongunstige omstandigheden zoals spelen in een bandje met een testosteron gitarist.

Als dit een fluitje van een cent is doe je het zelfde met de toonladder van f#, daarna g enz enz.
Niet gelijk deze oefening in pp doen anders heb je kans dat je je ademhaling afsluit; dit zal leiden tot persen en andere slechte gewoontes. Als je alles wat je wil spelen ook kan spelen op techniek kan je dezelfde oefening doen afgewisseld mf - pp of ff - pp, de mogelijkheden zijn legio.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008 11:28 

Wat ik nog wel eens als lastig ervaar is het aanzetten van noten rondom C3 in een sectie, de intonatie tussen de collega trompettisten. Dit heeft naar mijn idee te maken met het 'horen' van de noot die je wilt gaan spelen. Als je je een voorstelling van de toon kunt maken, kan dat helpen bij het blazen en raken ervan.

Dit helpt naar mijn idee ook bij het oefenen van zachte aanzetten in de hoogte, weten en tussen de oren hebben wat je wilt blazen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008 13:01 

We kunnen het er best over eens zijn dat het gewoon lastig en tricky is om noten rond de C3 zuiver en netjes aan te zetten. Zowel hard als zacht, jazz, klassiek, amateur, prof. Het blijven linke plekken. Dat is nu eenmaal één van de lastigere dingen op een trompet. Maar dat maakt de uitdaging ook groter. Het is iedere keer bullseye of niks. En ik heb ook echt de groten der aarde wel eens horen kicksen op zo'n noot. Misschien nog een tip: niet te ingewikkeld over doen en met veel aplomb inzetten. Beter goed mis, dan miezerig raak. Het blijft een trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008 13:15 

Dat doet me denken aan een live-DVD opname met een soulband. In het nummer Soulman zit het bekende riffje wat iedereen kent A, G#, F#, E (2x). Dit had ik natuurlijk al tig maal gespeeld maar uitgerekend op die live opname (wat dus niet meer over te doen is) kicks ik op die A; en wel op zo'n manier dat daar geen onduidelijkheid over kan ontstaan :oops:

Ik probeer er niet aan te denken zo gauw dat nummer weer langs komt anders ga je echt verkeerd. Ik denk dat m'n spiergeheugen me op dat moment even in de steek heeft gelaten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008 13:26 

Karel schreef:
Ik probeer er niet aan te denken zo gauw dat nummer weer langs komt anders ga je echt verkeerd. Ik denk dat m'n spiergeheugen me op dat moment even in de steek heeft gelaten.

Je moet nooit focussen op negatieve ervaringen zoals een fout uit het verleden. Je moet je altijd focussen op waar je NU mee bezig bent. Anders kicks je voor de 2e keer wat niet de bedoeling is, en dan wordt het pas echt een obsessie.

Als je spiergeheugen goed getraind is zal het je nooit in de steek laten. Je moet het alleen maar aanspreken op het juiste moment. Het is een reflex, die verleer je niet.

Ik denk dus eerder dat je je meer met iets anders bezig was dan met het zo muzikaal mogelijk spelen van dat loopje. In dit geval was je denk ik meer bezig met het zenuwachtig zijn voor een live opname en proberen geen fouten te maken, dan met de muziek op zich. Als ik me niet concentreer dan speel ik ook stukken die ik al 1000x gespeeld heb ook niet zoals het moet.

Bill Adams enzo... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008 16:10 

Ja ik weet het, focussen is heel belangrijk. Ik was waarschijnlijk niet 100% geconcentreerd. Is soms ook best moeilijk als er mooie vrouwen voor het podium staan...... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008 22:54 

toen ik de vraag van dit topic stelde had ik in mijn hoofd het stuk hymn to the fallen daar moest ik volgens mij zo goed als solo op a inzetten, maar steeds probeerde ik die a zo zacht te spelen dat ik er "van af viel" inmiddels al wel wat mooie tips gehoort en geprobeert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur