trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verbeteren tongslag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: verbeteren tongslag
BerichtGeplaatst: 25 jun 2008 14:37 

heeft iemand handige tips om de tongslag te verbeteren?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2008 14:59 

Uren maken met studeren, de enige manier!

Arban erbij pakken, en de tongslag etudes eerst met alleen T oefenen, dus T-T-T-T-T etc.
daarna alleen de K, waarbij je moet proberen de K net zo helder te spelen als de T. In het begin zal dit waarschijnlijk niet gaan, en je zult een ontzettend zere strot krijgen, maar na verloop van tijd zul je verbetering merken.

Daarna gaan beginnen met de T-K-T-K-T-K of T-T-K-T-T-K, net wat je het eerst wil doen.

Let op de regelmaat van de groepjes noten, en ook hier, de aanzet moet bij alle noten gelijk zijn.

Het allerbelangrijkste plaats ik met opzet hier onderaan, zorg altijd dat je IN DE LUCHTSTROOM articuleert. Dus niet je lucht "wegschieten" door je aanzet, maar als het ware 1 lange noot spelen, die je onderbreekt door de verschillende aanzetjes.

Wereldtubaïst Oystein Baadsvik beschrijft het spelen van tongslag als een langwerpige drilpudding die je in plakjes snijdt: Als je een snee (aanzet) maakt, moet de overgang van het ene naar het volgende stukje niet zichtbaar (hoorbaar) zijn, m.a.w. er moeten geen gaten vallen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2008 16:03 

ik heb veel profijt gehad van de arban studies... dus dat is mijn tip...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2008 16:29 

in arban staat het er ook bij geschreven.

2 delige tongslag tu-ku tu-ku tu-ku tu-ku
3 delige tu-tu-ku tu-tu-ku tu-tu-ku tu-tu-ku

gewoon een kwestie van oefenen. Ik doe het ook wel eens als ik ergens heen fiets, gewoon droog, ik heb het idee dat het helpt, maar weet het niet zeker (iemand wel?)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2008 16:40 

bonny schreef:
in arban staat het er ook bij geschreven.

2 delige tongslag tu-ku tu-ku tu-ku tu-ku
3 delige tu-tu-ku tu-tu-ku tu-tu-ku tu-tu-ku

gewoon een kwestie van oefenen. Ik doe het ook wel eens als ik ergens heen fiets, gewoon droog, ik heb het idee dat het helpt, maar weet het niet zeker (iemand wel?)

Ja zeker helpt dat, je kunt natuurlijk ook zonder trompet de helderheid en snelheid van je K-aanzet verbeteren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2008 18:24 

Mij werd ooit het advies gegeven om 3-delig zo te doen:
TKT-TKT-TKT-TKT, dit omdat mijn TTK-TTK-TTK zwaar onritmisch was. Gek genoeg werd het door deze manier echt ritmisch veel beter, weet niet precies waarom. Nu gaat TTK ook gewoon goed.

Verder heb ik heeeeel veeeeeel toonladders met een K-aanzet geoefend, daarom klinkt de K nu ook als een fatsoenlijke aanzet ipv T-CH-T :wink: . Eerst een beetje van G tot G, Daarna hoger en lager (mijn ervaring is dat dit de lastige dingen zijn).

Verder heb ik gewoon Arban erbij gepakt en voor mezelf besloten dat ik c. de venice op mijn D-examen moest kunnen spelen. Heeft me heel wat uren gekost haha.

Kortom:
Beginnen met een fatsoenlijke manier van studeren zodat je een beetje het "gevoel" krijgt...daarna gewoon doen, doen, doen, doen.

Laatst bijgewerkt door toet'n!! op 25 jun 2008 18:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2008 18:39 

toet'n!! schreef:
Mij werd ooit het advies gegeven om 3-delig zo te doen:
TKT-TKT-TKT-TKT, dit omdat mijn TTK-TTK-TTK zwaar onritmisch was. Gek genoeg werd het door deze manier echt ritmisch veel beter, weet niet precies waarom. Nu gaat TKT ook gewoon goed.

Verder heb ik heeeeel veeeeeel toonladders met een K-aanzet geoefend, daarom klinkt de K nu ook als een fatsoenlijke aanzet ipv T-CH-T :wink: . Eerst een beetje van G tot G, Daarna hoger en lager (mijn ervaring is dat dit de lastige dingen zijn).

Verder heb ik gewoon Arban erbij gepakt en voor mezelf besloten dat ik c. de venice op mijn D-examen moest kunnen spelen. Heeft me heel wat uren gekost haha.

Kortom:
Beginnen met een fatsoenlijke manier van studeren zodat je een beetje het "gevoel" krijgt...daarna gewoon doen, doen, doen, doen.

Over die TKT, zeker een goed idee, ik studeer daar zelf ook op, maar natuurlijk is het het beste om ze beide goed te beheersen, zodat je ze kunt toepassen op momenten dat één van beiden net watbeter ligt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2008 18:50 

Ja, ff foutje. al die T's en K's ook :roll:
Ik Wilde zeggen dat TTK ook gewoon goed gaat nu. Zeker makkelijk om allebei te kunnen :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur