trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 14 feb 2026 20:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2008 08:56 

HJ schreef:
Ik heb inmiddels een paar leerlingen van mij die een Roy Benson 202 met monelventielen hebben aangeschaft, en ik moet zeggen, dat bevalt me uitstekend. Zowel verzilverd als gelakt, mooi afgewerkt, hippe vorm, simpel maar goed 7c mondstuk erbij, mooie draagtas, en dat allemaal voor nog geen 300 Euro. Die dingen spelen hartstikke lekker en de ventielen zijn (tot nog toe) betrouwbaar.

Bedoel je deze trompet? : http://www.blaasinstrumentendirect.nl/t ... p-226.html

Waar baseer je de keuze op tussen verzilverd en gelakt? Behalve dat ik de gelakte mooier vind, gaat het natuurlijk ook om het geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2008 09:18 

Citaat:

Yup.

Citaat:
Waar baseer je de keuze op tussen verzilverd en gelakt? Behalve dat ik de gelakte mooier vind, gaat het natuurlijk ook om het geluid.

Ik heb twee leerlingen meet een gelakte versie, en eentje met een verzilverde. Qua spelen maakt het niks uit, en het geluid is ook niet anders. Ik heb niet lang genoeg ervaring met de kwaliteit van de lak of verzilvering van deze instrumenten, dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Over het algemeen is zilver wat degelijker, maar moet je het wel vaker poetsen. Lak blijft wel glimmen, maar als je aggresief zweet hebt, dan vreet het gauwer door lak heen dan door zilver, maar dat hangt ook erg af van de kwaliteit van de verzilvering of lak.

Kortom, voorlopig kan ik niet meer zeggen dan dat je persoonlijke voorkeur (of de portemonnee) maar de doorslag moet geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2008 14:16 

Mijn leerlingen hebben die ook inderdaad. Prima om op te beginnen en het ziet er een stuk beter uit dan al die oude toeters die nog ergens in een kast liggen, dat vinden leerlingen ook leuker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2008 21:57 

Wat ik me afvraag bij aanschaf van een trompet: speelt bij jullie niet mee de waadevastheid van het instrument? Ik zit ook op het saxforum en daar komen natuurlijk dezelfde vragen voorbij. Daar geven ze buiten het advies van speelgemak etc ook mee dat je beter kunt kiezen voor een instrument die z'n waarde behoud zodat je later wat makkelijker van instrument kunt wisselen omdat het nog veel opbrengt. Hoe zit dat bij de trompetten want eigenlijk kom ik dat argument niet zoveel tegen bij jullie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2008 22:27 

Dat hangt er vanaf. Het geldt vooral als je bij de aanschaf twijfelt tussen een nieuw of een gebruikt instrument. Stel je hebt € 1000,- te besteden. Dan kun je bv besluiten om een gebruikte Bach te kopen of een nieuwe Jupiter. Die Bach brengt over 5 jaar nog steeds € 1000,- op maar die Jupiter veel minder.

Bij vergelijkingen tussen alleen nieuwe instrumenten gaat die vergelijking niet meer op. Als grove richtlijn kun je aanhouden dat een nieuwe trompet ongeveer de helft in waarde zakt, de een wat meer dan de ander. En daar blijft ie dan vervolgens op hangen. De leeftijd maakt dan niet zo heel veel meer uit.

Dit is natuurlijk geen standaardregel, ook op trompetgebied heb je de Mark VI 'sen en de Ladyface's. Daar geldt die regel niet voor. Voor deze Vintage instrumenten geldt vooral de emotie en/of de mode van het moment.

Goed voorbeeld is de Martin Committee uit de periode 1940-1960. Tot een aantal jaren geleden kon je die voor een paar honderd dollar kopen in de States omdat niemand er interesse in had. Tegenwoordig beginnen de prijzen voor een goed exemplaar pas bij $ 3000,- En dat komt eigenlijk alleen omdat Chris Botti er op speelt en die is momenteel populair in de VS. Dat waait vervolgens weer over naar Europa en tegenwoordig betaal je er hier ook de hoofdprijs voor. Terwijl het helemaal niet zo'n bijzonder goed instrument is, integendeel.
Dus de markt voor Vintage instrumenten is best vergelijkbaar met de kunsthandel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2008 22:45 

Dus als ik het goed begrijp speelt Chris Botti nu op een instrument wat eigenlijk niet zo goed is? Is dat typisch iets voor trompetten om meer te kijken naar de bespeler dan het instrument? Bij de saxen speelt dat toch veel minder. Daar zie je ook veel minder de namen van bespelers langs komen maar meer de instrumentnamen en hun karakteristieke geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2008 23:09 

Ik zal niet beweren dat het instrument van Botti niet goed is. Maar op zich is een Martin zeker geen > $ 3000,- waard. Hij heeft alleen een band met het instrument dus hij doet hem niet weg. Hij heeft een haat/liefde verhouding met zijn instrument want ze zijn niet bepaald bekend vanwege hun geweldige intonatie en zuiverheid.
Maar als je een band hebt met je instrument is dat niet in geld uit te drukken. Mijn Schilke zal ik ook nooit meer weg doen, nog voor geen veelvoud van de marktwaarde :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur