trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Chuck !!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 09:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2008 15:01 

Vooruit, nog een Calicchio marketing filmpje... :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=bPsH3UuZVIc

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2008 14:51 

trumpet john schreef:
De calicchio's beginnen een beetje uit de gratie te raken als ik me niet vergis.
Is de kwaliteit dan echt minder dan bij van laar en consorten?
In ieder geval hebben ze wel een fantastische leadsound.

erikveldkamp schreef:
Een Calicchio heeft natuurlijk een typisch helder geluid met veel sizzle. Het is maar waar je van houdt. Ik heb zelf ook 3 jaar op een Calicchio gespeeld maar vond het teveel van het goede. Dat is een smaak kwestie.

Het gaat toch vooral ook om het type Calicchio waarop wordt gespeeld?
Jan Oosthof vertelde mij ooit dat ze destijds voor de hele Metropolesectie Calicchio's hebben aangeschaft omdat ze zo goed op de microfoon werkten, en dat de opname's ten goede kwam. Hij vond ze zelf niet het mooist klinken van alle merken die ze ook hadden kunnen kopen.
Daarentegen heeft Freddie Hubbard ook járen op Calicchio gespeeld, maar dat moet dan toch een heel ander type zijn geweest lijkt mij?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2008 15:10 

Hubbard speelt een groter model, een 3/9L als ik het goed heb. Daarbij speelt hij op een groot mondstuk. Vandaar dat ie zich op een gegeven moment kapot heeft geblazen. Je kunt niet constant blijven beuken op die C4's met dit materiaal zonder schade op te lopen.

Een Calicchio is gewoon een lichtgewicht toeter. Als je er lead op speelt met een klein mondstuk krijg je veel sizzle en projectie. Maar je zou er ook klassiek op kunnen spelen met een groot mondstuk. Marnix doet dat nu ook met zijn Kanstul (een Calicchio kopie).

Het voordeel van zo'n lichte toeter is de snelle response. Daar heeft een klassiek trompettist net zoveel voordeel van als een lead.

Dat een Calicchio goed werkt met een microfoon geloof ik wel. Maar Jerry Hey en vele anderen hebben ongelofelijk veel opgenomen met hun Bach. Ook dat werkt gewoon goed, net zoals vele andere merken. Luister maar eens naar Andy Haderer op zijn Schilke B1, of Torsten Benkenstein op zijn Schagerl, Derrek Watkins op zijn Smith & Watkins, etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2008 15:24 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Een Calicchio is gewoon een lichtgewicht toeter. Als je er lead op speelt met een klein mondstuk krijg je veel sizzle en projectie. Maar je zou er ook klassiek op kunnen spelen met een groot mondstuk. Marnix doet dat nu ook met zijn Kanstul (een Calicchio kopie).

Het voordeel van zo'n lichte toeter is de snelle response. Daar heeft een klassiek trompettist net zoveel voordeel van als een lead.

Dit klopt, ik vind de specificatie leadtrompet, of jazztrompet of wat sommige mensen eraan geven dan ook niet terecht. Ware het niet dat je toch met zo'n toeter moet oppassen dat je ( wanneer je klassiek speelt ) niet alle registers open moet trekken. Want dan gaat dat snelle reageren voor een klassiek trompettist tegen je werken. Maakt het spelen wel eenvoudiger. Hoef je niet meer zo allemachtig hard te werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2008 15:36 

Ik vergat het nadeel van een lichte toeter te noemen...

Een lichte toeter heeft een wat minder rijk geluid, het laag (de body) is ondervertegenwoordigd om het zo maar te zeggen. Dat miste ik dus in de Calicchio die ik destijds speelde en ook in mijn eerste B4 van Hub, die had ook een lichte beker. Mijn huidige B4 heeft een standaard gewicht beker waardoor hij wat voller van klank is. Dan heb je ook wat meer feedback als je een heftige tutti staat te spelen.

Maar er is voor alles wat te zeggen. Komende week gaan Marcel en ik naar Hub om (o.a) het Chuck Findley model uit te proberen... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2008 16:24 

erikveldkamp schreef:
Maar er is voor alles wat te zeggen. Komende week gaan Marcel en ik naar Hub om (o.a) het Chuck Findley model uit te proberen... :P

Én alle andere modellen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 15:48 

erikveldkamp schreef:
Vandaar dat ie zich op een gegeven moment kapot heeft geblazen.

Volgens mij had dat meer te maken met drank en drugs, dan met de verkeerde trompet of mondstuk, ja en dan gaat je mond stuk, ok, ik ben aan vakantie toe.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2008 15:54 

Je embouchure gaat niet naar de filistijnen door drank en drugs, maar door overmatig drukken en te lang doorspelen. Het is natuurlijk wel zo dat je dit soort dingen eerder doet als je beneveld bent.

Lees dit maar eens:

http://www.shout.net/~jmh/articles/freddie01.html

Hubbard traces his problem to a series of shows beginning in late 1992, when he flew to Europe on a gig with Slide Hampton's band, alongside fellow trumpeters Roy Hargrove and Jon Faddis. "I started playing high notes with Faddis and got carried away," Hubbard says seriously, sitting at a wooden desk in his office/practice room at home. "High notes aren't my forte. I came back, went to Philly and played with some guys without warming up. That's when my top lip popped. Then I went to New York and played the Blue Note for a week. That's when I should have stopped cold."

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur